شماره: 493155 تاریخ : 1398/08/14-04:11:24

صادرات روزانه نفت ونزوئلا از 800 هزار بشکه گذشت

صادرات نفت خام ونزوئلا در ماه اکتبر برای دومین ماه متوالی از مرز 800 هزار بشکه در روز گذشت و موجب کاهش ذخیره‌سازی داخلی نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از رویترز از مکزیکوسیتی و پانتو فیجو، اسناد و داده ها نشانگر کاهش اندک صادرات نفت ونزوئلا در اکتبر به رغم گذر از مرز 800 هزار بشکه در روز است که موجب تنزل میزان ذخیره سازی نفت خام این کشور شد که اعضای «اوپک» را وادار به کاهش تولید کرده بود.

این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک از آغاز اعمال تحریم های ایالات متحده بر شرکت نفت دولتی «پی دی وی اس ای» در ژانویه به منظور برکنار کردن «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری سوسیالیست آن، در حوزه یافتن خریدار و نفتکش برای انتقال نفت خام خود، با دشواری روبروه بوده است.

اعمال دور تازه تحریم ها در ماه های اوت و سپتامبر بر ونزوئلا و شرکت های کشتیرانی انتقال دهنده نفت خام این کشور، موجب افزایش ذخایر نفت خام آن به میزان بی سابقه ای شد که «پی دی وی اس ای» را وادار به کاهش تولید و توقف عملیات ترکیب نفت خام کرد.

اما صادرات آن از اواخر سپتامبر و با اعزام ناوگانی از کشتی های نفتکش کشورهای دوست و هم پیمان بالا رفت و به این کشور برای کاهش بخشی از ذخیره سازی های داخلی کمک کرد.

بر اساس اسناد داخلی شرکت نفت ونزوئلا و داده های دیگر، «پی دی وی اس ای» و شریکان آن در ماه گذشته (اکتبر)، روی هم رفته 33 محموله نفت خام و فرآورده های پالایش شده صادر کرده اند که میانگین روزانه آن 812 هزار و 775 بشکه و 3.7 درصد پایین تر از میزان ماه پیش از آن (سپتامبر) و کمتر از یک میلیون و 130 هزار بشکه در روز در ماه  ژوئن بوده که بالاترین میزان در سال جاری (2019) به شمار می رود.

بر اساس این مدارک، مقصد اصلی صادرات نفت اکتبر ونزوئلا، کشور چین با روزانه 292 هزار بشکه و عمده ترین خریدار آن نیز شرکت نفت دولتی «روسنفت» روسیه بوده که 503 هزار و 100 بشکه یا 62 درصد مجموع نفت صادراتی ونزوئلا را دریافت کرده است.

همچنین کوبا به عنوان مهم ترین متحد سیاسی ونزوئلا، در اکتبر حدود 114 هزار بشکه نفت از این کشور وارد کرده که بیشتر آن نفت خام و سیاه (کوره) بوده که کمتر از 143 هزار بشکه در روز مربوط به ماه سپتامبر بوده است.

همچنین بر اساس اسناد شرکت نفت ونزوئلا، شکایت ماه گذشته برخی مشتریان از کیفیت نفت سنگین ونزوئلا که معمولا مقادیر زیادی آب و گوگرد  دارد، موجب تاخیرهایی در بارگیری این محموله در نفتکش و نقل و انتقال آن شده است.

 بر اساس داده های شرکت کپلر، با اینکه صادرات ماه اکتبر ونزوئلا تقریبا یک میلیون بشکه نفت خام از ذخیره سازی های ونزوئلا کاسته، اما تولید نفت آن همچنان کمتر از میانگین یک ساله است.

میزان ذخیره سازی های نفت خام این کشور در ماه گذشته 39 میلیون بشکه بوده است.

رویترز افزود: از هنگام آغاز تحریم های ایالات متحده بر «پی دی وی اس ای»، شمار زیادی از کشتی های نفتکش دستگاه های فرستنده خود را در هنگام حضور  در آب های ساحلی ونزوئلا خاموش می کنند که موجب کاهش دقت در ردگیری شناورهای حامل نفت خام صادراتی این کشور می شود.

ونزوئلا در ماه گذشته همچنین روزانه 213 هزار بشکه فرآورده های پالایش شده وارد کرده که عمدتا گازوئیل، نفت گاز و بنزین برای مصرف داخلی و فروش به کوبا بوده که در ماه های گذشته برای تامین سوخت مصرفی خود با دشواری روبرو بوده است.

این میزان از 184 هزار بشکه در روز وارد شده در سپتامبر بیشتر بوده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صادرات-روزانه-نفت-ونزویلا-از-800-هزار-بشکه-گذشت.bos