شماره: 492942 تاریخ : 1398/08/11-05:45:35

سند جامع زعفران اجرایی شود

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع زعفران در کشور تدوین شده است؛ نباید اجازه داد سال‌ها خاک بخورد و باید فوری اجرایی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فرهاد فلاحتی روز شنبه در جشن شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک در قاینات افزود: پنج سال جشنواره ملی زعفران در شهرستان قاین برگزار شده است و سال آینده نیز این جشنواره برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های ملی سبب معرفی برند زعفران در سطح کشور شده است لذا باید شناسنامه زعفران قاینات نیز تدوین شود.

نماینده مجلس ادامه داد: مخالف کشت زعفران در سایر نقاط کشور نیستیم اما مدعی کیفیت زعفران قاینات هستیم و باید با تدوین شناسنامه زعفران قاین جلوی سوء استفاده از این برند گرفته شود.

وی با اشاره به تجربه‌های خرید توافقی و حمایتی محصول زعفران در استان گفت: معمولا اینگونه برنامه‌ها زمانی است که محصول روی دست کشاورز بماند و بازار فروش نداشته باشد انجام می‌شود.

فلاحتی با تاکید بر اینکه بایستی بازارهای جهانی را برای محصول زعفران باز کرد عنوان کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید جلوی فروش فله‌ای این محصول را گرفت و به صورت بسته‌بندی‌های مناسب و بازار پسند آن را به دنیا معرفی کرد.

فرماندار قاینات هم با اشاره به لزوم ارتقای تولید عملکرد زرشک و زعفران در واحد سطح و خرید تصمینی آن گفت: باید از ادامه فروش فله‌ای این دو محصول ارزشمند جلوگیری شود.

محمد کریمی افزود: قاین پایتخت معطرترین و باکیفیت‌ترین طلای سرخ دنیا و دو محصول استراتژیک زعفران و زرشک است.

وی اظهار داشت: کشت و توسعه دو محصول زرشک و زعفران از گونه‌های مقاوم و متناسب با اقلیم خشک و سازگار با کم‌آبی منطقه است که فرصت‌های فراوان شغلی با توان ارزآوری بالایی برای کشور دارد.

فرماندار قاینات تصریح کرد: در این شهرستان 22 تن زعفران خشک در پنج هزار و 300 هکتار و هفت هزار تن زرشک خشک در 6 هزار و 200 هکتار تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 25 هزار فرصت شغلی با 15 واحد فرآوری و سه واحد صادراتی، جایگاه اول و ممتازی در استان خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

کریمی افزود: نیاز امروز ارتقای سطح دانش کشاورزان و تولیدکنندگان و شناساندن بیشتر صنایع فعال در زمینه فرآوری زرشک و زعفران است.

وی با بیان اینکه تولید 90 تا 93 درصد مجموع تولید زعفران و 95 درصد تولید جهانی زرشک به ایران اختصاص دارد، عنوان کرد: همچنین 95 درصد تولید زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

فرماندار قاینات تاکید کرد: باید هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات دو محصول ارزشمند زرشک و زعفران ایجاد شود و تولید محصول ارگانیک و حل چالش‌های فرآوری این محصولات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های محصول زرشک و زعفران و ارزآوری آن در شرایط تحریم تصریح کرد: با راه‌اندازی صنایع داروسازی و بهداشتی و فرآوری در منطقه برای این محصولات ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود.

کریمی بیان کرد: بایستی تسهیلات کم‌بهره برای خرید توافقی زرشک و زعفران به تعاونی‌ها و واحدهای فرآوری در زمان برداشت محصول اختصاص یابد.

وی با اشاره به لزوم کمک به افزایش صادرات زرشک و زعفران با بسته بندی زیبا به نام ایران و ایرانی گفت: به نظر می‌رسد بازار 500 تنی زعفران و 20 هزار تنی زرشک با ارزش بسیار بالای ارزآوری بدون دخالت، حمایت و مدیریت دولت امکان ایستادگی و ثبات ندارد.

سطح زیرکشت محصول زعفران خراسان جنوبی امسال  16 هزار و 703 هکتار است که پیش‌بینی شده 67 تن زعفران خشک تولید شود که نسبت به پارسال 6 درصد افزایش یافته است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سند-جامع-زعفران-اجرایی-شود.bos