شماره: 280527 تاریخ : 1396/03/23-10:49:37

تولید قطعات الکترونیکی خودرو با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک

مهندسان یک شرکت قطعه‌سازی داخلی با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) موفق به تولید برخی قطعات الکترونیکی خودرو شدند که منجر به کاهش نیاز به واردات و رشد دانش بومی برای تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازوزارت صنعت، معدن و تجارت، رحمت‌الله حفاری مدیرعامل شرکت قطعه سازی یاد شده، با اشاره به پیشرفت پروژه تولید قطعات الکترونیکی خودرو در این شرکت با اتکا به تسهیلات دریافتی از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، گفت: این شرکت محصولات تولیدی متنوعی در حوزه قطعات الکترونیک خودرو دارد اما قطعاتی مانند انواع سنسور(حسگر‌)‌های فشار و دما، انواع کلیدهای شیشه‌ بالابر و تنظیم آیینه برقی الکترونیکی (خودروهای پژو 206 و 207 و ...) و همچنین انواع رله‌های مورد استفاده در خودرو از سوی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک مورد حمایت قرار گرفته است.

وی درباره کارکرد این قطعات در خودروسازی اظهار داشت: از آنجایی که سنسور کنترل دمای آب از نوع مقاومت NTC است، با افزایش و کاهش دمای آب ولتاژ برگشتی به ECU تغییر کرده و از این طریق ECU با شناسایی دمای آب و میزان سردی و گرمی موتور، دور فن و میزان حرکت عقربه پشت آمپر را تنظیم می‌کند. 
حفاری ادامه داد: حسگرهای فشار روغن نیز در صورت کاهش فشار روغن در مسیر، فعال شده و موجب روشن شدن چراغ اخطار در جلو آمپر می‌شود. 
وی درخصوص رله 15-25، با اشاره به این مطلب که این رله مصارف زیادی در خودرو دارد،‌ گفت: رله 15-25 معمولا در مسیر عبور جریان به بوق خودرو، کلیدهای شیشه بالابر و چراغ‌های خودرو قرار می‌گیرد و موجب عبور کنترل‌شده جریان برای رسیدن به قطعه مورد نظر می‌شود.
این فعال بخش خصوصی در مورد رله دوبل نیز گفت: این رله وظیفه انتقال فرمان عملکرد از ECU خودرو به پمپ پنزین، سنسور اکسیژن، کنیستربنزین و محفظه احتراق خودرو را بر عهده دارد؛ در حقیقت رله با تغییر مسیر جریان می‌تواند فرمان ECU را به هر یک از این قسمت‌ها منتقل کند.
وی ادامه داد: کلید شیشه بالابر نیز وظیفه کنترل عملکرد بالا و پایین شیشه‌های جلو و عقب و کلید تنظیم آیینه این مجموعه نیز وظیفه کنترل عملکرد تنظیم آیینه‌های جانبی را بر عهده دارد.
مدیر عامل شرکت ایمن تک پیشرو گفت: تا این مرحله تعدادی از قطعات شامل کلیدهای شیشه بالابر و سنسورها پس از اخذ تایید کیفی از خودروسازان وارد مرحله تولید انبوه شده و تعداد اندکی از آنها در مرحله اخذ تاییدیه است.
وی درباره مزایای این طرح نیز تصریح کرد: از مزایای این طرح، افزایش اشتغال مولد، کاهش نیاز به واردات این قطعات و رشد دانش بومی به منظور تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر است.
حفاری اضافه کرد: از آنجا که دانش تولید این قطعات قابل تعمیم به بسیاری از خودروهای بازار داخل و خارج است، با بومی‌سازی آن علاوه بر رفع نیاز خودروسازان داخلی، امکان تولید محصولات با قابلیت صادرات مهیا خواهد شد.
وی گفت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ارتقای دانش در جهت خودکفایی تولید محصولات مشابه، موجب اشتغال‌زایی برای 50 نفر بطور مستقیم و 100 نفر به صورت غیرمستقیم شده است.
این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: دریافت به موقع تسهیلات از صندوق صحا موجب تسریع در روند اجرای پروژه‌ها و تأمین به موقع ملزومات پروژه از جمله قالب‌ها و سایر موارد شده است؛ بویژه این که در همین زمان پرداخت مطالبات توسط خودروسازان به شدت با تاخیر مواجه شده بود.
سرمایه گذاری ریسک پذیر و خدمات کارشناسی‌، صدور ضمانتنامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش خصوصی و تعاونی‌ به ‌صورت تسهیلات و یا اعطای ‌کمکهای ‌بلاعوض ‌به ‌افراد حقیقی یا حقوقی، اهداف و مأموریت اصلی صندوق را مطابق اساسنامه آن تشکیل می دهند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تولید-قطعات-الکترونیکی-خودرو-با-پشتیبانی-صندوق-حمایت-از-صنایع-الکترونیک.bos