شماره: 278170 تاریخ : 1396/01/06-03:57:31

صنعت بیمه چگونه به رشد هفت درصدی میرسد؟

قسمت سوم

تا زمانیکه صنعت بیمه در ایران با مقایسه تطبیقی با صنایع مشابه خود در سایر کشورها نپردازد و از فعالیت های بیمه گری کشورهای صنعتی و تازه صنعتی الگو برداری ننماید نمیتواند به ایفای نقش راستین خود در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور بپردازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، اینکه گفته میشود برای ارزیابی وضعیت موجود یک صنعت و سپس رساندن آن به وضع مطلوب ابتدا نیاز است که نمودار SWOT ترسیم و نقاط قدرت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و سپس با حذف نقاط ضعف و ازبین بردن تهدیدها در صدد تقویت نقاط قدرت و افزایش توانمندی ها بر آمده تا از شرایط موجود به شرایط مطلوب برسند یک ضرورت انکار ناپذیر علمی و غیر قابل تردید است. تا زمانیکه صنعت بیمه در ایران  با مقایسه تطبیقی با صنایع مشابه خود در سایر کشورها نپردازد و از فعالیت های بیمه گری کشورهای صنعتی و تازه صنعتی الگو برداری ننماید نمیتواند به ایفای نقش راستین خود در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور بپردازد.

در واقع تا ابد نمیتوان با فرافکنی و تکرار مکرر این جمله « در ایران مردم فرهنگ بیمه ای ندارند » نقایص ، کم کاری ها و تنبلی های صنعت بیمه در عدم ترویج و تعمیم بیمه در کشور را توجیه کرد و پوشانید.

در واقعه اسف بار و هرگز فراموش نشدنی « ساختمان پلاسکو » صنعت بیمه با موج تاثر مسولین کشور و مردم بخصوص خانواده های عزادار همراهی و همدردی نمود.

اما اینکه چرا دو سوم صاحبان مشاغل در این ساختمان فاقد بیمه نامه آتش سوزی و خطرات تبعی بوده اند را متوجه کاهلی و استقبال ننمودن کسبه ساختمان پلاسکو انداخت و ابدا به کم کاری و بی تحرکی بازار بیمه در انجام تبلیغات و اطلاع رسانی فرهنگ ساز در جهت تشویق به خرید انواع پوشش های بیمه ای مورد لزوم در جامعه اشاره ای ننمود.

در مباحث مربوط به این حادثه و حتی در جلسه ای که در مجلس شورای اسلامی برای بررسی و توضیح مسولان شهری و مدیران ذیربط در خصوص ابهامات همین حادثه تشکیل گردید در مورد توجه ننمودن به قوانین شهرداری ها و کار بحث و گفتگو شد اما در مورد اینکه آن تعداد از بیمه گذاران ساختمان پلاسکو که بیمه نامه معتبر بیمه ای داشته اند در زمان پیشنهاد خرید بیمه نامه ها و در زمان بازدید کارشناسان شرکت های  بیمه از اماکن بیمه شده چه توصیه ها و چه دستورالعمل های ایمنی به بیمه گذاران از طرف شرکت های بیمه طرف قرارداد شان ارسال شده هیچ گزارشی منتشر نشده و همین نکته بیانگر وجود نقاط ضعف بارز در فعالیت های اجرایی و عملیات بیمه ای شرکت های بیمه است. چه بسا چنانچه از سوی شرکت های بیمه ارایه کننده پوشش نقاط ضعف در پایین بودن ایمنی و اطلاع رسانی لازم برای اقدامات کاهش ریسک به بیمه گذاران داده میشد ، اکنون شاید واقعه مذکور را با عبارتهای دیگر و شدت ریسک پایین تر توصیف میکردیم.

زیرا با توجه به قانون بیمه و آیین نامه شماره 21 مصوب شورای عالی بیمه ، بیمه گذاران در قبال شرکت بیمه برای نگه داری اموال بیمه شده در شرایط مناسب تکالیفی مشخص دارند. حتی بعد از وقوع حادثه پلاسکو و « افتادن مجدد آب از آسیاب ها » هیچ گاه از سوی شرکت های بیمه شاهد تهیه و گزارش کارشناسی و تحلیل فنی و حقوقی این رخ داد برای بیمه گذارانشان و مالکین و بهره برداران ساختمانهای مشابه پلاسکو در سطح کشور نبوده ایم .

در واقع خط مشی سنتی کماکان در راستای بی تحرکی و تنبلی بازاریابی بیمه همچنان ادامه دارد و هنوز هم بسیاری از مالکین ابنیه ها با شرایط مشابه پلاسکو فاقد بیمه نامه آتش سوزی و خطرات تبعی  هستند. ایراد کار در کجاست ؟

 

کارشناس ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی

 

اخبار مرتبط


 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صنعت-بیمه-چگونه-به-رشد-هفت-درصدی-میرسد-3.bos