شماره: 314650 تاریخ : 1396/11/09-02:47:16

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: فناوری IOT با سرعت در حال فراگیر شدن است . صنعت بانکداری کشور با سرمایه‌گذاری در استارتاپ های مبتنی بر IOT می‌تواند در روند رشد این فناوری تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رسول سراییان در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت  در خصوص اهمیت فناوری اطلاعات گفت : همه کشورها در راستای تحولات خود با چهار چالش اصلی ازجمله ، افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال ، محیط‌زیست و همچنین تغییر الگوی خلق ثروت از وابستگی  به منابع تجدید ناپذیر به سمت اقتصاد دانش بیان مواجه‌اند .

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر اراده کشورها برای عبور از این چالش‌ها گفت : فناوری نقش  محوری و کلیدی در حل معضلات بر عهده دارد همگرایی صنعت IT  با دیگر صنایع باعث اثربخشی مضاعف می‌شود .

معاون وزیر ارتباطات از تکنولوژی اینترنت اشیا (IOT) به‌عنوان فناوری جدید نام برد و گفت : شاخص خانه‌های هوشمند  به‌عنوان شاخص توسعه ICT  در دنیا مطرح‌شده است . این فناوری به‌سرعت در جهان همه‌گیر شده است و کشورها سعی در افزایش سهم خود در این عرصه رادارند . سرعت این تحولات به‌گونه‌ای است که تا سال 2020کشور چین  22 درصد بازار اینترنت اشیا (IOT) را با پنج میلیارد اتصال در دست خواهند داشت . صنایع چین در حوزه اینترنت اشیا بیش از یک‌صد و 27 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و این گزارش‌ها حاکی از این است که بدون تردید تا سال 2020 بخش‌های سازنده این اکوسیستم به تعداد زیاد و قیمت پایین در دنیا توسعه پیدا خواهد کرد .

سراییان در تشریح لایه‌های فناوری اینترنت اشیا (IOT) گفت : لایه‌های دیتا ، آنالیز دیتا ، سرویس‌ها  همچنین اپلیکیشن ها و هوش مصنوعی  قسمت مهم و استراتژیک اینترنت اشیاء را شامل می‌شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها حاشیه سود و قابلیت خلق ثروت بسیار بالایی دارد .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه گفت : وضعیت شبکه و زیرساخت‌ها به لحاظ پوشش نسل سوم و چهارم و همچنین کیفیت،  باید مناسب افزودن سرویس‌های جدید باشد . اقدامات قابل‌توجهی در حوزه اینترنت اشیاء در  پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  صورت پذیرفته است و همچنین  در بخش رگولاتوری ،سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعالیت‌های را در این بخش انجام داده است .

سراییان در خاتمه این همایش گفت : همگرایی صنعت IT وICT با دیگر صنایع مفهوم سنتی اقتصاد را دگرگون کرده است .اقتصاد دیجیتالی تا سال 2020 ، 25 درصد از کل اقتصاد دنیا را در برمی‌گیرد . تحول در حوزه فناوری با تفکر سنتی قابلیت ظهور ندارد و تفکرات نوظهور از جنس استارتاپی می‌توانند در این عرصه موفق عمل کنند .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سرمایه‌گذاری-بانک‌ها-در-کسب‌وکارهای-مبتنی-بر-اینترنت-اشیا.bos