شماره: 515468 تاریخ : 1399/04/16-09:28:01

محمدولی عوامل افزایش بی رویه قیمت سکه و طلا را تشریح کرد

در هفته گذشته بازار ارز و طلا شاهد نوسانات فراوان بود و اکنون دلار در کانال 21 هزار تومان و سکه در کانال 10 میلیون تومان قرار دارند. از این رو علت افزایش بی رویه قیمت سکه و طلا را از رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران جویا شدیم.

آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت، در رابطه با افزایش بی رویه طلا و سکه اظهار کرد: بحث عمده افزایش قیمت بازار ارز است، از سوی دیگر فضای مجازی با رشد قارچ گونه و از طرفی سلیقه ای عمل کردن افراد در این فضا بر افزایش قیمت اثر گذار است.

سرمایه های از خط خارج شده

وی عامل دیگر افزایش قیمت را تقاضا اعلام کرد و افزود: در موقعیت فعلی که نوسانات اینچنینی ایجاد شده، تقاضا برای سکه و گاها برای طلاهای آب شده بیشتر است. همچنین سرمایه هایی که در مسکن، بورس و خودرو در این مسیر ورود پیدا کرده بودند و اکنون در مسیر خود نمی توانند معاملاتی را انجام دهند، به سمت طلا و سکه ورود پیدا کردند.

محمدولی ادامه داد: نقدینگی نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نیست، از این رو عرضه و تقاضا نیز درصدی اثرگذار است؛ اگر عرضه و تقاضا بازار سکه یا بازار ارز تنظیم شود، طبیعتا التهاب و نوسان بازار شدت پیدا نمی کند. این موارد عواملی است که باید مدیریت صحیح تری صورت گیرد تا از این بحران نوسانات خارج شویم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت طلا فروشی ها گفت: گاها مشغولان این حرفه با توجه به اینکه مشکلات خودشان را دارند و خرید و فروشی در بحث مصنوعات طلا ایجاد نمی شود، پرونده هایشان را راکد کردند. لذا در بحث مصنوعات داد و ستدی صورت نمی گیرد و چنانچه انجام شود در بحث طلاهای خام، آب شده و سکه است.

رکود عجیب مصنوعات

وی افزود: در بحث مصنوعات در رکود عجیبی بسر می بریم؛ چراکه مردم به دلیل پرداخت اجرت و مالیات بر ارزش افزوده دنبال مصنوعات طلا نمی روند و رو به سکه و طلاهای آب شده آورده اند.

قیمت ها کاهشی می شود؟

محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ها کاهشی می شود؟ گفت: نمی شود به این پرسش با دقت و نزدیک به واقعیت پاسخ داد؛ لذا ما انتظار کاهش قیمت را داریم چرا که بیهوده و بی محابا این نوسانات ایجاد و قیمت ها افزایش پیدا کرده است. اگر در بازار ارز، عرضه و تقاضا و فضای مجازی که همچنان بستری برای آن مهیا نیست و خرید و فروش سلیقه ای حاکم است، مدیریت شود، طبیعتا اثر مثبتی ایجاد شده و حداقل از وضعیت فعلی بهتر می شود.

وی با بیان اینکه در بحث افزایش قیمت عوامل خارجی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به بازار ارز، در خارج از کشور طلا در مقایسه با داخل کشور گران تر است و گاها صرفه اقتصادی برای واردات ندارد. از این رو در بحث خروج طلا نیز مسئولین امر به صورت جدی فعالیت و مدیریت می کنند تا طلا و سرمایه به راحتی از کشور خارج نشود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/محمدولی-عوامل-افزایش-بی-رویه-قیمت-سکه-و-طلا-را-تشریح-کرد.bos