شماره: 338449 تاریخ : 1397/02/17-10:21:27

مصاحبه با آقای حدادی مدیر عامل کوانت‌کن

کوانت کن یگ پلتفورم تحت وب معاملات الگوریتمی است که دسعی می کند ریاضی دانان، برنامه نویسان و افراد با دانش مالی را قادر سازد استراتژی های معاملاتی خود را روی داده های گذشته تست گرفته و حتی در بازار واقعی معاملات الگوریتمی صورت دهند.

بانک و صنعت؛ در صورتی که کاربر برای سرمایه گذاری روی استراتژی معاملاتی خود نیاز به سرمایه داشته باشد، کوانت کن تامین مالی الگوریتم معاملاتی را نیز انجام خواهد داد.

در ویژه نامه نوروز 1397 گفتگویی با عنوان کوانت کن، پلتفورم تحت وب معاملات الگوریتمی با آقای حامد حدادی بنیان گذار و توسعه دهنده کسب و کار کوانت کن انجام شد که ادامه این گفتگو را در زیر می خوانید:

 

به نظر شما حضور در نمایشگاه‌های مختلف چه تاثیری بر روی کار شما می‌گذارد و تا به امروز چه دستاوردهایی برای شما داشته است؟

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برای استارتاپ ما که در زمینه بورس می‌باشد بسیار مفید است. ما در دوره قبلی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم اما قسمت مهم نمایشگاه به نظر من مخاطبانی هستند که در نمایشگاه شرکت می‌کنند. به طور مثال مخاطبان نمایشگاه الکامپ بیشتر مردم عادی و برنامه نویس‌ها هستند که صرفا به تکنولوژی علاقه‌مند می‌باشند به خاطر همین برای ما سخت بود که محصولاتمان را برای آنها توضیح دهیم. زیرا محصولات ما برای افراد عادی طراحی نشده است و محصول برای مخاطبانی طراحی شده که در بورس در حال حاضر خرید و فروش و فعالیت می‌کنند و بازار بورس را می‌شناسند. از این زاویه مهم‌ترین نمایشگاهی که در ایران برگزار می‌شود و برای ما مفید است نمایشگاه بورس، بانک و بیمه است.


در مصاحبه قبلی که با ما داشتید از طرح جدید کوانت‌کن گفته بودید. لطفا در مورد ویژگی‌های این طرح توضیح دهید و بگویید چه زمانی قصد رو نمایی از آن را دارید؟

ما یک الگوریتم ساز طراحی کرده‌ایم که هر کسی بدون آن که دانش برنامه نویسی داشته باشد می‌تواند با پرکردن یکسری فرم فارسی برای خود یک الگوریتم معاملاتی به زبان فارسی بسازد. یعنی می‌توانند به زبان فارسی بنویسند: می‌خواهند اگر قیمت به سطح خاصی رسید، چیزی را بخرند یا بفروشند. با کلیک کردن بر روی یک دکمه آن چیزی را که به زبان فارسی نوشته‌اند تبدیل به یک الگوریتم معاملاتی می‌شود. از این زاویه محصول خوبی است برای کسانی که می‌خواهند در بازار بورس یک الگوریتم معاملاتی داشته باشند و به کمک آن بازدهی خود را افزایش دهند ولی دانش برنامه نویسی ندارند و دومین سوپرایزی که در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ارایه خواهیم داد الگوریتم‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که در واقع جز مجموعه ما کسان دیگر به دلیل نبود زیر ساخت مناسب که ما داریم و آنها ندارند نمی‌توانند ارائه دهند. به طور مثال الگوریتمی که برای سر خطی زدن1 است. در واقع همه کاربران مطمئن هستند روزی که قصد خرید محصولی را دارند صفی طولانی برای خرید آن تشکیل می‌شود. در واقع کاری که ما انجام می‌دهیم این است که افراد را در اول صف قرار می‌دهیم و همه خدمات رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت و در واقع ما این فرصت را به کاربر می‌دهیم که اگر پیش بینی کرده است که مساله‌ای درست است بتواند نفر اولی باشد که از آن استفاده می‌کند.


