شماره: 464069 تاریخ : 1398/02/17-04:44:01

دو خریدار عمده نفت ایران چه سیاستی در قبال تحریم‌ها دارند؟

معمای نفت ایران برای ترکیه و هند

در حالی که ترامپ و تیم مشاورانش ‌می‌گویند صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند، ایران ‌می‌گوید تحت هر شرایطی فروش نفت را ادامه می‌دهد. در این میان واردکنندگان نفت ایران که ترکیه و هند از اصلی‌ترین‌ها هستند، دچار سردر گمی شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به تازگی طی اظهاراتی وعده داد که ایران صادرات نفت را ادامه دهد. وی گفت: ما تحت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفته‌ایم که بیشتر از همه کارگران و اقشار متوسط و کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد.

رئیس‌جمهور روحانی تکیه بر درآمد‌های غیرنفتی و افزایش تولید غیرنفتی را یکی از راه‌های دولت برای کاهش اتکا به نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد کشور عنوان کرد. روحانی افزود: ‌آمریکا تصمیم گرفته صادرات نفت ایران را به صفر برساند و ما با تمام توان برای عملی نشدن چنین تصمیمی تلاش خواهیم کرد و ‌آمریکا خواهد دید که ما به فروش نفت ادامه خواهیم داد.

گزارشگر سایت خبری ورلد تی‌آرتی از آنکارا پایتخت ترکیه گزارش داده است که نفت ایران برای ترکیه و هند به عنوان واردکنندگان عمده نفت از این کشور به یک معما تبدیل شده چرا که هر دو کشور وابستگی زیادی به نفت ایران دارند. برای هندوستان که در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد خبر عدم تمدید معافیت‌ها از سوی ترامپ در حالی که ونزوئلا، دیگر فروشنده عمده نفت هم مورد تحریم قرار گرفته و دچار نابسامانی داخلی است، شوکه‌کننده بود چرا که دولت آینده این کشور با مشکلات ناشی از این تحریم‌ها دست به گریبان خواهد بود.

ترکیه، دیگر خریدار نفت ایران نیز نگران این وضعیت است. ‌هامی اکسوی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در آخرین موضعگیری رسمی گفت که آنکارا برای معافیت از تحریم و ادامه خرید نفت از ایران به ویژه برای شرکت توپراس که شرکت اصلی ترکیه‌ای واردکننده نفت از ایران است با واشنگتن وارد مذاکره شده است. از آنجایی که تحریم‌ها اثر مشترکی بر ترکیه و هندوستان خواهند داشت این موضوع در مذاکرات دوجانبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و به تازگی ابراهیم کالیت، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری ترکیه برای مذاکره با اجییت دوال، مشاور امنیت ملی هندوستان راهی دهلی‌نو، پایتخت هند شده است.

اما از سوی دیگر در حالی که هندوستان وابستگی خود را به نفت ایران به تدریج کاهش داده است، ترکیه همگام با چین در این خصوص کژ دار و مریز رفتار کرده و تصمیم قاطعی نگرفته‌اند که با تحریم‌های ‌آمریکا همراهی کنند. ابراهیم کالیت در مصاحبه‌ای با منابع خبری هندی با اشاره به مکانیسم مالی دور زننده تحریم اتحادیه اروپا گفته که ترکیه نیز به دنبال پیوستن به این مکانیسم یا به وجود آوردن مکانیسمی مشابه برای معامله با ایران است.. کالیت در پاسخ به این پرسش که آیا هندوستان هم مایل به پیوسته به این مکانیسم هست؟ پاسخ داد که من چنین چیزی از مقامات هندی نشنیدم اما در مجموع هندی‌ها از تحریم‌های ‌آمریکا راضی نیستند. مشاور امنیت ملی ترکیه گفت که کشورش در هر حال راهی برای مقابله با تحریم‌ها پیدا خواهد کرد. وی تحریم ایران را بی‌اثر دانسته و گفته است که 40 سال تحریم ‌آمریکا علیه ایران این کشور را آبدیده کرده و یاد داده که چگونه ‌می‌توان در شرایط تحریم زندگی کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/معمای-نفت-ایران-برای-ترکیه-و-هند.bos