شماره: 267938 تاریخ : 1395/12/21-02:46:30

مقام اوکراینی توسعه فراگیر همکاری ها با ایران را خواستار شد

لئونید کازاچنکو رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوکراین در دیدار محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در شهر کی یف پایتخت این کشور با اشاره به نتایج ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها، گسترش فراگیر روابط دوجانبه را خواستار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در این دیدار که با حضور محمد بهشتی منفرد سفیر ایران در اوکراین انجام شد، کازاچنکو نتیجه مذاکرات رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را در کی یف ارزشمند خواند.

بنا به اعلام روز شنبه سفارت ایران در کی یف، مقام اوکراینی ابراز امیدواری کرد که نتیجه نهایی مذاکرات و نشست کمیسیون مشترک، تقویت بیش از پیش روابط دوکشور باشد.
کازاچنکو همچنین با اشاره به سوابق دیرینه و تاریخی روابط دوکشوروهمچنین مشترکات فرهنگی خواستار گسترش همکاری ها در کلیه بخش ها شد. 
حجتی وزیر جهادکشاورزی نیز یکی از نتایج سفر هیات ایرانی به اوکراین را مرور آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری و راهکارهای توسعه آن اعلام کرد. 
وی ضمن عالی خواندن سطح روابط سیاسی دو کشور، تقویت ارتباطات اقتصادی و بازرگانی را خواستار شد.
دیروز نیز در پایان ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اوکراین باحضور محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و ایگور ناسالیک وزیر انرژی و ذغال سنگ این کشور، سند یادداشت تفاهم گسترش همکاری ها امضا شد.
این سند در برگیرنده توسعه همکاری ها در زمینه های کشاورزی، سرمایه گذاری و مالی، تجاری، اتاق های بازرگانی، صنعتی و معدنی، فولاسازی، ماشین آلات، زمین شناسی، بانکی، نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، گردشگری، بهداشت، ورزش و جوانان، ارتباطات و خدمات مشاوره مهندسی است.
نشست مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و اوکراین نیز در چارچوب برنامه های کاری سفر چهار روزه هیات ایرانی برگزار شد که در آن شماری از مقام های کشاورزی، اقتصادی و صنعتی اوکراین، سرگئی بوردیلیاک سفیر این کشور در ایران و سفیر جمهوری اسلامی حضور داشتند.
هیات ایران متشکل از نمایندگان نهادها و وزارتخانه های مختلف، بخش خصوصی و نیز گروهی از اتاق بازرگانی برای افزایش همکاری های اقتصادی و صنعتی با همتایان اوکراینی خود نیز مذاکره کردند و برنامه های کاری این هیات امروز پایان یافت.
اوکراین در شرق اروپا که کناره دریای سیاه و آزوف قرار دارد با روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی هم‌مرز است.
این کشور با مساحت 603 هزار و 268 کیلومتر مربع که اکنون حدود 46 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، سال 1991 با فروپاشی شوروی استقلال یافت، 
اوکراین به دلیل توجه ویژه حکومت شوروی و موقعیت برتر اروپایی نسبت به دیگر جمهوری های وقت، مرکز صنایع پیشرفته ای مانند ساخت جنگ افزار، تجهیزات دقیق و هواپیما شد که هنوز هم در این بخش فعالیت های گسترده ای انجام می شود. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مقام-اوکراینی-توسعه-فراگیر-همکاری-ها-با-ایران-را-خواستار-شد.bos