حمل ریلی 19 میلیون تن بار در پنج ماه
رییس کمیته ترانزیت راه آهن ایران گفت: در پنج ماهه امسال 19 میلیون تن بار در سطح شبکه ریلی کشور جابجا شده است.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین عاشوری گفت : این میزان جابجایی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می دهد.
وی همچنین اظهارداشت: در این مدت بیشترین رشد جابجایی از طریق شبکه ریلی کشور مربوط به ترانزیت (54 درصد) و بارهای صادراتی (13 درصد) بوده است.
رئیس کمیته ترانزیت راه آهن ایران اظهار امیدواری کرد که با حمایت های لازم از صادرکنندگان به ویژه در حوزه ترانزیت این شبکه بتواند تاپایان سال رشد بیشتری را تجربه کند.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال مرکز چهاراستان کشور به شبکه خط آهن سراسری متصل می شود، افزود: همدان، گیلان، کرمانشاه و آذربایجان غربی از جمله این استان ها هستند.
عاشوری تصریح کرد: البته ناگفته نماند در حال حاضر همدان به شبکه ریلی سراسری متصل و بقیه مناطق در مسیر اتصال قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اتصال راه آهن ایران به افغانستان را از دیگر پروژه های مهم ریلی کشور برشمرد و گفت: سال گذشته شبکه ریلی ایران تا مرز افغانستان امتداد پیدا ولی هنوز به شبکه راه آهن این کشور متصل نشده است.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن ایران از احداث 50 کیلومتر خط ریلی در خاک افغانستان خبرداد و افزود: هم اکنون این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی در پایان سخنان خود اظهار امید واری کرد که تا چند ماه آینده اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه خط آهن افغانستان برقرار شود.
بهره برداری از 980 میلیارد ریال پروژه خدمات مسافری شبکه ریلی
معاون مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران از بهرهبرداری 980 میلیارد ریال پروژههای مختلف خدمات مسافری در شبکه ریلی کشور در هفته دولت به منظور افزایش ایمنی و تسهیل تردد مسافران خبرداد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ میرحسن موسوی با بیان این مطلب افزود: پروژه احداث 27 دستگاه نمازخانه و سرویسهای بهداشتی جدید با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال در ایستگاههای سلام، تربت، عطار، کاشمر، بیهق، جوین، شیرین چشمه، کلاتخوان، امروان، آبگرم، سمنان، لاهورد، نمکزار، ملکی، نیکپی، سرچم، بادرود، نیباد، اردکان، زرین، مانی، حصارجلال، بشرویه، نصرآباد، رودشور، گل گهر و دوکوهه همزمان با هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
معاون شرکت راهآهن اظهار داشت: این پروژهها از محل اعتبارهای سرمایهای و طرحهای عمرانی راهآهن در نواحی شمال، جنوب، شرق و غرب کشور برای سهولت بهرهبرداری مسافران از ایستگاههای راهآهن در این نواحی آماده شده است.
موسوی با بیان اینکه پروژه مکانیزه کردن زیرگذرهای ارتباطی شش ایستگاه منتخب در مسیر تهران- مشهد به پله برقی و آسانسور با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در ایستگاههای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب و نیشابور در دست اقدام است، گفت: راهآهن در تلاش است با اعتباری معادل 200 میلیارد ریال، بخشی از این پروژهها را در هفته دولت به بهرهبرداری برساند.
معاون مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هدف ما از احداث این پروژهها افزایش ایمنی عبور و مرور مسافران از زیرگذرهای میان عرضی ایستگاهها است.
موسوی از پروژه بازسازی، بهسازی و تجهیز 150 نمازخانه در ایستگاههای راهآهن از جمله سبزوار، نیشابور، نقاب، ابومسلم، خیام، پیشوا، فرودگاه، بافق، مراغه، زرند، آذرشهر، خرمدره، ابردژ و تعدادی زیادی از ایستگاههای دیگر با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال خبرداد و گفت: برنامهریزی ما افتتاح این پروژهها در هفته دولت به منظور ارتقای سطح خدمات مسافران در مسیرهای ریلی کشور است.
بنابر گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛ وی افزود: پروژه مسقف شدن سکوهای 6 و 7 در ایستگاه تهران و سکوهای مسافری در ایستگاههای یزد و زاهدان با پیشرفت فیزیکی متوسط 90 درصد در دست اقدام شرکت راه آهن است.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: قرارداد مسقف شدن سکوها در این ایستگاهها با پیمانکاران آن معادل 80 میلیارد ریال بوده است که همزمان با هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
طبق برنامه ششم توسعه قرار است در پایان این برنامه سهم حملونقل ریلی کشور در جابهجایی بار در کشور به 30 درصد و حمل مسافربه 20 درصد افزایش یابد.
