وی در توضیح الهیات تاریخی گفت: الهیات تاریخ چهارچوب دانشی بین همه ادیان است و شاخه ای از الهیات است که هدف آن بررسی اوضاع تاریخی است که اندیشه ها در آن مطرح شده یا تقریر خاصی یافته اند. الهیات تاریخی تاریخ قوم خدا در کتاب مقدس و تاریخ کلیسا از زمان مسیح به بعد را مورد مطالعه قرار می دهد.
الویری با ارائه توضیحاتی در مورد هدف این الهیات افزود: هدف الهیات تاریخی الزاماً دفاع نیست، هدف فهم است و می تواند بررسی انتقادی هم داشته باشد. الهیات تاریخی الهیات پویش است و فرآیندی عملکردی و کاربردی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با تاکید بر ضرورت بهره بردن از الهیات تاریخ برای مهدویت خاطرنشان کرد: غلبه تدریجی و نگران کننده تشیع مناسکی بر تشیع فقاهتی و معرفتی و بسته شدن تدریجی باب گفت وگو بین ادیان ها ضرورت استفاده از الهیات تاریخی را نشان می دهد. در حال حاضر تشیع فقاهتی دارد قربانی تشیع مناسکی می شود. مناسک گرایی افراطی عالم گرایی افراطی را هم به دنبال دارد. ما شاهد غلبه تشیع مناسکی هستیم و وقتی این نوع تشیع غالب می شود کم کم روح معرفتی کنار گذاشته می شود. در کنار این شوق مناسکی باید وجوه معرفتی غلبه پیدا کند. الهیات تاریخی به عنوان یک شاخه علمی جا افتاده می تواند به این موضوع کمک کند.
این پژوهشگر حوزه ادیان بیان کرد: اگر ما آموزه مهدویت را در فرهنگ اسلامی به ویژه با قرائت اهل بیت(ع) نگاه کنیم می بینیم که این آموزه ها با چند الهیات جدید پیوند دارد. ابعاد الهیات مهدویت به ترتیب الهیات رنج، الهیات انتظار، الهیات پایان تاریخ است، الهیات سعادت و رفاه، الهیات جهانی شدن، الهیات امید، الهیات مسیر حرکت تاریخ، الهیات عدالت و الهیات اجتماع است.
همایش اندیشه منجی گرایی هم اکنون، در صفحه اینستاگرام پویافکر به آدرس زیر در حال پخش است: https://www.instagram.com/pooyafekr