شماره: 449689 تاریخ : 1397/12/04-07:19:43

کارشناسان در اولین نشست تخصصی مدیریت دارایی های فیزیکی سازمان بنادر مطرح کردند:

ضرورت مدیریت دارایی های فیزیکی با در هم تنیده شدن صنعت و خدمات

مدیرگروه مهندسین مشاور ایتسن با حایز اهمیت خواندن مسئله « توقف در صنعت » در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و در هم تنیدگی بخش های مختلف صعنت و خدمات ، گفت: با ظهور نسل سوم ماشین آلات ، افزایش ظرفیت پذیری و قابلیت اطمینان تجهیزات و در نتیجه، کاهش توقف در خط تولید صنعتی ، به عنوان رویکرد اصلی بروز کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد حسین رهنمایی ؛ مدیرگروه مهندسین مشاور ایتسن در اولین نشست تخصصی مدیریت دارایی های فیزیکی سازمان بنادر  با اشاره به نسل چهارم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، کیفیت محصول و ایمنی را دو مبحث مهم مورد مطالبه در حوزه رقابت بازار برشمرد و تاکید کرد: تکنیک پایش وضعیت تجهیزات در سال های پس از 2000 میلادی و در نتیجه در هم تنیده شدن صنعت و خدمات، بتدریج به عنوان مفهوم اساسی در حوزه مدیریت دارایی های فیزیکی شناخته شد.

این کارشناس مشاور با بیان اینکه در چرخه عمر دارایی ها ، هزینه و درآمد به هم وابسته اند ، برنامه ریزی، طراحی ، ارزیابی، خرید ،  راه اندازی ، بهره برداری ، نگه داشت و اصلاح ، اسقاط و فروش را از عناصر این چرخه دانست.
 
رهنمایی درباره  وضعیت سازمان بنادر در حوزه مدیریت دارایی های فیزیکی، گفت: در سازمان بنادر و به طور مشخص در بندر امام خمینی (ره) با انفجار در سیلو ، اولین برنامه تعمیراتی و بازرسی پیشگیرانه ( PM) تدارک دیده شد.
 
همچنین در این نشست،علیرضا اصل عربی؛  مدیرکل اداره نظام دارایی های فیزیکی وزارت نفت نیز از « الگوی مدیریت دارایی ها » در این وزارت خانه خبر داد و گفت: ظرفیت اصلی مدیریت دارایی ها ، کاهش هزینه و ریسک و افزایش ارزش ها و فرصت ها است.
 
وی با بیان اینکه در فرهنگ غالب در کشور ما ، نگهداری را مقدم بر تعمیرات نمی داند، گفت: ما نظام بهره برداری مطلوب در کشور نداریم.
 
 به گفته مدیرکل اداره نظام دارایی های فیزیکی وزارت نفت، متوسط نرخ راندمان تولید به نسبت ظرفیت اسمی ، 10 الی 30 درصد پایین تر است.
 
وی با بیان اینکه در سطح بنادر با بهینه سازی فعالیت های چرخه عمر دارایی ها مواجه هستیم، توصیه کرد: برای صیانت از دارایی ها ، اتخاذ رویکرد مدیریت دارایی فیزیکی برای همه سازمان ها خصوصا دستگاه های دولتی ضروری است.
 
این کارشناس مشاور، تلفیق رویکرد های بومی با مبانی علمی ذیربط ؛ احصای چالش ها با توسعه فعالیت های نرم افزاری و تدوین سیاست های مدیریت دارایی فیزیکی و تبدیل آنها به برنامه های عملیاتی را در فرایند اجرای رسیدگی به دارایی ها ضروری دانست.
 

 علی زواشکیانی ؛ دانش آموخته مدیریت دارایی های فیزیکی و مدیریت نگهداری نیز با اعلام اینکه موضوع و مبحث مدیریت دارایی های فیزیکی خیلی سریع وارد ایران شد ، گفت: ما ملتی هستیم که در نگهداشت بسیار خوب وسایل و تجهیزات سابقه هزاران ساله داریم.

وی با اشاره به وقوع سه انقلاب صنعتی، انقلاب چهارم را فراتر از صنعت و ارتباط آن با جامعه و اجتماع دانست و افزود: در انقلاب چهارم که توسط کشور آلمان مطرح شد، انسان ها به دستگاه ها و ماشین آلات شبکه می شوند که همان هوشمند سازی و اینترنت اشیا است.

 علی زواشکیانی هدف از مدیریت و رسیدگی به دارایی ها و تجهیزات را بازگشت سرمایه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نهایتا با بازگشت سرمایه است که جذب سرمایه صورت می گیرد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ضرورت-مدیریت-دارایی-های-فیزیکی-با-در-هم-تنیده-شدن-صنعت-و-خدمات.bos