احتمال کاهش 50 درصدی تعرفه ترانزیت با راهاندازی کریدور شمال- جنوب
ابراهیم محمدی معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن با اشاره به عملکرد شرکت راهآهن در بخش ترانزیت و بهرهبرداری بار اظهار داشت: طبق استاندارد اتحادیه اروپا، هر تن بار انتقالی از جاده به روی ریل، حدود 82 تومان به اقتصاد کشور اضافه میشود؛ اما طبق بررسیهای شرکت راهآهن و با توجه به شرایط داخلی کشور این رقم حدود 80 تومان است.
وی افزود: با در نظر گرفتن عملکرد انتقال 27 میلیارد تن کیلومتر از روی جاده بر روی ریل در سال گذشته، امسال برای انتقال 43 میلیارد تن کیلومتر برنامهریزیشده است تا در صورت ضرب این عدد در رقم 80 تومان به اقتصاد ملی کمک کنیم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن بابیان اینکه «سرمایهگذاری در راهآهن به نفع اقتصاد ملی بوده است» گفت: با سرمایهگذاری در حملونقل ریلی در سوخت، انتشار آلایندهها و تلفات با کاهش روبرو شدیم.
محمدی با اشاره به انجام آمایش سرزمینی با توسعه حملونقل ریلی در کشور بیان داشت: با هدفگذاری بر روی پایانههای مرزی در حوزه ترانزیت درواقع شاهد آسیب زدایی در مناطق مرزی خواهیم بود. همانطور که مستحضر هستید، ترانزیت بهعنوان یکی از شاخصهای توسعه محسوب میشود و درواقع با ترانزیت کالای یک کشور دیگر خود را در اقتصاد آن شریک میکنیم.
وی با توجه به نقش ترانزیت در امنیت ملی گفت: با تعاملات ترانزیتی میان کشورها، کشورهای صاحب کالا و مقصد از صدور قطعنامه و تهدیدات علیه کشور مسیر عبوری جلوگیری میکنند.
معاون شرکت راهآهن با اشاره به مباحث طراحی-ایجاد و تأکید این مبحث به مرکزگرایی گفت: این مباحث به دلیل آسیبهای احتمالی در نقاط مرزی است؛ اما با توسعه ترانزیت درواقع نقاط مرزی فعال میشوند و اقتصاد از کسب درآمدهای ناشی از قاچاق به روشهای قانونی بهبود و ارتقا مییابد.
به گفته محمدی اگرچه امروز باید روزانه 80 واگن در مناطق مرزی سیر کنند تا به سهم ترانزیت 1.5 میلیون تن در سال دستیابیم اما با 7 برابر شدن این حجم و افزایش تعداد واگنها به 560 واگن، ما نیازمند توسعه پایانههای مرزی هستیم؛ که به ازای توسعه پایانههای مرزی و ساخت هر یک متر ریل در پایانههای مرزی، 5 نفر اشتغالزایی به همراه دارد، این اشتغالزایی شامل تعمیر و نگهداری، بانک، گمرک، استاندارد است لذا راهآهن با توسعه ترانزیت به اقتصاد و امنیت ملی کمک میکند.
وی در ادامه با اشاره به حمایت سیاست اقتصاد مقاومتی از بحث ترانزیت گفت: به لحاظ حمایت سیاستهای بالادستی ازجمله سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر موارد چیزی کم نداریم، با توجه به اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی درونزا است؛ یعنی از جایی که علاوه بر تهدید، ضعف نیز وجود دارد باید ابتدا ضعفها برطرف شود و پس کسب قوت به سمت رفع تهدیدات گام برداشت تا به فرصت رسید.
محمدی بیان داشت: در حقیقت با توسعه ترانزیت علاوه بر کسب درآمد، مشکلات مرزی را نیز رفع میکنیم و از طریق حملونقل ریلی آمایش سرزمینی انجام میدهیم که درواقع در راستای رفع نقاط ضعف خود حرکت میکنیم تا تهدیدات برطرف کنیم.
معاون شرکت راهآهن از رشد 55 درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و گفت: این حاصل نتیجه تلاشهای رئیس کمیته ترانزیت و نقشه راه تهیهشده و اقدامات انجامشده است. همچنین از ابتدای سال تاکنون بیش از 4 توافقنامه با کشورهای حوزه CIS، چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، ایران-قزاقستان، ایران-قزاقستان-ترکمنستان، ایران-آذربایجان-گرجستان-لهستان-اوکراین امضاشده است.
