شماره: 280468 تاریخ : 1396/03/21-03:16:06

سرنوشت شرکت پتروشیمی ایرانی برای حضور در بورس استانبول

یک شرکت فعال در صنعت پتروشیمی برای پذیرش همزمان در بورس تهران و استانبول در حال طی مراحل پذیرش در بورس تهران است و در هیات پذیرش مطرح شده است، اما در بورس استانبول در مرحله آماده سازی صورت‌های مالی به صورت IFRS و افزایش سرمایه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص آخرین وضعیت پذیرش همزمان یک شرکت در بورس تهران و استانبول گفت: روند پذیرش این شرکت در حال انجام است، اما با توجه به اینکه این نوع پذیرش همزمان در دو بورس اولین تجربه است، روند به کندی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام این کار باید اقدامات زیر ساختی برای ارتباط دو بازار انجام شود، ادامه داد: در حال حاضر امکان ارتباط و اتصال دو بازار وجود ندارد و این زیر ساخت‌ها در حال آماده شدن است.
این مقام مسول با اشاره به اینکه برای اتصال دو بازار فعلا در مرحله سوال و جواب هستیم، افزود: باید زیر ساخت‌های شرکت‌های سپرده گذاری دو بورس برای اتصال به یکدیگر فراهم شود.
وی درباره مشکلاتی که باید با سوال و جواب برطرف شود، گفت: مقررات دو بازار متفاوت است و یک شرکت با دو قانون مواجه می‌شود به همین دلیل برای یکسان سازی قوانین به دنبال راه حلی هستیم.
به گفته معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران این شرکت که فعال در صنعت پتروشیمی است در حال طی مراحل پذیرش در بورس تهران است و در هیات پذیرش مطرح شده است، اما در بورس استانبول در مرحله آماده سازی صورت‌های مالی به صورت IFRS و افزایش سرمایه است.
به گفته وی بورس استانبول نیز در تلاش است تا هرچه سریعتر این شرکت شرایط پذیرش در این بازار را احراز کند.
حسینی مقدم در ادامه در خصوص لزوم کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از مشکلات بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ سود بانکی به طور قطع تاثیر بسیار مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
به گفته وی کاهش نرخ سود به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بازار سرمایه کمک می‌کند و باعث می‌شود بازار سرمایه به عنوان یک بازار ریسکی برای سرمایه گذاران جذاب شود چراکه تا وقتی نرخ سود بازار بدون ریسک بالاست، بازار سهام جذابیتی برای سرمایه گذار ندارد.
این مقام مسول با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود برای کل اقتصاد اتفاق مثبتی است، گفت: با کاهش نرخ سود بانکی هزینه‌های بنگاه‌ها نیز کاهش می‌باید چراکه هنوز هستند بنگاه هایی که از بانک‌ها تامین مالی می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی برای بانک‌ها نیز خوب است، اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها فقط منابع جذب می‌کنند و مجبور هستند سود پرداخت می‌کنند این در حالی است که با کاهش نرخ سود می‌توانند تسهیلات ارزانتر بدهند و جریان نقدینگی در بانک‌ها دو طرفه می‌شود این در حالی است که در شرایط امروز جریان پول در بانک‌ها یک طرفه است.
وی ابراز امیدواری کرد کاهش نرخ سود بانکی زودتر اتفاق بیفتد چرا که این تصمیم برای کل اقتصاد مهم و تاثیر گذار است.

