شماره: 353984 تاریخ : 1397/05/19-03:13:39

لوح ثبت جهانی هنر ساخت کمانچه و مکتب پیانوی ایرانی رونمایی شد

مراسم شب کمانچه و پیانوی کلاسیک ایرانی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی سازمان میراث فرهنگی؛ در این مراسم که شامگاه پنجشنبه 18 مرداد برگزار شد، قطعاتی از پیانوی ایرانی توسط استاد پویان آزاده نواخته شد و استاد علی اکبر شکارچی نیز به کمانچه نوازی برای مهمانان پرداخت.

همچنین در این مراسم لوح ثبت جهانی  هنر ساخت و نواخت کمانچه و شیوه نوازندگی پیانوی کلاسیک ایرانی و شیوه نواختن پیانوی ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد و مونسان از اساتید و دست‌اندرکاران تهیه این دو پرونده تقدیر کرد.

سخنرانی محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، نمایش کلیپ با موضوع ثبت جهانی کمانچه و ثبت ملی پیانوی کلاسیک ایرانی و سخنرانی داریوش پیرنیا از دیگر بخش های این برنامه فرهنگی در مجموعه فرهنگی تاریحی نیاوران بود.

«هنر ساختن و نواختن کمانچه»، 16 آذر 96 در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی  به نام ایران و آذربایجان به صورت مشترک به ثبت رسید.

مکتب پیانوی کلاسیک ایرانی نیز شهریور 96 در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/لوح-ثبت-جهانی-هنر-ساخت-کمانچه-و-مکتب-پیانوی-ایرانی-رونمایی-شد.bos