شماره: 306069 تاریخ : 1396/07/18-12:23:23

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی:

روابط ایران و ارمنستان در بخش انرژی گسترش می‌یابد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از علاقمندی ارمنستان به خرید بیشتر گاز از ایران خبر داد و گفت: روابط ایران و ارمنستان در زمینه انرژی ارتقا می یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امیرحسین زمانی نیا امروز (سه شنبه، 18 مهرماه) پس از دیدار بیژن زنگنه?، وزیر نفت با کارن کاراپتیان، نخست وزیر ارمنستان، «گاز» را مهمترین محور مذاکرات امروز دانست و اظهار کرد: در این دیدار نخست وزیر ارمنستان علاقه‌مندی خود را برای خرید مستقل گاز از ایران (سوای تهاتر گاز و برق) اعلام کردند و قرار شد مذاکرات بیشتر در این باره با شرکت ملی گاز  ادامه یابد.

وی با بیان این که سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان دیگر محور مذاکرات امروز بود، تصریح کرد: ایران موافقت خود را برای همکاری در این باره اعلام کرده است.

معاون وزیر نفت افزود: مذاکرات امروز وزیر نفت  و نخست وزیر ارمنستان دوستانه و در چارچوب منافع ملی دو کشور بوده است.

وزیر نفت، مردادماه پارسال پس از دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در تهران از افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان از روزانه یک میلیون متر مکعب به سه میلیون مترمکعب از اواخر سال 2018 خبر داده و اعلام کرده بود: نسبت تهاتر برق تهران و ایروان افزایش یافته است.

 ایران و ارمنستان سال 2004 میلادی (1383 شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق امضا کردند، مدت این قرارداد 20 ساله است.

ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی حدود 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است؛ بر اساس توافقنامه میان دو طرف، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه های تولید برق در ارمنستان می رسد و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می کند.

2 خط کنونی انتقال برق میان ایران و ارمنستان ظرفیت انتقال 300 مگاوات برق را دارد و بیش از این نمی‌توان از آنها در مبادله برق میان دو کشور استفاده کرد.

ارمنستان از اواسط سال 2009 واردات گاز از ایران را آغاز کرده است؛ ایروان و تهران در ماه اوت 2015 برای اجرای پروژه احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلو ولتی از ارمنستان به ایران یک قرارداد امضا کردند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/روابط-ایران-و-ارمنستان-در-بخش-انرژی-گسترش-می‌یابد.bos