شفافیت صنعت بانکداری با استانداردسازی صورت‌های مالی
تغییرات صورت‌های مالی بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی به شفافیت صنعت بانکداری با استانداردسازی صورت‌های مالی کمک کند.
 اله وردی رجایی سلماسی، نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) درباره ابلاغیه اخیر بانک مرکزی که بانک‌ها را ملزم به تنظیم صورت‌های مالی سال 95 بر اساس نمونه ابلاغی کرده است، گفت: این الزام را بانک مرکزی سال گذشته برای صورت‌های مالی 94 بانک‌ها نیز اعلام کرد.
وی افزود: باید منتظر اجرای این تغییرات ماند و به طور قطع بانک‌ها برای برگزاری مجمع فقط تا پایان تیرماه فرصت دارند و مکلفند ابلاغیه بانک مرکزی را اجرا کنند.
وی در عین حال با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها سال گذشته صورت‌های مالی خود را بر اساس نمونه ابلاغی بانک مرکزی آماده نکردند، گفت: سال گذشته بانک‌های دولتی برای استاندارد سازی صورت‌های مالی خود مشکل داشتند و بر همین اساس با سازمان حسابرسی و بانک مرکزی به توافق رسیدند که استانداردسازی صورت‌های مالی خود را به امسال موکول کنند.
به گفته این کارشناس ارشد مالی، ابلاغیه بانک مرکزی در سال جدید مربوط به بانک هایی است که سال 95 صورت‌های مالی خود را استاندارد سازی نکردند و مخاطب آن بانک‌های دولتی است.
وی با اشاره به اینکه فصل مجامع آغاز شده است، گفت: بانک‌ها برای برگزاری مجامع خود تا پایان تیر ماه فرصت دارند تا صورت‌های مالی خود را مطابق دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی تهیه کنند.
اله وردی رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه استاندارد سازی صورت‌های مالی بانک‌ها باعث شفاف‌تر شدن آن‌ها می‌شود، اظهار داشت: در صورت‌های مالی جدید بانک‌ها میزان ذخایر، مطالبات، مطالبات معوق و امثال این متغیرهای مهم افشا می‌شود که این تغییرات منجر به شفافیت بیشتر صنعت بانکداری خواهد شد.
وی صورت‌های مالی ابلاغی بانک مرکزی را بر اساس استاندارد‌های بین المللی دانست و افزود: در خصوص آثار تغییرات صورت‌های مالی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی باید منتظر اجرای این تغییرات ماند؛ چراکه بانک‌ها برای برگزاری مجمع فقط تا پایان تیرماه فرصت دارند و مکلفند ابلاغیه بانک مرکزی را اجرا کنند.
این کارشناس ارشد مالی با تایید تصمیم بانک مرکزی برای استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: شاید در قدم اول بانک‌ها برای اجرای این دستورالعمل با مشکلاتی مواجه شوند، اما در بلندمدت استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها به نفع صنعت بانکداری است.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی این تصمیم را با هدف صیانت از منافع سپرده‌گذاران گرفته است، گفت: شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها باعث ثبات نظام بانکی کشور می‌شود. همچنین با توجه به تلاش برای برقراری ارتباط با بازارهای بین المللی و جذب سرمایه‌های خارجی، بانک‌ها باید به استانداردسازی صورت‌های مالی خود اقدام کنند.
رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه شفافیت و قابلیت اتکا، مولفه اصلی کیفیت گزارشگری مالی است گفت: اصولا انتشار گزارش حسابرسی غیرمقبول از بانک‌ها و موسسات اعتباری در سطح بین المللی جایگاهی ندارد.

باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام
انتشارات بورس، چاپ دوم باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام؛ تحلیل فرگشتی بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای مدل باز- کبوتر نظریه بازی را راهی بازار سرمایه کرد.
 باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام به قلم لیلا مهرابی پور و رضا مجیدزاده، برای نخستین بار، بورس اوراق بهادار تهران را با مدلی از نظریه بازی مورد تحلیل قرار می‌دهد.
هدف محوری باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام شناسایی استراتژی تکاملی انتخابی سرمایه گذاران حاضر در بازار سهام تهران و ارایه پیشنهادهای مناسب برای کسب بازدهی بیشتر به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری، با توجه به استراتژی باثبات حاکم در بورس است. در این راه از استراتژی باز و کبوتر برای بررسی رفتار سرمایه گذاران استفاده شده است.

باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است:
فصل نخست، "نظریه بازی"؛ به معرفی نظریه بازی و ریشه تاریخی، نظریه بازی و علوم رفتاری اجتماعی، طبقه بندی بازی‌ها، پویاشناسی در نظریه بازی، بازی‌های ایستا و بازی‌های هماهنگی اختصاص دارد.
در فصل دوم، "بازی‌های جمعیت"؛ نظریه بازی‌های فرگشتی، ستیز جفت جفت، مدل باز- کبوتر و مناسبت نظریه بازی در تحلیل بازار سهام تشریح می‌شوند.
در فصل سوم، "بازار سهام و رفتار بازیگران"؛ مدلی برای تحلیل رفتار سرمایه گذاران در بورس ارایه شده است و مشتمل بر بورس اوراق بهادار، ریسک در بازار مالی، روش‌های اندازه گیری ریسک، مبنای تحلیل رفتار در بازارهای مالی، رفتار گله‌ای در بازار سهام، عرضه اولیه سهام و مزیت الکوی مبتنی بر بازی است.
فصل چهارم، "مدل باز- کبوتر در بازار سهام"؛ به نتایج اجرای این مدل در بازار اوراق بهادار تهران می‌پردازد و دربرگیرنده موضوعاتی همچون مدل تحلیلی باز- کبوتر، حل بازی باز و کبوتر، تحلیل داده ها، تحلیل توصیفی از نظر توزیع بازدهی و ریسک میان بازیگران، تجزیه و تحلیل بازیگران از نظر نسبت باز‌ها و کبوتر‌ها است.
فصل پنجم، "نتیجه‌گیری"؛ حاوی نتیجه گیری و ارایه توصیه‌های سیاستی برای سرمایه گذاران و سیاست گذاران بورس اوراق بهادار تهران است و به مروری بر مسیر طراحی مدل، جمع بندی فصول، توصیه‌های سیاستی و زمان مناسب برای فروش می‌پردازد.
علاقه‌مندان می‌توانند باز‌ها و کبوتر‌ها در بازار سهام را با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا، پلاک 25، تلفن: 88648192 یا از سایت http://www.boursepub.ir تهیه کنند.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سرنوشت-شرکت-پتروشیمی-ایرانی-برای-حضور-در-بورس-استانبول.bos