محمدی خاطرنشان کرد: با حضور در جلسه کریدور راه ابریشم در حاشیه نمایشگاه اکسپو آستانه قزاقستان و برگزاری جلسات 2 تا 4 جانبه، در توافق سهجانبه ایران-آذربایجان-روسیه برای کریدور شمال-جنوب نرخ تعرفه حمل بیش از 50 درصد بین سه کشور بهصورت مشترک کاهش یافت تا این کریدور هر چه سریعتر فعال شود. همچنین در راستای اهداف سازمان اکو توافقنامه اسلامآباد-تهران-استانبول به امضا رسید.
وی در ادامه بیان داشت: نشستهای متفاوتی با اتاقهای بازرگانی استانهای کشور برگزار شد و جلسه اتاق بازرگانی پاکستان را در زاهدان برگزار کردیم. همچنین توافقات زیادی انجام گرفت و در این بین ترکیه و پاکستان متعهد شدند که بار برگشتی قطار اسلاماباد-تهران-استانبول را تأمین کنند. از طرفی برای فعال کردن قطار آلماتی به اسلامآباد از قزاقستان به پاکستان تلاش کردیم در توافقنامه اکو در آذربایجان قرار شد، دومین جلسه مشکلات تأمین بار و حمل کانتینری در دستور کار قرار گیرد.
وی بابیان اینکه نرخ حمل کانتینر کیلومتر قزاقستان-ترکمنستان- ایران یکسان شده است، اظهار کرد: چینیها ابتدا قیمتها را قبول کردند اما در ادامه اعلام کردند که قیمت حمل بار در داخل کشور چین گرانتر است و باید کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم بار صادراتی را از طریق این مسیر ریلی (قزاقستان-ترکمنستان- ایران) منتقل کنیم.
محمدی خبر داد: با حوزه بینالملل نفت برای صادرات ریلی نفت از ایران به کشور تاجیکستان مذاکره شده که در آینده خبرهای خوبی در این زمینه به گوش خواهد رسید.
معاون شرکت راهآهن بیان داشت: امسال برای اولین بار 15 هزار تن پودر آلومینیوم از جا جم به تاجیکستان صادر شد و همینک به دنبال توافق برای حمل 200 هزار تن آلومینیوم تاجیکستان به کشور ترکیه هستیم و در حوزه ترانزیت تمام کشورها فعال شدند و نسبت به سال گذشته 55 درصد رشد داشتهایم.
وی خاطرنشان کرد: در سال قبل کلاً 1.2 میلیون تن ترانزیت توسط راهآهن انجام شد که امسال احتمالاً تا 1.8 میلیون تن محقق میشود و به هدفگذاری 3 میلیون تن در سال نزدیک میشویم.
به گفته محمدی در حوزه حمل بار داخلی نیز تا امروز بیش از 12.5 درصد و بیش از 7 درصد در تن کیلومتر رشد داشتهایم و که عمده این رشد در حوزه مواد معدنی اتفاق افتاده است به طوریکه 10 درصد نسبت به سال قبل در این حوزه رشد را تجربه کرده ایم. اتفاق خوبی که در حوزه ریلی در سال رخ داد بحث افزایش حمل گندم توسط حملونقل ریلی بود که تقریبا از 132 هزار تن سال قبل تا 17 مرداد به حمل 333 هزار تن دست یافته ایم و نکته جالب این است که این آمار مربوط به تولید داخل است و شامل صادرات نمیشود. همچنین در استان سیستان و بلوچستان با حمایت استاندر حمل و نقل محصول گندم 100 درصد از طریق ریل انجام میشود و سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه فعالیت خود پایانه و سیلو ایجاد کرد. همچنین به زودی در قزوین پایانه تخلیه گندم به بهره برداری می رسد.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: توافقنامهای با ایمیدرو برای حمل صنایع فولاد امضا شد که در ابتدا با رشد 10 درصدی مواجه شدیم اما رشد مورد نظر ما نبود، زیرا میزان حمل این محصول از طریق کامیون با ریل برابر و در برخی موارد بیشتر هم بوده است. سال گذشته حدود 34 میلیون تن از مواد اولیه و محصولات فولادی توسط جاده حمل شده است که حمل ریلی برابر با 30 میلیون تن بوده است.
محمدی در پایان یادآور شد: از 31 مرداد تمام قطارهای باری از یک روت یا مسیر از پیش تعیین شده حرکت می کنند که تعریف آن از قطارهای باری برنامهای متفاوت است.
منبع:رادیو اقتصاد
URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/حمل-ریلی-19-میلیون-تن-بار-در-پنج-ماه.bos