شماره: 225322 تاریخ : 1395/06/25-12:33:56

دکتر ربیعی در دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد

مبارزه با مواد مخدر به دانش روز نیاز دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر به دانش روز نیاز دارد، گفت: باید روش‌های متناسب با علت‌های اصلی مواد مخدر در نظر گرفته شود و به هیچ وجه نباید مثل گذشته نگاه کلاسیک به این امر داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت  دکتر علی ربیعی  در دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: بعد از تجارب زیاد مبارزه با مواد مخدر و مقابله با توزیع و همچنین پیشگیری از این بلایای خانمانسوز در طول سالیان زیاد نیازمند آن هستیم که سازمان‌های متولی این امر به سمت دانایی‌محوری سوق پیدا کنند و متوجه شوند که مبارزه با اعتیاد به دانش روز نیاز دارد.

وی افزود: در امر مبارزه با مواد مخدر شهدا و جانبازان زیادی تقدیم این راه شده است که حتی این تعداد بیش از جنگ‌های محدود در دنیا بوده و متأسفانه انرژی زیادی را از جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

دکتر ربیعی خاطر نشان کرد: باید بیش از گذشته برنامه‌ریزی دانش‌محور در امر مقابله با مواد مخدر صورت گیرد که الحمدلله سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر شیوع‌شناسی خوبی را در این مسیر انجام داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید روش‌های متناسب با علت‌های اصلی مواد مخدر در نظر گرفته شود و به هیچ وجه نباید مثل گذشته نگاه کلاسیک به این امر داشت.

دکتر ربیعی اظهار داشت: علت‌های اصلی اعتیاد در جامعه امروز تنهایی افراد، سبک‌های زندگی اجتماعی، تحولات عمیق در اجتماع، تغییرات نگرشی، انتظارات متفاوت از زندگی و فاصله منحنی زندگی از انتظارات و واقعیت‌های آن، شکاف‌های موجود در اجتماع و بر هم خوردن سنت‌های خانواده در برآورده کردن نیازهای فرزندان بخشی از این علل اصلی هستند که باید با روش‌های متناسب با علت‌های اصلی با آنها مقابله کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: متأسفانه آگاهی‌بخشی در موضوع اعتیاد توسط دستگاه‌ها به صورت افراطی و تفریطی اجرایی می‌شود در حالی که این موضوع باید به صورت مداوم و مستمر صورت گیرد لذا باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای کودکان و زنان به خصوص در خانواده و مدارس در نظر گرفت.

دکتر ربیعی تصریح کرد: موانع فرهنگی اجازه آشکار شدن اعتیاد زنان را نمی‌دهد در حالی که این قشر از جامعه به مراتب آسیب‌پذیرتر از مردان هستند در حالی که متأسفانه برنامه‌ها و اقدامات مبارزه با اعتیاد و درمان اجرا شده توسط دستگاه‌ها مردانه‌محور است.

وی افزود: اعتیاد به امنیت اجتماعی و روانی و همچنین نسل آینده و پیشرفت کشور ارتباط مستقیم دارد. ضمن اینکه بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای دولت و ما از اولویت بالایی برخوردار است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مبارزه-با-مواد-مخدر-به-دانش-روز-نیاز-دارد.bos