شماره: 278071 تاریخ : 1395/12/26-10:45:18

سرعت توسعه انرژی های تجدیدپذیر راضی کننده نیست

وزیر نیرو: از سرعت پیشرفت انرژی های تجدید پذیر راضی نیستم، چون دولت به طور مستقیم در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند و بخش خصوصی باید وارد شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، حمید چیت چیان با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی ، دولت قیمت بسیار خوبی برای خرید تضمینی برق از انرژی های تجدید پذیر در نظر گرفته است، افزود: برای هر کیلووات ساعت برق تجدید پذیر 370 تومان به بخش خصوصی پرداخت می کنیم در حالی که قیمت فروش آن به مشترکان 66 تومان است.

 
وی گفت: امسال برای اولین بار نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی به بهره برداری رسید و ساخت 2 نیروگاه خورشیدی هر کدام به ظرفیت 7 مگاوات نیز اغاز شده است و تا پایان سال اولین نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی نیز به بهره برداری می رسد.
 
وزیر نیرو ادامه داد: در سال آینده چندین نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی 30 مگاواتی به بهره برداری می رسد.
 
وی با اشاره به اینکه پارسال حدود 16 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شد ، افزود: این رقم امسال از 100 مگاوات گذشته است و سال آینده نیز 600 تا 700 مگاوات وارد مدار می شود.
 
چیت چیان گفت: قرارداد 1500 مگاوات برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر با بخش خصوصی داخلی و خارجی منعقد شده است که امیدواریم براساس برنامه ششم توسعه 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شود و تا سال 2030 که قرار است به 7 هزار و 500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر دست یابیم این اهداف زودتر از موعد تحقق یابد.
 
وی درباره رفت و آمد خارجی ها برای عقد قرارداد و مذاکره با شرکت های ایرانی افزود: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی برون گرایی اقتصاد ملی است که یکی از مولفه های آن انتقال فناوری از کشورهای دارنده فناوری های برتر است.
 
وزیر نیرو گفت: اگر موفق شویم سرمایه گذار خارجی یا فاینانس و تأمین مالی خارجی جذب کنیم فرآیند توسعه اقتصادی کشور را سرعت خواهیم بخشید.
وی افزود: پیدا کردن بازارهای صادراتی یکی دیگر از اهداف اقتصاد مقاومتی است که لازمه آن رقابتی کردن قیمت ها و دستیابی به فناوری برتر دنیاست.
چیت چیان گفت: در مذاکرات متعددی که با هیئت های خارجی داشتیم تعدادی از آنها به عقد قرارداد منجر شد و الان بیش از 3 هزار و 500 مگاوات قرارداد خارجی داریم که سرمایه گذاری و تأمین مالی آن برای احداث نیروگاه در کشور با همکاری شرکت های خارجی انجام خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: بیش از 3 میلیارد دلار صدور خدمات فنی - مهندسی داریم و بیش از 90 درصد صدور خدمات فنی - مهندسی کشور در حوزه صنعت آب و برق است.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سرعت-توسعه-انرژی-های-تجدیدپذیر-راضی-کننده-نیست.bos