شماره: 353782 تاریخ : 1397/05/16-12:14:41

شهر آسیاب‌های آبی در یونسکو معرفی می‌شود

شهرستان میبد با مجموع 22 آسیاب آبی تاریخی به عنوان شهر آسیاب‌های آبی در یونسکو معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، حسین فلاح فرماندار میبد در نشست با رییس موسسه گنجینه ملی آب کشور و رییس میراث فرهنگی شهرستان، احیاء و مرمت آسیاب‌های آبی میبد را رونق‌بخش گردشگری استان و شهرستان  خواند و گفت: آسیاب‌ها از قدیم الایام برای مردم با ارزش و مهم بوده‌ و نقش مهمی در زندگی آنها داشته‌ است.

وی افزود: شهرستان میبد با دارا بودن 22 آسیاب به عنوان شهر آسیاب‌ها مطرح است که تعدادی از آنها بازسازی شده و تعدادی نیز همچنان در دل خاک مدفون مانده‌اند.

فلاح، مشارکت بخش خصوصی در امر احیاء و بازسازی آثار تاریخی را برای مردم میبد نویدبخش دانست و افزود: سه آسیاب آبی میبد شامل آسیاب‌های کچلگ، رفیع‌آباد و آسیاب دو سنگی محمدآباد، در اولویت بازسازی با مشارکت بخش خصوصی برای تبدیل آنها به مجموعه‌های گردشگری میبد است.

رضا راعی، رییس موسسه گنجینه ملی آب کشور نیز بیان کرد: شهرستان میبد با قدمت و پیشینه تاریخی که دارد برای استان یزد حائز اهمیت است و در کشور تنها شهرستانی است که به نسبت جمعیت و وسعت آن دارای بیشترین آسیاب آبی است.

وی افزود: پس از احیاء و بازسازی آسیاب‌های آبی میبد موضوع ثبت شهرستان میبد در یونسکو پیگیری و تلاش خواهیم کرد که آن را به عنوان شهر آسیاب‌های آبی در جهان معرفی کنیم.

آسیاب‏ ‏های آبی یکی از جاذبه ‎‎های تاریخی کهن شهر میبد است که برخی همچنان در معرض دید گردشگران باقی مانده است. عملکرد این آسیابها به این شکل بوده که ابتدا وارد حوضچه آسیاب می‌شده و در آنجا آب پاک و تمیز می شده، سپس آب پس از عبور از تخته بند حوضچه وارد تنوره عمودی شده و با فشار زیاد به پرده های چوبی آسیاب برخورد می کرده و آن را می چرخانده است. گندم کم کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده و در بین دو سنگ که سنگ زیرین ثابت بوده، خرد شده و به آرد تبدیل می شده است و آب وارده به آسیاب از زیر سوراخ آن خارج و به کشتزارها می رفته است.

منبع: ایسنا


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/شهر-اسیاب‌های-ابی-در-یونسکو-معرفی-می‌شود.bos