شماره: 467807 تاریخ : 1398/04/18-02:12:30

قائم موهبتی خبر داد:

ثبت‌نام ماهیانه 250 هزار نفر در سامانه خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی

معاون امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی، از ثبت‌نام ماهیانه 250 هزار نفر در سامانه خدمات غیرحضوری در سال جدید خبر داد و اعلام کرد که حدود 390 هزار درخواست نیز از طریق این سامانه ثبت و به 92 درصد آن‌ها پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان تامین اجتماعی، قائم موهبتی، درخصوص ویژگی‌های طرح خدمات غیرحضوری اظهار کرد: 33 مورد از سرویس‌های ارائه شده در این سامانه جنبه استعلامی دارد و 11 سرویس به صورت دوسویه است؛ یعنی پس از ثبت درخواست از سوی مخاطبان، نیازمند اقدامات بعدی از سوی کاربران واحدهای اجرایی است. همچنین 6 سرویس این طرح پس از ثبت درخواست و ارسال تصاویر، ضرورت مراجعه به شعبه برای ارائه اصل مستندات وجود دارد.

وی افزود: از سرویس‌های فعال موجود 26 مورد مربوط به بیمه‌شدگان، 5 مورد مربوط به کارفرمایان، 4 مورد مربوط به مستمری‌بگیران و 9 مورد مربوط به همکاران سازمانی است.

معاون امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی، با بیان اینکه پایلوت طرح خدمات غیرحضوری از بهمن سال 97 در استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز و سه شعبه غرب تهران‌بزرگ کلید خورد، گفت: پس از افزایش استان‌های تحت پوشش این طرح در چند مرحله، ارائه خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی در سی‌ام فروردین امسال در کل کشور عملیاتی شد و درحال حاضر این طرح در برخی از زمینه‌ها درحال رفع اشکالات احتمالی، بهینه‌سازی و مهارت‌سازی کاربران است.

موهبتی ارائه خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی را در راستای تسهیل فرآیند دریافت خدمات توسط مخاطبان اقدامی ضروری توصیف کرد و با اشاره به زمینه‌های مساعد گسترش این طرح، ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد سال 97، ضریب نفوذ اینترنت و پهنای باند در ایران به حدود 89 درصد و ضریب نفوذ اینترنت موبایل بیش از 73 درصد عنوان شده است؛ این امکانات زمینه مساعدی را برای اجرایی کردن طرح‌های الکترونیک تامین‌اجتماعی را که از اهداف راهبردی سازمان به شمار می‌رود، ایجاد کرده و قطعا ارائه سرویس‌های ارائه شده از سوی سازمان به روی بستر مزبور، به سرعت گسترش خواهد یافت.

وی همچنین ارائه خدمات غیرحضوری را نیازمند کسب مهارت از سوی کاربران و کارکنان تامین‌اجتماعی در زمینه خدمات الکترونیک برشمرد و افزود: برای این منظور، راهنمای کاربری سرویس‌های گوناگون الکترونیک در اختیار کاربران درون‌سازمانی و برون‌سازمانی گذاشته شده و در مرکز CRM (مدیریت ارتباط با مشتری = مرکز ارتباطات مردمی) سازمان نیز جانمایی شده است. همچنین به منظور آموزش و پاسخ‌گویی به سوال‌های همکاران استان‌ها و واحدهای اجرایی، جلسات مرتبط با هریک از سرویس‌های تعبیه شده در سامانه خدمات غیرحضوری با حضور کارشناسان اداره‌های کل و شرکت خدمات ماشینی تامین‌اجتماعی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده است.

معاون امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی، با بیان اینکه وظیفه پشتیبانی فنی و کاربری همکاران با شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین‌ است، افزود: مرکز ارتباطات مردمی سازمان نیز از طریق سامانه تلفنی 1420 و سامانه crm.tamin.ir پاسخ‌گویی به مشکلات مخاطبان را در استفاده از سرویس‌های مربوطه و راهنمایی آنان برعهده دارد.

موهبتی با اشاره به مسئله ایجاد صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی سازمان به واسطه ارائه خدمات غیرحضوری و چگونگی مدیریت نیروها، تصریح کرد: کلیات این مطلب صحیح به نظر می‌رسد؛ اما تصمیم‌گیری در این خصوص مستلزم بررسی همه‌جانبه، تحیل‌های کارشناسی و برگزاری جلسات تخصصی حوزه‌های مربوطه است. به طور حتم پس از گسترش طرح مزبور، ضمن اخذ بازخوردها و دست‌یابی به نتایج، این مسئله در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص چگونگی نظارت و بررسی فرآیند ارائه خدمات غیرحضوری اظهار کرد: در این راستا سعی شده است فرآیندها تا حد امکان به صورت هوشمند، نظارت و ارزیابی شود تا احتمال سوء استفاده به حداقل برسد. نظارت‌های سیستمی هوشمندی نیز به منظور کشف تخلف‌های احتمالی در دستور کار سازمان قرار دارد. در حال حاضر با بهره‌گیری از آمارهای سیستمی موجود، عملکرد واحدهای اجرایی و همکاران سازمانی با بررسی میزان پاسخ‌گویی به درخواست‌های غیرحضوری قابل سنجش است. همچنین به منظور ارزیابی کیفی عملکرد استان‌ها مقرر شده است تا چک‌لیست‌های نظارتی خاصی از سوی حوزه‌های مربوطه تهیه و سرویس‌هایی که نیازمند بررسی مستندات ارسالی هستند، اقدامات نظارتی مورد نظر انجام شود.

تکریم ارباب‌رجوع هدف ارائه خدمات غیرحضوری

معاون امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی، یکی از اهداف مهم ارائه خدمات غیرحضوری را ایجاد تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مطابق با شأن و منزلت افراد و جلوگیری از ازدحام مردم در صف باجه‌های خدمات دانست و این نوع خدمت رسانی را منطبق با اهداف راهبردی سازمان تامین‌اجتماعی در راستای تکریم ارباب‌رجوع و مخاطبان سازمان توصیف کرد.

افزایش خدمات غیرحضوری به 65 نوع

موهبتی با بیان اینکه درنظر است خدمات غیرحضوری سازمان به 65 خدمت برسد، افزود: سرویس‌هایی که به خدمات موجود در سامانه اضافه می‌شود، مرتبط با حوزه نام‌نویسی، حساب‌های انفرادی وصول حق‌بیمه و امور فنی بیمه‌شدگان و مستمری‌‌ها است و ذی‌نفعان آن نیز بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران خواهد بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ثبت‌نام-ماهیانه-250-هزار-نفر-در-سامانه-خدمات-غیرحضوری-تامین‌اجتماعی.bos