شماره: 354693 تاریخ : 1397/05/29-11:00:12

برای مقابله با پدیده بیابان زایی

سازمان جنگل ها تاکنون 2 میلیون هکتار جنگل های بیابانی ایجاد کرده است

فرهاد سرداری اعلام کرد: این سازمان در پنج دهه فعالیت های بیابان زدایی با تثبیت شن های روان 2 میلیون هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی ایجاد نماید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، فرهاد سرداری مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته گفـت: ایران در کمر بند خشک و فرا خشک واقع شده و کشورهایی با این مختصات طبیعتآ با چالش بیابان زایی مواجه هستند.

این مدیر بیابان همچنین گفت: بیشترین دل مشغولی حال حاضر سازمان جنگل ها موضوع گرد وغبار است که مشکلات زیادی برای  منابع زیستی،  اقتصادی و اجتماعی مردم و تاسیسات زیربنایی استان های بیابانی کشور ایجاد کرده و سازمان برای مقابله با پدیده بیابان زایی، شناسایی مناطق بحرانی و  تثبیت شن های روان را از طریق مالچ پاشی و کاشت نهال دنبال می کند.

این مسئول امور بیابان سازمان جنگل ها،  استان های خوزستان، کرمان و  سیستان و بلوچستان را از استان های بحرانی بیابانی نام برد که به شدت تحت تاثیر پدیده گردو غبار قرار گرفته و میزان فرسایش بادی در این مناطق بسیار بالاست.

به گفته فرهاد سرداری در حال حاضر 20 استان کشور دچار مسئله بیابان زایی است و بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی و 7 میلیون و 700 هزار هکتار از این اراضی در ردیف کانون های بحرانی قرار دارند.

وی مسئله بیابان زایی را تنها مختص ایران ندانست و یادآوری کرد: خشکسالی های دهه 1990 سبب شد سران کشور های دنیا به فکر تاسیس کنوانسیون بیابان زدایی در ریو دوژانیروی برزیل باشند و ایران نیز اکنون یکی از اعضای فعال این کنوانسیون است.

فرهاد سرداری  تصریح کرد: برای مقابله با پدیده بیابان زایی سازمان جنگل ها فعالیت های مشترک زیادی را با سازمان های بین المللی نظیر  « یو ان دی پی» جایکا ، جف و فائو در بخش های مختلف کشور در دست انجام دارد و پروژه همکاری ترسیب کربن در جنوب استان خراسان  یکی از برترین پروژه بین المللی در منطقه خاورمیانه است که در ایران در حال انجام است. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سازمان-جنگل-ها-تاکنون-2-میلیون-هکتار-جنگل-های-بیابانی-ایجاد-کرده-است.bos