شماره: 576056 تاریخ : 1400/01/14-06:22:13

رفع بخش عمده مشکلات صادرکنندگان اقلام سلامت محور

دبیرشورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو گفت: پیگیری رفع مشکلات ارزی صادرکنندگان به همت و با دستور مستقیم ریاست سازمان انجام و با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی بخش عمده این مشکلات به مرور رفع شده است.

به گزارش بانک و صنعت ، سید آصف مهدوی اردکانی در جلسه صادرات سازمان غذا و دارو با اشاره به موانع و فرصت های صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو عنوان کرد: مشکلاتی از قبیل برخی قوانین و مقررات، فرآیندها، سامانه ها و مسائلی که در سامانه های تجارت خارجی ممکن است وجود داشته باشد، همچنین نوسانات نرخ ارز، تعلق ارز ترجیحی (4200 تومانی) به دارو و تجهیزات پزشکی، نبود نظام ارزی مشخص در حوزه صادرات، افزایش هزینه های تولید و عدم بازاریابی مناسب و مستمر از جمله مسائل پیش روی صادرات است. البته در این میان خلا ریسک پذیری بیشتر بخش خصوصی، عمومی و دولتی، مشابه کشورهای موفق دارای صادرات و ایجاد سازو کارهای بیمه ای و حمایتی توسط حاکمیت در این خصوص همچنان وجود دارد.


وی با تاکید بر لزوم اتخاذ راهبرد تجارت خارجی مناسب در شرایط اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها، عنوان کرد: باید تمام امکانات لازم را به کار بگیریم که تعامل بهتری را با اقتصاد جهانی داشته باشیم، یکسری موارد و مشکلات زیر ساختی مثل بعضی قوانین دست و پاگیر، فرآیندها و سامانه ها نیز باید اصلاح شود.

دبیرشورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو با تاکید بر اهمیت صادرات، به ویژه صادرات غیر نفتی و عواملی که می تواند بر شتاب بخشیدن به این روند کمک کند، اظهار کرد: تعیین اولویت تولید می تواند از طریق شناسایی کالاهایی که بیشترین ارزبری را دارد اتفاق بیفتد، ارزیابی امکان تولید و توسعه تولید محصولات ارزبر و توسعه صادرات این اقلام از طریق تقویت بازاریابی بین المللی و فعال تر شدن دیپلماسی اقتصادی کشور با محوریت توسعه صادرات می تواند به موفقیت در این عرصه کمک کند.

وی با اشاره به لزوم شناسایی و ایجاد بازارهای جایگزین برای برخی از بازارهایی که به دلیل تحریم ها امکان ورود وجود ندارد، عنوان کرد: همکاری و عضویت در اتحادیه منطقه اوراسیا و ایجاد امنیت و تشویق به سرمایه گذاری در حوزه صادرات و تشویق صادرکنندگان از مواردی است که میتواند کمک کننده باشد و موجبات توسعه صادرات غیر نفتی و ارزآوری به کشور را فراهم کند و این بزرگترین پیروزی برای کشورمان در شرایط تحریم های ظالمانه است.

مهدوی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات برخی اقلام و محدودیت صادرات به دلیل نیاز داخل در شرایط اضطراری مقابله با کرونا از مشکلات پیش روی صادرات در سال 99 بوده است، گفت: به لطف خدا و تلاش قابل تقدیر فناوران و شرکت های دانش بنیان کشورمان علاوه موفقیت در تامین نیاز داخلی در اقلام پزشکی و دارویی مبارزه با کرونا موفق به رفع محدودیت ها و صادرات شدیم. وی ادامه داد در جلسات امسال شورای سیاست گذاری صادرات سازمان مشکلات ارزی صادرکنندگان، مشکلات و محدودیت های آن ها در ارتباط با سایر دستگاهها و موانع حرکت آنها در مسیر صادرات، محدودیت های قانونی در حوزه های تخصصی مانند عدم امکان صادرات داروهای خارج از فهرست و غیره بررسی و راهکارهای مناسبی برای آنها اتخاذ شد.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در سال 99 رفع ممنوعیت صادراتی و رفع محدودیت های صادراتی بسیاری از اقلام کرونا بوده، که یکی از حوزه هایی بود جهش تولید در آن محقق شده است و خوشبختانه شعار امسال در بخش اقلام مبارزه با کرونا به فعلیت رسید.

دبیرشورای صادرات سازمان غذا و دارو با تاکید بر موفقیت در تامین نیاز داخلی ملزومات مبارزه با کرونا از قبیل ماسک، البسه محافظتی و مواد ضدعفونی کننده و نیز برخی تجهیزات پزشکی با فناوری بالا نظیر ونتیلاتور، عنوان کرد: تقویت تولید در مدت زمان کوتاهی در این حوزه عملیاتی شد که عرصه هنرنمایی صنعتگران و فناوران کشورمان بود و ما می توانیم امروز به تحقق این مهم افتخار می کنیم و به آینده امیدوار باشیم.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رفع-بخش-عمده-مشکلات-صادرکنندگان-اقلام-سلامت-محور.bos