شماره: 282885 تاریخ : 1396/05/23-03:01:42

مزیت های شبکه ریلی بار در عرصه ملی و ترانزیت تقویت می شود

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن تاکید کرد : باید مزیت های نسبی شبکه ریلی بار در مقایسه با هزینه جاده ها ، تقویت شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،حسین عاشوری امروز در نشست خبری با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و مسافر، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته هزینه عوارض عبور کامیون‌ها از جاده‌ها بالاست و همین موجب به صرفه بودن شبکه ریلی در جابجایی کالا در این کشور‌ها شده است.

وی بر لزوم توجه به حمل و نقل ترکیبی تاکید کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته به لجستیک فکر می‌کنند و همه عوامل درگیر در حمل و نقل نظیر مدل‌های حمل و نقل، انبار‌ها و.. با هم ترکیب می‌شوند.
عاشوری ادامه داد: در کشور ما در برنامه‌هی سوم تا ششم توسعه در بحث حمل و نقل به مزایای عدیده ریلی اشاره شده و در اولویت قرار گرفته، اما در 20 سال اخیر توجه جدی به راه‌آهن نشده است و منابع مرتبط با آن تخصیص نیافت.

افتتاح طرح‌های ریلی که 15 سال قبل گلنگ‌شان خورد
وی ادامه داد: همین پروژه‌های ریلی که امسال افتتاح می‌شود، 15 سال پیش کلنگ‌زنی شده است.
عضو هیئت مدیره راه‌آهن ادامه داد: در حوزه ریلی باید اتفاقات مثبت در بودجه‌های سالانه
منظور شود، لایه مدیریت میانی ارگان‌های مختلف نیز همراه باشند و تصمیمات سلیقه‌ای وجود نداشته باشد.
عاشوری گفت: امسال اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه است و هدف‌گذاری شده که 150 درصد رشد ترانزیتی داشته باشیم و این رقم بزرگی است.
معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن گفت:: کارگروهی برای حمل و نقل بین‌المللی ریلی با حضور 11 مدیر کل مرزی و ستادی راه‌آهن ایجاد کرده‌ایم تا موضوعات ترانزیت و واردات و صادرات را پیگیری کنند.
عاشوری ادامه داد: عمده تعاملات ترانزیتی ما با آسیای میانه است و هر دو طرف در این باره نقش اصلی دارند، اما برای توسعه ترانزیت باید به دیگر کشور‌ها توجه کنیم و امسال با پاکستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان تعاملات ریلی گسترده‌ای برقرار کرده‌ایم.
وی افزود: با ترکیه برای رسیدن به رقم یک میلیون تن تبادل کالا در نقطه مرزی رازی به تفاهم رسیده‌ایم و همچنین با پاکستان برای رشد 100 در صدی جابجایی بار در نقطه مشترک مرزی، تفاهم کردیم.
وی افزود: در سال جاری در جلساتی با اتاق بازرگانی ایران و تهران به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که به صادرکنندگان تخفیف‌های ویژه می‌دهیم.
عضو هیئت مدیر راه‌آهن درباره قطارهای پرسرعت گفت: در دنیا فعلا فقط یک قطار عملیاتی با سرعت 370 کیلومتر به بالا داریم که قطار شانگهای تا فرودگاه به مسافت 40 کیلومتر و سرعت 430 کیلومتر است.
وی گفت: 20 درصد قطار‌ها در کشورهای توسعه یافته دارای سرعت بالا هستند.
عضو هیئت مدیر راه‌آهن اظهار داشت: قطارهای حومه‌ای موضوع مغفول حمل و نقل ریلی است که با تاکید وزیر راه، راه‌آهن به توسعه آن پرداخت.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مزیت-های-شبکه-ریلی-بار-در-عرصه-ملی-و-ترانزیت-تقویت-می-شود.bos