اگر الگوریتم‌هایی که به کاربران ارائه می‌دهید رایگان است، پس درآمد کوانت‌کن از کجاست؟

ما بر این اعتقاد داریم که ارزش اصلی را کسی که دارد الگوریتم معاملاتی را می‌نویسد خلق می‌کند، در نتیجه در پلتفورم ما برنامه اصلی بر این است که به سمتی نرویم کسی که دارد ارزش اصلی را خلق می‌کند به آن هزینه تحمیل کنیم چون منطقی نیست و معمولا به این صورت است که یک نفر ارزش اصلی را خلق می‌کند و کسی که دارد از آن استفاده می‌کند هزینه آن را پرداخت می‌کند. مدل در آمدی ما به این صورت است کسی که الگوریتم معاملاتی می‌نویسد تمام استفاده و امکانات برایش رایگان خواهد بود، منتهی اگر فردی که این الگوریتم معاملاتی را می‌نویسد به این نیاز داشته باشد که سرمایه بیشتری را پشتوانه الگوریتم خود قرار دهد از ما کمک می‌گیرد که این سرمایه را برایش فراهم کنیم و ما در صورتی که بتوانیم موفق شویم این سرمایه را تامین کنیم کارمزد تامین مالی می‌گیریم. در واقع تفاوت اصلی که ما با کارگزاران دیگر داریم این است که برای کارگزاری تفاونی ندارد که مشتری خود سود یا ضرر می‌کند. برای کارگزاری مهم این است که حجم معامله مشتری خود افزایش پیدا کند تا بتواند از آنها کارمزد بیشتری بگیرد، فارغ از این که مشتری خود سود یا ضرر می‌کند اما ما در اینجا تا مشتری سود نکند عملا در آمدی نخواهیم داشت در نتیجه همه سرویس‌های ما برای مشتری باید به سمتی طراحی شود که منجر به سود آوری برای مشتری شود در نتیجه اگر سود نبرد ما هم به همراه مشتری شکست خواهیم خورد و در واقع سود نخواهیم کرد.


 به چه صورت است که هم شما و هم مشتری سود می‌برید لطفا بیشتر توضیح دهید؟

اگر که مشتری با سرمایه شخصی خود روی یک الگوریتم معاملاتی سرمایه‌گذاری کند و در آن بازار درآمد کسب کند سود و ضررش به پای خودش است. الگوریتم‌هایی از طرف ما تامین مالی می‌شوند که سودآور باشند در نتیجه به طور منطقی ما وقتی درآمد کسب می‌کنیم که اول مشتری درآمد کسب کرده باشد و الگوریتم‌هایی که زیان ده هستند و در واقع سود خوبی ندارند خود به خود وارد فرایند تامین مالی نمی‌شوند در نتیجه ما هم از آنها کارمزدی دریافت نخواهیم کرد و در واقع کسی که قرار است ضرر کند از آن پول اضافه نمی‌گیریم.

با توجه به شعار امسال هدف و برنامه کوانت‌کن برای سال جدید چیست؟

نگاه ما بر این نیست که نیاز به حمایت دولت داشته باشیم. ولی امکان دارد در مسیری که ما حرکت می‌کنیم دولت کمک‌هایی به ما نماید و ما حتما استفاده خواهیم کرد. اما به این معنی نیست که ما منتظر هستیم دولت به ما کمک کند و ما تازه به فکر توسعه محصول خود باشیم. پیش فرض گروه ما بر این است که قرار نیست هیچ کمکی به ما شود در نتیجه این هنر ما است که محصول خوبی به مشتریان ارایه دهیم. من فکر می‌کنم در تمام حوزه کارآفرینی این کار آفرین است که وظیفه دارد تمام مشکلاتش را حل کند و یک محصول خوب به مشتری ارایه دهد تا مشتری علاقه‌مند به استفاده از آن سرویس شود و نباید انتظار داشته باشد کسی دیگر کمکی به پیشرفت کارش کند. در حال حاضر شرکت ما دانش بنیان شده و قصد داریم از مزایای آن استفاده کنیم یا مثلا از نمایشگاه فرابورس که با قیمت‌های مناسب به استارتاپ‌ها خدمات ارایه می‌دهند استفاده کرده و امیدوار هستیم این کمک‌ها ادامه پیدا کند.


