شماره: 314171 تاریخ : 1396/10/29-07:41:41

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران می گوید:

صنعت گردشگری ایران نیازمند تحولات اساسی مدیریتی است

بعد از برجام صنعت گردشگری ایران از حالت مردگی که پیش از آن می دیدیم خارج شد ولی ما باید روی انواع آموزش های حوزه گردشگری به خصوص در شهرهای گردشگر پذیر به مردم کار کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران معتقد است هنوز مدیریت صحیح پشت گردشگری ایران نیست و انسجامی در این حوزه دیده نمی شود تا بتوانیم به یک موقعیت استثنایی در صنعت گردشگری برسیم و در نتیجه یکی از بزرگ ترین ضعف های ما در گردشگری مدیریت این بخش است. علیرضا خائف در ادامه با اشاره به اینکه ما باید گردشگری کشور را هم از نظر فرهنگ سازی و هم علمی و به روز کنیم و این دو نیاز به تحولات اساسی دارند، می گوید:« اگر بخواهیم تنها به همین صورت پراکنده در صنعت گردشگری فعالیت کنیم، جمعیت گردشگری که جذب خواهیم کرد از خارج کشور خیلی پایین خواهد بود و اصلا به هدف های تعیین شده از جمله 25 گردشگر تا افق 1404 نخواهیم رسید. در حال حاضر ما در جذب گردشگران شاهد رشد هستیم و می بینیم که سفر گردشگران از کشورهای مختلف به ایران افزایش داشته است اما چیزی که اکنون رخ داده حداقل رشد است، اگر به دنبال رشد مهم در این صنعت و توسعه اقتصادی از طریق گردشگری هستیم باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه توافق هسته ای و اجرای برجام توانست تصویر مثبتی از ایران در جهان به وجود بیاورد و گردشگران را برای سفر به ایران تشویق کند، می گوید:« بعد از برجام صنعت گردشگری ایران از حالت مردگی که پیش از آن می دیدیم خارج شد ولی ما باید روی انواع آموزش های حوزه گردشگری به خصوص در شهرهای گردشگر پذیر به مردم  کار کنیم.»

نایب رئیس کمیسیون گردشگری به استفاده از کارشناسان خارجی حوزه گردشگری هم اشاره کرده و می گوید:« برای رشد مدیریت در حوزه گردشگری و بخش های دیگر استفاده از کارشناسان خارجی و نگاه های کارشناسی به روز در جهان می تواند بسیار کمک کند، ما باید بپذیریم که از مدیریت روز جهانی برخوردار نیستیم و برای اصلاح این شرایط چاره ای جز این نداریم که بخشی از کار را به شرکت های بین المللی بسپاریم و هم از کارشناسان خارجی به عنوان مشاور گروهی استفاده کنیم، راهی که بسیاری از کشورهای جهان مانند ترکیه، امارت متحده عربی، کره، ژاپن و... رفتند و حالا نتایج آن را می بینیم. ما باید در این نگاه کنونی که تصور می کنیم مدیران ما بهترین هستند، تجدید نظر کنیم و با علم مدیریت روز جهان پیش برویم.»

او همچنین به ضعف زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاران خارجی برای ساخت هتل های جدید، سرمایه گذاری در حمل و نقل و... اشاره کرده و می گوید:« در دنیا تا 10 سال دیگر بسیاری از شغل هایی که اکنون وجود دارند به صورت کلی با رشد و توسعه تکنولوژی از بین خواهد رفت و ما باید خودمان را برای تحولات مهم آماده و عقب افتادگی ها را جبران کنیم و گرنه با چالش های بسیاری مواجه می شویم کما اینکه همین حالا می بینیم ما در تولید محصولات توان رقابتی را به دلیل نبود تکنولوژی های روز نداریم و بسیاری از صنایع ما در حال ورشکستگی هستند، بنابراین ما نیازمند تغییر مدیریت ها و نگاه ها هستیم؛ در این میان مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که یکی از راه های ایجاد اشتغال سریع و پایدار در همه جای دنیا گردشگری است تا جایی که با جذب هر توریست خارجی 40 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. اگر دولت به دنبال این است که تا سال آینده 1.5 میلیون شغل ایجاد کند، حتما گردشگری می تواند یکی از راه های مناسب باشد و ظرفیت های بسیار زیادی در آن نهفته است.» 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صنعت-گردشگری-ایران-نیازمند-تحولات-اساسی-مدیریتی-است.bos