شماره: 303850 تاریخ : 1396/06/19-10:49:18

مهردادی خبر داد:

ماهی قزل آلای خال قرمز نماد تنوع زیستی در تهران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ماهی قزل آلای خال قرمز در میان سایر گونه‌های جانوری استان از جمله پلنگ، روباه، خرس قهوه‌ای و غیره اهمیت ویژه‌ای دارد و نماد تنوع زیستی تهران است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ناصر مهردادی مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران؛ با اشاره به شرایط تنوع زیستی در استان تهران اظهار داشت: در حوزه استحفاظی استان تهران تاکنون 8 هزار گونه گیاهی در ایران ثبت و از این تعداد یک هزار و 550 گونه شناسایی شده و 510 گونه متعلق به تهران است که از این میزان حدود 89 خانواده شناسایی شده است.

 وی افزود: 20 درصد از خانواده های گیاهی موجود در مساحتی کمتر از 1.7 مترمربع در سطح استان تهران قرار دارد.
 مهردادی با اشاره به گونه‌های جانوری استان گفت: گونه‌های جانوری شاخص استان شامل پلنگ،گربه پلاس،گرگ، شغال، کفتار، روباه، شاه روباه، خرس قهوایی، قوچ و میش،کله بز، آهو،گراز است که اهمیت ویژه ای دارند، اما در این میان ماهی قزل آلای خال قرمز نماد تنوع زیستی در تهران و منطقه است.
  مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران با اشاره به شرایط پستانداران استان گفت: در استان تهران نسبت به کل کشور تنوع پستانداران 36 درصد، پرندگان نزدیک به 48 درصد، خزندگان حدود 25 درصد، دو زیستان 2 درصد و ماهی نزدیک به 8 درصد است.

لزوم ارتقای تنوع زیستی در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده تهران

وی در ادامه افزود: تنوع زیستی استان تهران می‌تواند به لحاظ مناطق چهارگانه در بخش پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده ارتقا پیدا کند.
 مهردادی در ارتباط با بخش گردشگری گفت: بخش گردشگری به  لحاظ توسعه و اشتغال می تواند به بخش صنعت در کشور کمک کند.
وی در ادامه افزود: باید بخش گردشگری در استان تهران توسعه یابد، ضمن اینکه باید امکان بازدید برای علاقمندان از مناطق چهارگانه استان  فراهم شود، در این راستا اگر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشد، می‌توانیم تورهای گردشگری را ایجاد کنیم و توسعه دهیم.
  مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران گفت: آموزش و فرهنگ سازی برای بازدید از مناطق تحت حفاظت باید صورت گیرد، چراکه این مناطق شرایط ویژه‌ای دارند و بازدید افراد مختلف باید بر اساس شرایط و با رعایت قوانین انجام شود تا مشکلی برای مناطق چهارگانه حفاظت شده ایجاد نشود.
 مهردادی تصریح کرد: به علت وجود برخی گونه‌های جانوری و حیات وحش در مناطقی از استان تهران نباید خودرو وارد این مناطق شود، چراکه با ورود و نزدیک شدن گردشگران به محل زندگی این جانوران سر و صدای حاصل از حرکت خودروهای آن ها موجب احساس خطر در این حیوانات می‌شود و همین عامل بر نابودی اکوسیستم و رشد آن ها اثر می‌گذارد، در نتیجه سازمان محیط زیست برای جلوگیری از نابودی جانوران و محل زیست آن ها به تنوع زیستی توجه ویژه دارد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ماهی-قزل-الای-خال-قرمز-نماد-تنوع-زیستی-در-تهران.bos