شماره: 268050 تاریخ : 1395/12/24-12:23:33

صبر و عفو باید به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود

معاون اول رئیس جمهور : برای مقابله با تنگناهای جامعه باید مفاهیمی مانند صبر و عفو به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , اسحاق جهانگیری در همایش ملی صبر در سالن اجلاس سران افزود: نه حکومت و نه جامعه و نه هیچ جریان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از سوء ظن، سوء تفاهم و سوء گفتار و رفتار سود نمی برد.

وی از تلاش قوه قضائیه برای برگزاری این همایش قدردانی کرد و گفت: بحث صبر موضوعی مهم در همه زمان ها به ویژه در شرایط کنونی جامعه است و اگر صبر در جامعه تحقق پیدا کند جلوی خیلی از مشکلات اجتماعی کشور گرفته می شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه نبودن روحیه بخشش، گذشت و صبوری در جامعه به سلامت و روان جامعه آسیب جدی می زند افزود: جامعه ما نباید از این روحیات اخلاقی محروم شود و در غیر این صورت شاهد بحران های اجتماعی خواهیم بود.
معاون اول رئیس جمهور گفت: امسال 4 جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه و سایر مسئولان درباره آسیب های اجتماعی داشتیم که در این جلسات تاکید شد با روش های علمی و دقیق اقداماتی صورت  گیرد تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جلسات و همچنین تشکیل ستاد ملی صبر شاهد آثار و برکات خوبی باشیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: هر چه که پیش می رویم با موانع و تنگناهایی در برابر شهروندان، جامعه و کشور روبرو می شویم که لزوم داشتن صبر، عفو و اصلاح ذات البین را ضروری می سازد.
 
ضرورت فرهنگ صبر در تحقق برنامه های توسعه ای
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ برنامه توسعه ای و تحول اقتصادی به دور از فرهنگ مدارا و صبر قابل تحقق و اجرا نیست. 
جهانگیری با بیان اینکه جامعه بدبین و بدگمان توان حل مشکلات را ندارد افزود: هر برنامه دقیقی که نوشته می شود، هر تحولی پیش نیازش این است که فرهنگ مدارا و صبر در جامعه افزایش پیدا کند و اگر این خواسته محقق نشود تحقق برنامه نیز دشوار و غیر ممکن می شود. 
وی با بیان اینکه وجه غالب حاکم بر توسعه جامعه وجه فرهنگی توسعه است گفت: هرجا سرمایه اجتماعی کم شود ، همبستگی ، اعتماد و مشارکت و امید به آینده نیز در میان شهروندان و نهادهای مدنی جامعه کاهش پیدا می کند و منابع انسانی دچار اختلال می شوند. 
جهانگیری افزود: اگر بخواهیم به جهات مختلف سرمایه های کشور نگاه کنیم، حتما سرمایه های اجتماعی در اولویت قرار دارد. 
وی ادامه داد: اگر مکارم اخلاقی در جامعه توسعه پیدا کند و اخلاق وجه غالب و مسلط شود می تواند از زوال سرمایه اجتماعی جلوگیری کند . 
معاون اول رییس جمهور گفت : ما باید انگیزه های اخلاقی را در قالب رفتارهای فرد و اجتماعی تقویت کنیم ، قطعا این مسئله از زوال سرمایه های اجتماعی پیشگیری می کند. 
وی افزود :‌ این کار بزرگ نیازمند این است که همه در همه سطوح یاد بگیریم همدیگر را تحمل و با همدیگر کار کنیم. 
جهانگیری گفت: گاهی اوقات برخی فکر می کنند منظور از مدارا و صبر، صرفا یک کار سلبی است اما صبر محدودیت نیست بلکه گشایش است و فرصت توسعه و پیشرفت و حل مسایل و مشکلات را ایجاد می کند. 
معاون اول رییس جمهور افزود :‌ یک عده از اقتصاد مقاومتی برداشت اقتصاد منزوی دارند ولی مقاومت در اینجا به معنای ایجاد فرصت های بهتر است تا با تکیه بر ظرفیت های درون جامعه، رفاه و آسایش مردم را فراهم کرد. 
وی با بیان اینکه صبر به معنای صلح ، بخشایش و رضایت می تواند به گفتمان جامعه تبدیل شود گفت : امیدوارم که این همایش و ستاد با هماهنگی قوای دیگر، اقتصاد مقاومتی در جامعه به یک گفتمان تبدیل شود. 
معاون اول رئیس جمهور افزود: متاسفانه در برخی مناطق کشور، برخی مشکلات طایفه ای به حالت بغرنج درآمده که در این زمینه نیازمند کار های بزرگ و جدی هستیم.
وی گفت: حتما دولت در این مسیر به قوه قضاییه کمک خواهد کرد و برای فرهنگ سازی در این راستا همکاری می کند.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صبر-و-عفو-باید-به-گفتمان-مسلط-جامعه-تبدیل-شود.bos