آیا تغییراتی در سال جدید در سیستم کاری شما ایجاد می‌شود؟

همه محصولات استارتاپ‌ها با یک نرخ زیاد در حال رشد است و معمولا هیچکدام شبیه هم نیست و اول مصاحبه شما از من پرسیدید سوپرایز شما برای نمایشگاه چیست؟ همین نشان میدهد که از مصاحبه قبلی ما تا به امروز خیلی تغییرات بزرگی اتفاق افتاده است. ما برنامه‌ای که در سال پیش رو داریم این است که به تعداد بیشتری از کسانی که در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند سرویس الگوریتم معاملاتی را ارایه دهیم و همه تمرکز ما بر این است که تعداد افراد بیشتری برای افزایش بهره‌وری خود از آن استفاده کنند ولی در کنار این موارد در نظر داریم که محصولات دیگری هم در زمان مناسب و برای مشتری درست خود ارایه دهیم ولی هم اکنون خیلی زود است که ما بخواهیم در مورد این محصولات صحبت کنیم.


کاربران چگونه می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند و پیشنهادات و انتقادات خود را به شما برسانند؟

مشتری‌ها و کاربران ما از طریق وبسایت ما Quantcan.ir  و Blogquantcan.ir هم از طریق ایمیل‌هایی که در آن قرار داده شده است می توانند با ما در ارتباط داشته باشند ولی ما بیشترین و سریع ترین ارتباطی که با مشتریان داریم از طریق کانال تلگرام ما است. آی دی مستقیم بنده در آن جا وجود دارد و من میتوانم با همه ارتباط بگیرم و مسایل و مشکلاتی را که برای کاربران پیش میاد سعی می‌کنیم خیلی سریع رفع کرده و هر مشکل فارغ از اینکه مشکل برنامه نویسی و یا سوال دارند در مورد نحوه کار کردن  و همه مشکلات خود را از طریق تلفن هم برطرف می‌کنیم.


بیشترین انتقادی که به کوانت‌کن شده چه چیزی بوده؟ 

در واقع بیشترین انتقادی که به کوانت‌کن شده پیچیدگی محصول است. به دلیل این که نیاز خیلی زیادی بوده کسی که با این محصول کار می‌کند باید به شدت حرفه‌ای باشد یعنی هم باید برنامه نویسی را تا سطح خوبی بلد باشد و هم بورس را باید تا یک سطح خوبی بلد باشد و این مشکل اصلی بوده که همه کاربران فعال در بازار را که با محصول ما کار می‌کردند اذیت می‌کرد . کاری که ما انجام دادیم این است که آمدیم نیاز به دانش برنامه نویسی را از مجموعه نیازهای کار با پلتفورم موجود حذف کردیم، از طریق آن الگوریتم سازی که وجود دارد و مسایل بعدی که وجود دارد این است که چگونه بتوانند حساب خود را به پلتفورم ما وصل کنند باید یک فرم کاغذی را برای ما بفرستند که هنوز سازمان بورس قبول نکرده است این کار به صورت دیجیتال انجام شود بدون ارسال برگه کاغذ و این دومین موضوعی است که درحال حاضر ما با آن مواجه هستیم. ولی قطعا به پیچیدگی موضوع قبلی نیست و با همین نرخی که دارد بازار رشد می‌کند ما فکر می‌کنیم این موضوع هم حل خواهد شد.


به نظر شما بالا رفتن دلار چه تاثیری بر روی بورس می‌گذارد؟

بازار ارز و مسکن و طلا و بازار بورس این‌ها بعضاً جایگزین هم به حساب می‌آیند. یعنی اگر بخواهیم خیلی ساده در نظر بگیریم یک حجم مشخصی از سرمایه آماده سرمایه‌گذاری کردن وجود دارد همیشه تصمیم می‌گیرند که کدوم بازار برای سرمایه‌گذاری کردن مناسب است که در آن جا سرمایه گذاری کنند. وقتی یکی از بازارها جذاب‌تر می‌شود جای بازار دیگر را هم می‌گیرد. منتهی تفاوتی که بازار بورس با بازارهای دیگر دارد، بازار بورس به اندازه کافی بزرگ است و از همه صنایع مختلف در این بازار وجود دارد که وقتی یکی از این بازارها اگر قرار باشد جذابیتی در آن به وجود بیاید قسمتی از بازار بورس هم به صورت خود به خود جذابیت‌هایی درون آن رخ خواهد داد. اگر صنعت مسکن قرار باشد بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد، گروه مسکن و سرمایه‌گذاری مسکن در بورس وجود دارد و کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری نمایند یا اگر امروز دلار گران می‌شود، گروه هایی هستند که به صورت مستقیم از افزایش قیمت دلار منفعت می‌برند در نتیجه برای کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند همچنان امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد.


