شماره: 279681 تاریخ : 1396/02/25-02:25:07

رونمایی 7 طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی از رونمایی 7 طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، رسول زارع امروز در نشست خبری گفت: استفاده از ارقام جدید چغندر قند سبب افزایش تولید شکر می‌شود و ارقام بذر چغندر آریا، پایا، شکوفا و مطهر از جمله آنهاست که در شرایط خشکی و تنش آبی 30 تا 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب دارد و عملکرد آن‌ها در تولید شکر 21 درصد بیشتر است.

وی گفت: نوعی بذر سیب‌زمینی مقاوم به بیماری و ویروس هم تولید شده است و استفاده از مینی‌تیوبر سیب‌زمینی اصلاح شده سبب می‌شود که کشاورز بتواند محصول یکنواختی را به دست بیاورد، مضاف بر آنکه آفت‌های سیب‌زمینی به شدت کاهش می‌یابد.
زارع همچنین گفت: یکی از ناهنجاری‌های جوجه یک روزه در مرغداری‌ها، بیماری آسیت است که مایع در حفره شکمی جوجه یک روزه تجمع کرده و مرگ و میر جوجه‌ها را تا 20 درصد افزایش می‌دهد و با استفاده از برگ زیتون در جیره غذایی توانسته‌ایم، جلوی توسعه این بیماری را بگیریم و مرگ و میر در جوجه یک روزه به 2 درصد کاهش یابد.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد:بیشتر به تحقیقات در بخش امور تغذیه پرداخته‌ایم و کمتر به امور اصلاح نژاد دام توجه شده و در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.
زارع اضافه کرد:، اما امسال با همکاری دانشگاه تهران 4 طرح ملی به تفاهم رسیده داریم که 2 مورد آن در حوزه امور دام است و قرار است اصلاح نژاد بز شیری در مناطق سردسیر در دستور کار قرار گیرد.
زارع گفت: طرح‌های اصلاح نژاد دام بسیار پرهزینه و زمان‌بر است که پس از چند سال به نتیجه می‌رسد و برای هر دوره حداقل باید 10 میلیارد تومان هزینه شود.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در مورد اهمیت ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی ایران اظهار داشت: طرح توسعه نژاد گاو دو منظوره هم در حال اجراست که حفظ ذخایر ژنتیکی موجود مانند گاو سیستانی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در گذشته که بارش‌ها بیشتر بود، نمونه‌های خوبی از گاو شیری در کشور داشتیم که گاو سیستانی به بیماری‌ها بسیار مقاوم است و به راحتی بیمار نمی‌شود.
زارع اعلام کرد: تعدادی از این گاو‌ها به خوزستان منتقل شده است تا پرورش یابد.
وی ادامه داد: هر سال 120 پروژه تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی تفاهم می‌شود و باید این پروژه‌ها قابل استفاده باشد.
زارع گفت: پروژه نگهداری ذخایر ژنتیکی یکی از مهمترین پروژه‌های پژوهشی است و پس از ده‌ها سال 4. 5 میلیون نمونه از ذخایر دریایی، گیاهی، بذر گیاهان، نمونه‌های خشک گیاهی، نمونه‌های دام و نمونه‌های گیاهی زنده به صورت باغ‌گیاه‌شناسی جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.
وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران خبرداد که 4 پروژه ملی با اعتبار 50 میلیارد تومان اجرا می‌شود و شامل 2 پروژه در حوزه دام و 2 پروژه در حوزه تولید بذر هیبریدی است که به تنش‌های محیطی مقاوم خواهد بود و از تحقیقات جزیره‌ای هم پرهیز می‌شود.
وی گفت: امیدواریم از سال 96 پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با خارج از کشور نیز اجرا شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رونمایی-7-طرح-تحقیقات-کاربردی-در-بخش-دام-و-کشاورزی.bos