شماره: 352670 تاریخ : 1397/04/30-10:14:30

حمایت سهامداران عمده، رشد حجم معاملات سایپا را رقم زد؛

رشد فروش، سودآوری مناسب تری را در سال 97 برای سایپا رقم می زند

روزهای پایانی خردادماه، بورس تهران پس از نوسانات نرخ ارز حرکت پرشتابی را در مسیر صعودی در پیش گرفت و بازار سهام بسیاری از شرکتهای بورسی رشد خوبی را شاهد بود اما در این میان خودرویی ها تا حدودی از روند بازار جا ماندند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، این روزها بسیاری از صنایع بزرگ از بازار بورس عقب نشینی کردند و بخش مهمی از نقدینگی به سمت گروه خودرویی حرکت کرده است به طوری که در روزهای اخیر سهام خودرویی ها با رشد قیمت و تقاضا مواجه شده و سهام سایپا نیز به عنوان لیدر گروه خودرویی، رشد تقاضای خوبی را تجربه کرده است.

مریم باقری تحلیلگر بازار سرمایه، با ارائه تحلیلی از وضع خودرویی ها در بازار بورس، اظهار داشت: در شرایط کنونی امید به دریافت ارز 4200 تومانی توسط گروه خودرویی و قطعه سازی در شرایطی که ارز در بازار آزاد به 7000 هزار تومان رسیده به طور قطع می تواند مزیتی برای خودرویی ها در بازار سهام محسوب شود.

وی گفت: در شرایط کنونی ارزی در کشور، در صورتی واردات خودرو با نرخ ارز توافقی و با بالاتر از 4200 تومان صورت گیرد قادعتا شرکتهای خودروساز داخلی به دلیل اینکه قیمت محصولاتشان با ارز دولتی مناسب تر می شود قدرت رقابت بیشتر را نسبت به رقبای خارجی و همتایان چینی در بازار بدست خواهند آورد.

باقری افزود : با وجود اینکه در این مدت قیمت خودرو در بازار داخل افزایش یافته اما آن چیزی که به وضوح مشخص است قدرت خرید مردم است که تغییر محسوسی نداشته است و به همین دلیل این امکان تقویت می شود که در چنین شرایطی توجه و تقاضا به سمت خودروهای ساخت داخل معطوف شود و بالطبع با افزایش تقاضا، رشد تولید داخلی خودروسازان نیز در ماه های آینده رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: در این شرایط در صورتی که خودروسازان شرایط فروش ها را متنوع کرده و فروش های اقساطی ، نقدی ، لیزینگی و پیش فروش را عملی کنند این مساله می تواند به فروش بیشتر شرکتهای خودروسازی کمک کرده و در مجموع این روند، حجم فروش خودروسازان داخلی را نیز بالاتر ببرد البته مشروط به اینکه شرکت ها ارز مورد نیاز را با نرخ بهتری دریافت کنند.

سود آوری سهام خودرویی ها در آینده نزدیک

این تحلیل گر بازار سرمایه افزود : در مجموع تمامی این عوامل و رشد حجم فروش و تولیدات شرکتها می تواند به توسعه بهتر خودروسازان داخلی کمک کرده و موجب رشد سهام شرکتهای خودرویی در بازار شود.

جذابیت سهام سایپا در بازار / نقدشوندگی بالا ، موجب توجه بازار به سهام سایپا معطوف کرد

 وی در ادامه به وضعیت نماد خساپا در بازار بورس پرداخت و گفت : این روزها جذابیت سهم سایپا بسیار مطرح است هر چند در یک ماه اخیر قیمت سهام این شرکت به کف قیمتی زیر 70 تومان و حدود 67 تا 68 تومان رسید اما پس از آنکه در یک ماه گذشته موضوع ارز دولتی جدی تر شد قیمت سهم این شرکت تا محدوده 85 تا 90 تومان دچار نوسان شد بنابراین در صورتی که بخواهیم از لحاط تکنیکال قیمت سهام این شرکت را برای آینده بررسی کنیم پتانسیل رشد قیمت را تا محدوده 100 تومان را همچنان دارد و ضمن اینکه سهام سایپا نقدشوندگی بالایی هم دارد و همین مساله موجب می شود که مورد توجه قرار گیرد.

حمایت سهامداران عمده در آستانه برگزاری مجمع سایپا افزایش حجم معاملات سایپا را رقم زد

باقری همچنین با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع سایپا گفت: پایان تیر ماه مجمع عمومی و عادی سایپا برگزار می شود به همین دلیل این روزها افزایش حجم معاملات حاکی از حمایت سهامداران عمده پیش از برگزاری مجمع این شرکت است.

وی در ادامه ضمن اشاره به صورت های مالی شرکت سایپا در سال گذشته گفت : نگاهی به صورت های مالی این شرکت در سال گذشته نشان می دهد سایپا در سال 96 حدودا 11 هزار و 887 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصولات را شناسایی کرده است اما با وجود اینکه در سال گذشته رشد 10 درصدی تولید و 107 درصدی بودجه را محقق کرد اما جهشی که نرخ ارز در طول سال گذشته تجربه کرد موجب شد تا هزینه مازادی به شرکت تحمیل شود و این این اثر مثبت دیده نشود.

باقری با توجه به برنامه سایپا برای سال 97 افزود : برنامه ای که سایپا برای سال 97 در پیش گرفته فروش برخی دارایی های شرکت است و در صورتی که این فروش دارایی جدی شود این مساله می تواند هم در اصلاح ترازنامه شرکت کمک کند و هم خروج از زیان برای سال جاری را در سایپا تقویت کند.

وی همچنین به انتشار گزارشات مالی سایپا در سه ماهه اول امسال و رشد فروش این شرکت در این مدت اشاره کرد و گفت : گزارشات مالی سایپا در 3 ماهه اول امسال نشان می دهد که سایپا در سه ماهه اول امسال فروش خوبی داشته است و حدود 108 هزار دستگاه خودرو در مدت بهار امسال به فروش رسانده به طوری که از این میزان فروش معادل 2842 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که تنها 1119 میلیارد تومان آن مربوط به فروش شرکت در خردادماه است.

رشد فروش سایپا سودآوری مناسب تری را در سال 97 برای سایپا رقم می زند

وی افزود: با این میزان فروش در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 96 و افزایش 59 درصدی فروش ، رشد فروش سایپا در بهار کاملا محسوس است البته بازار نیز به این مساله وزن داده و نگاه ها به سوی سهام خودرویی ها به ویژه سهام سایپا معطوف شده است.

این تحلیلگر بازار سهام متذکر شد: در مجموع در صورتی که روند فروش شرکت سایپا با شرایط فعلی ادامه پیدا کند و شرکت بتواند هزینه های مالی را کنترل کرده و بحث فروش دارایی ها نیز جدی تر شود بالطبع این عوامل ضمن اینکه به اصلاح ساختار ترازنامه شرکت کمک می کند ،شرایط سودآوری مناسب تری را برای سال 97 سایپا رقم می زند .

باقری در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به سهم 40 تا 50 درصدی سایپا از بازار خودرو کشور، هر اتفاقی که در این بازار چه مثبت و یا منفی رخ دهد سهمی که سایپا به عنوان لیدر خودروسازی کشور از این تحولات دارد، زیاد خواهد بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رشد-فروش-سوداوری-مناسب-تری-را-در-سال-97-برای-سایپا-رقم-می-زند.bos