یعنی بالا رفتن دلار برای بازار بورس مثبت است؟

من نمی‌گویم مثبت است، کسانی که همیشه در بازار بورس خواهند ماند؛ فارغ از آنکه چه قدر بازارهای دیگر جذاب شود این آپشن را دارند که در بازارهایی سرمایه گذاری کنند که پتانسیل رشد را دارند. مثلا هم اکنون پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها که درآمدشان عملا دلاری است تاثیرات مثبتی از این افزایش قیمت دلار گرفته‌اند و صنعت خودروسازی که ورودی آن قطعاتی را که می‌خواهد به ماشین تبدیل کند دلاری است و فروشش به ریال خواهد بود که قیمتش ثابت است این ها تاثیرات منفی خواهند پذیرفت یعنی اگر کسی نخواهد مستقیما در بازار دلار سرمایه گذاری کند توی بورس برایش گزینه جایگزین وجود دارد.


برای حمایت از تولید ملی چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

ما این وظیفه را نداریم که به تولید ملی کمک کنیم. ما این وظیفه را داریم که به تعداد افراد بیشتری در کشور بتوانیم خدمت رسانی کرده؛ در واقع ما شبیه یک کارخانه هستیم که خودمان یکی از تولیدکنندگانش و وظیفه ما این نیست که به بقیه تولید کنندگان کمک کنیم. وظیفه ما این است که به مشتریان خودمان حداکثر خدمات را ارایه دهیم. این وظیفه سیاست گذار است که روی تولید ملی سرمایه گذاری نماید اما از این بابت که ما خودمان به عنوان یک بازیگر در تولید ملی چه کاری انجام می‌دهیم، اگر اقتصاد کشور را به 4 دسته تقسیم نماییم، یکی را به اسم تولید و دیگری را به اسم سرویس و دیگری را کشاورزی تقسیم کنیم ما در حوزه سرویس به نوبه خودمان بهترین سرویس که امکان پذیر است را ارایه می‌کنیم و سعی بر این داریم این بهترین همیشه بهترین بماند و بتوانیم کیفیت را در حد اعلایی نگه داریم و فکر می‌کنم این هم قسمت مهمی از حمایت از تولید ملی باشد که سطح کیفیت را طوری نگه داریم که قابل رقابت باشد.


سخن آزاد

من فکر می‌کنم با آمدن معاملات الگوریتمی در بازار بورس ایران نقد شوندگی بازار بسیار افزایش خواهد داشت.  یعنی اگر کسی می‌خواست صد ملیونش را نقد کند به یک دقیقه احتیاج داشت بعد از یک مدتی که معاملات الگوریتمی که بیاید و جای خودش را پیدا کند به یک ثانیه احتیاج خواهد داشت برای نقد کردن صد میلیون خود لذا افزایش نقد شوندگی به شدت هم به صنایع ما کمک می‌کند و هم به خود مردم کمک می‌کند. وقتی که نقد شوندگی افزایش پیدا کند سودآوری صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری افزایش پیدا می‌کند و آنها می‌توانند به مردم سود بیشتری بپردازند.

من فکر می‌کنم که معاملات الگوریتمی به زودی تاثیر خوبی بر روی بازار ما خواهد گذاشت و این یک قسمت ماجرا است و قسمت دیگر ماجرا، من خیلی امیدوار هستم در واقع تصمیم گیران و سیاست گذاران بازار بورس همچنان بتوانند روحیه خود را مانند 4 سال گذشته حفظ کنند. روحیه این که نوآوری‌های جدید را بپذیرند و برای آنها مانعی ایجاد نکنند. در 4 سال گذشته بازار بورس تقریباً می‌توانم بگویم یکی از بهترین حوزه‌ها در پذیرش نوآوری‌های جدید بوده است و من امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

1) سرخطی زدن یعنی ثبت سفارش در روز بعد زودتر از سایرین



 

 این گفتگو در ویژه نامه الکترونیکی بورس، بانک و بیمه منتشر شده است.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مصاحبه-با-اقای-حدادی-مدیر-عامل-کوانت‌کن.bos