شماره: 303604 تاریخ : 1396/06/13-05:58:36

صادرکننده نخست پسته درجهان هستیم/ زعفران و پسته همچنان فله ای عرضه می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولاتی مانند پسته و زعفران متاسفانه هنوز هم به صورت فله ای عرضه می شود اما امیدواریم به تدریج این مشکل مرتفع شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه همایش بین المللی باغبانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور ما دارای مزیت تنوع محصولات باغی است و ما با توجه به تنوع محصولات اولین تولیدکننده پسته، انار، زرشک و خرما درجهان محسوب می شویم. در برخی محصولات دیگر مانند سیب، مرکبات، انگور و کشمش هم جز 10 کشور نخست به شمار می آییم.

وی افزود: در خصوص پسته و زعفران نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این محصولات که صادرات‌شان تا دیروز به صورت فله‌ای انجام می‌شد یک دفعه تغییر کند و هم برای مصرف در صنایع غذایی و تبدیلی به کار برود و هم به صورت بسته‌بندی برای مصرف خانوار داخلی و خارجی استفاده شود.

حجتی در ادامه تصریح کرد: قطعا این موارد آرام آرام و با تعامل با دنیا و براساس سفارش مصرف کننده انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: بحث لجستیک، سردخانه ها، بسته بندی و صنایع تبدیلی را در دستور کار قرار داده ایم و باید این روند را ادامه دهیم. محصولات ما برای عرضه به بازارهای جهانی باید به نوعی با بازارهای مصرف و شبکه های زنجیره ای عرضه محصولات پیوند پیدا کند. متاسفانه در گذشته تجار و بازرگانان ما عمدتا وارد کننده بودند و به صادرات توجهی نمی شد اما باید کم کم این روند تصحیح شود. ما باید بتوانیم بر اساس تقاضای شبکه های زنجیره ای توزیع در کشورهای توسعه یافته محصولات را توزیع و به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

حجتی در پایان در رابطه با بحث تراریخته خاطرنشان کرد: ما در کشور محصولاتی که به صورت تراریخته تولید شوند را نداریم اما محصولاتی مانند سویا و ذرت که به کشور وارد می شوند به صورت تراریخته تولید شده اند. این محصولات طبق ضوابط و مکانیزم های بین المللی و قوانین داخلی کشور تولید می شوند و کاملا بررسی شده اند. این محصولات باید معاینات فنی خود را طی کرده باشند و از نظز سلامت تاییدیه داشته باشند تا به کشور وارد شوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صادرکننده-نخست-پسته-درجهان-هستیم-زعفران-و-پسته-همچنان-فله-ای-عرضه-می‌شود.bos