شماره: 309009 تاریخ : 1396/08/25-05:18:59

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر خارجه ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری منطقه‌ای برای افغانستان (RECCA) در عشق آباد با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در این دیدا، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمستان در آغاز ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران برای زلزله مناطق غربی کشور اظهار داشت: ترکمنستان آماده ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان است.

وی در ادامه با اشاره به پشینه روابط دو جانبه با کشورمان افزود: روابط سیاسی دو کشور مبتنی بر برادری و حسن همجواری است و باید بر اساس این اصل، روابط آن‌ها در زمینه‌های گوناگون از جمله تعاملات اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا و همچنین همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای برقراری صلح و ثبات در افانستان گسترش یابد.
وی همچنین از رئیس جمهور کشورمان دعوت کرد تا در راستای تعمیق مناسبات متقابل اقتصادی و منطقه‌ای 2 کشور به ترکمنستان سفر کند.
وزیر خارجه ترکمنستان ، با اشاره به ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک همکاری 2 کشور در آینده نزدیک، این امر را عاملی تأثیرگذار در زمینه تبیین بخش‌های اولویت‌دار مناسب بین 2 کشور در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی و ترانزیتی دانست و تأکید کرد که این امر می‌تواند مقدمات سفر هرچه پربارتر رئیس جمهور کشورمان به عشق آباد را فراهم کند.
در ادامه این نشست، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن 
سپاس و قدردانی از ابراز همدردی ملت و دولت ترکمنستان برای زلزله استان کرمانشاه، اظهار کرد : کنفرانس اخیر، بسیار سازمان یافته برگزار شد که می­‌تواند در توسعه صلح و ثبات در افغانستان و منطقه مهم و تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: ایران آماده تسهیل در مناسبات و روابط اقتصادی با همسایگان بوده و برای بهبود و تسهیل مناسبات تجاری دوجانبه حاضر است به منظور تسهیل در رفت و آمد کامیون­‌های ترکمنی تعرفه جدیدی برای آن‌ها وضع کند.
وزیر خارجه ترکمنستان نیز با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های ریلی در افغانستان افزود: با توجه به تکمیل پروژه خواف-هرات در آینده، ما به طرف افغانستانی پیش از این پیشنهاد دادیم که با ساخت راه آهن از ترکمنستان به هرات می­‌توان به رونق اقتصادی سه کشور همسایه کمک کرد.
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص تعرفه جدید برای ترکمن‌ها افزود : توافقنامه‌ای با کشورهای ترکیه، تاجیکستان و آذربایجان برای حذف مالیات­‌های متقابل داریم که برای همه طرف‌ها سودآور است، ما همچنین آماده هستیم با ایران نیز چنین توافقنامه را ببندیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/دیدار-وزیر-راه-و-شهرسازی-با-وزیر-خارجه-ترکمنستان.bos