شماره: 636101 تاریخ : 1402/02/26-09:40:21

صندوق توسعه ملی به 46 نیروگاه برقی کشور تسهیلات ارائه کرده است

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی گفت: ورود صندوق به فعالیت های حوزه انرژی به ویژه در صنعت برق می تواند به بهبود روند فعالیت های نیروگاه ها و کاهش خاموشی ها کمک کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از صندوق توسعه ملی، مجید شکرالهی با بیان اینکه آسیب های وارد شده به صندوق منجر به تغییر رویکرد این مجموعه از اعطای تسهیلات صرف به سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: بر اساس سند سیاست گذاری های صندوق مأموریت داریم تا در راستای دستیابی به این هدف گام برداریم.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در پروسه سرمایه گذاری داخلی صندوق حفظ و افزایش دارایی های آن است، گفت: تمام اهداف دیگر اهداف حاشیه ای صندوق هستند و این هدف نهایی و مأموریت ما در صندوق توسعه ملی است که باید مورد حمایت و پشتیبانی اهداف دیگر قرار گیرد.

به گفته مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، تجارب به دست آمده حاکی از لزوم سرمایه گذاری در مسیر افق بلندمدت سند صندوق توسعه ملی است که این سرمایه گذاری باید با توجه به مأموریت صندوق منجر به تنوع بخشی در کاهش ریسک سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: ما در مسیر دستیابی به مأموریت مطروحه نیازمند دستیابی به 8 هدف کلی هستیم که عبارتند از افزایش پایداری منابع، بهبود توسعه شاخص اقتصادی کشور، افزایش درآمد ارزی، سرمایه گذاری در زنجیره ارزش، حضور مؤثر در فضای دانش بنیان، افزایش سرمایه گذاری خارجی از طریق هم سرمایه گذاری در طرح ها و البته حمایت از بخش خصوصی.

شکرالهی افزود: ما برای دستیابی به اهداف، گام هایی را نیز طراحی کرده ایم که بر اساس آن حرکت می کنیم؛ غربالگری، ارزیابی موشکافانه و تأیید طرح مورد نظر در معاونت سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی از جمله مواردی است که باید به آنها اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم تهیه گزارش های امکان سنجی در زمان بررسی طرح های ارائه شده به صندوق توسعه ملی، گفت: برای دستیابی به این هدف ما ابتدا باید در زمینه مطالعه بازار، مدیریت و سازماندهی، مطالعات فنی و تکنولوژی، برنامه بندی و اجرا، تحلیل ریسک صنعت و در نهایت مطالعه مالی و اقتصادی طرح ها اقداماتی را انجام دهیم.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در ادامه به مأموریت های صندوق در اصلاح مدل کسب و کار و سرمایه گذاری در حوزه انرژی و تأمین آب اشاره و تصریح کرد: از جمله سرمایه گذاری های صندوق در حوزه انرژی می توان به ورود به توسعه میادین بالا دستی گازی اشاره کرد که سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ما با بازگشت یک میلیارد و 300 میلیون دلاری همراه بوده است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری های صندوق در حوزه بهره برداری از میادین بالادستی نیز مورد دیگری است که موجب ایجاد ثبات در فعالیت های حوزه پتروشیمی شده و یک ارزش افزوده قابل قبولی را ایجاد کرده است.

به گفته شکرالهی موضوع تولید و مصرف برق به دلیل شرایط سال های اخیر کشور یکی از موضوعاتی است که صندوق توسعه ملی به آن ورود داشته است.

وی گفت: به دلیل جهش ایجاد شده در میزان مصرف برق کشور به ویژه در حوزه مصارف خانگی، نیروگاه های کشور نیازمند حمایت های بیشتر به منظور توسعه فعالیت های خود هستند که در این زمینه صندوق توسعه ملی به 46 نیروگاه تسهیلاتی را ارائه کرده است.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: ما در سال گذشته سرمایه گذاری بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان در این صنعت داشته ایم که به نظر می رسد این رقم در سال جاری به بیش از 300 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به مقوله تأمین آب شرب خانگی و همچنین آب مورد نیاز برای فعالیت های کشاورزی و … تصریح کرد: تنش آبی در حال حاضر در تمامی دنیا وجود دارد و در منطقه خاورمیانه نیز با قوت بیشتری در حال پیشروی است و بر همین اساس هم باید با ارائه یک برنامه مدون در راستای جلوگیری از افزایش این مشکل در کشور کاری انجام دهیم.

شکرالهی با اشاره به نقشه مناطقی از کشور که کم آبی با قدرت بیشتری در آنها در حال پیشروی است، گفت: کشورهای همسایه نیز با اهتمام به اهمیت این موضوع، سرمایه گذاری هایی را در پروژه های شیرین سازی منابع آبی خود انجام داده اند که عربستان 20 برابر و امارات نیز 5 برابر ایران به شیرین سازی منابع آب پرداخته اند.

وی با عنوان این مطلب که کاهش 40 تا 50 درصدی میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی، اقدامی اجتناب ناپذیر است که باید به آن توجه داشت، افزود: ما باید این پروژه را در کنار پروژه شیرین سازی منابع آبی مان پیگیری کنیم.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، در پایان با اشاره به ورود صندوق به فعالیت های بازار پول و سرمایه عنوان کرد: برای توسعه ابزارها در بازار پول و سرمایه و خروج از نگاه بنگاه داری در این حوزه باید رگلاتوری فعالیت های بازار بورس و سرمایه را به سازمان بورس ارائه دهیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صندوق-توسعه-ملی-به-46-نیروگاه-برقی-کشور-تسهیلات-ارایه-کرده-است.bos