دلایل بیرغبتی سرمایهگذاران داخلی به بیمارستانسازی
در حال حاضر 82 هزار تخت بیمارستان مربوط به دولت و حدود20 هزار تخت نیز مربوط به بیمارستانهای خصوصی است. باید پرسید چرا سرمایهگذاران داخلی با وجود کمبود 80 هزار تخت بیمارستانی و فرسودگی 60 درصد بیمارستانها حاضر به سرمایهگذاری در این صنعت که به گفته کارشناسان آینده پررونقی دارد، نیستند؟
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عواملی چند باعث شده که سرمایهگذاری در حوزه سلامت، مقرون به صرفه نباشد. نمونه مهم آن عدم برگشت سرمایه و همچنین سود حاصل از سرمایهگذاری در این حوزه است که رغبت سرمایهگذاران بخش خصوصی به سرمایهگذاری در حوزه سلامت را از بین برده است. یک مورد آن غیر واقعی بودن تعرفههاست که تهدیدی جدی از نظر بخش خصوصی بر سود سرمایه به شمار میآید. کارشناسان با تاکید بر اینکه این بخش بسیار متفاوت از سایر بخشها و صنایع دولتی است، میگویند در سایر بخشها و صنایع سرمایهگذاران، بازاریان و صاحبان سرمایه با انگیزههای مالی و سودآوری صرف، به خرید کارخانههای دولتی اقدام میکنند اما سرمایهگذاران بخش بهداشت و درمان که بیشتر پزشکان و کارکنان این حوزه هستند، علاوه بر انگیزههای مالی و کسب درآمد و سود، با انگیزههای انساندوستانه و خیر وارد این عرصه میشوند، در حالی که با بیتعهدی برخی از بخشها نسبت به خود روبهرو هستند. به گفته برخی از کارشناسان، پس از خصوصیسازی در بخش بهداشت و درمان، حمایتهای دولت ضعیف ارائه میشود و پرداخت نکردن بهموقع مطالبات، پیمانکاران و سرمایهگذاران را دچار مشکلات و بحرانهای جدی در نقدینگی خرید مواد اولیه آزمایشگاهی و تجهیزات و داروهای مورد نیاز و حتی پرداخت حقوق پرسنل خود میکند. از طرفی تلاش دولت برای جذب سرمایهگذاران خارجی در این حوزه نیز با همین مشکلات مواجه است و سرمایهگذاران خارجی برای ورود منتظر ضمانتهای دولت هستند. بنابراین یکی از موانع سرمایهگذاری بخش خصوصی عدم ضمانت و پشتوانه دولت است.
مسئولان دولتی برای حل این مشکل طی سالهای اخیر راهحلهایی پیشنهاد کردهاند که یکی از مشهورترین آن ساخت بیمارستان توسط بخش خصوصی و بعد اجاره به شرط تملیک و سپس واگذاری به بخش دولتی است، بدین معنی که بخش خصوصی در زمین بیمارستانهای دولتی، بیمارستان میسازد و طی یک مدت معین دولت با پرداخت اجاره به بخش خصوصی مجددا بیمارستان را به تملک خود درمیآورد. روش دیگر خرید خدمت است که در این روش خرید زمین و ساخت وساز از بخش خصوصی است که طی یک قرارداد با دولت ما به التفاوت تعرفههای دولتی به بیماران را از دولت میگیرد.
از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان، حمایت دولت میتواند شیوههای متفاوت دیگری نیز داشته باشد مثل پرداخت به موقع مطالبات بخش خصوصی، کارآمدی موثر و توانمندسازی بیمههای درمانی در پاسخگویی و ارائه خدمات به بیماران این بخشها، ارائه تسهیلات کم بهره برای خرید تجهیزات درمانی و بیمارستانی، مشوقهای مالیاتی، تسهیلات گمرکی و تعرفهای جهت واردات تجهیزات پزشکی و مرتبط با حوزه کاری خود، اختصاص ارز دولتی و یارانهای جهت خرید خارجی و واردات تجهیزات درمانی برای نوسازی و بهسازی تجهیزات فرسوده بیمارستانها و....
کاغذ بازی و بوروکراسیهای اداری
نعمتا... منوچهریپاوه، مشاور وزیر بهداشت و درمان در این رابطه به «کسبوکار» میگوید: تجربه و سابقه بد بخش خصوصی در سالهای گذشته از سرمایهگذاری در بخش درمان که در هر صورت نتیجه نمیداد، باعث شد یک جو بیاعتمادی نسبت به سرمایهگذاری در بخش درمان به وجود آید. تا قبل از روی کار آمدن دکتر هاشمی وضعیت بهداشت و درمان در کشور اسفبار بود. کافی بود در یک خانوادهای یک بیمار صعبالعلاج وجود داشته باشد، تمام زندگی آن خانواده صرف درمان آن فرد میشد اما طرح تحول سلامت با تقبل هزینههای درمانی مشکلات حاشیهای درمان را برای مردم حل کرد. بخش خصوصی و سرمایهگذاران نیز به همین ترتیب در سالهای گذشته با سنگاندازیها، کاغذ بازی و بوروکراسیهای اداری روبهرو بودند که در زمان حاضر برای از میان برداشتن آنها توسط وزارت بهداشت برنامههای مهمی در نظر گرفته شده است. این برنامهها شامل حمایت دولتی از خصوصیها و افزایش تعرفههاست که مطمئنا در آینده نزدیک سرمایهگذاری در بخش درمان را نتیجهبخش خواهد کرد. پس از این پیشبینی میشود سرمایهگذاری در بخش درمان جواب مطلوبی بدهد.
ثمانه نادری
URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/دلایل-بیرغبتی-سرمایهگذاران-داخلی-به-بیمارستانسازی.bos