شماره: 310375 تاریخ : 1396/09/14-04:22:11

رییس سازمان فناوری اطلاعات:

تمام اطلاعات بانکی کشور در سرورهای داخلی نگهداری می‌شود

رییس سازمان فناوری اطلاعات، گفت : امروزه تمام اطلاعات بانکی کشور در سرورهای داخلی نگهداری می‌شود و حفظ و صیانت از این اطلاعات بسیار حیاتی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  مهندس نصرالله جهانگرد در کارگروه بررسی و نظارت ستاد پیشگیری از جعل اسناد و مدارک رسمی با بیان اینکه  برخی از اطلاعات کشور سرمایه‌ای است و بقیه کارها به این اطلاعات وابسته است، گفت : هویت تک‌تک افراد جامعه ارزشمند است و این اطلاعات در حکم سرمایه ملی است . 

وی تصریح کرد: باید مسئله احراز هویت را  بسیار جدی موردتوجه قرارداد و از این اطلاعات به‌گونه‌ای حفظ و نگهداری شود که خارج از مرزهای سرزمین ما قابل‌دسترسی برای دخل و تصرف و تغییرات نباشد و کاملاً تحت کنترل داخل باشد و هیچ‌گونه دسترسی بین‌المللی به سرورهای مربوط امکان‌پذیر نباشد .

وی با اشاره به معیار پول در مبادلات اقتصادی آن را به‌عنوان دومین سرمایه اطلاعاتی کشور دانست و گفت : مبادله پول معیار ارزش‌افزوده در اقتصاد کشور است و امروزه تمام اطلاعات بانکی کشور در سرورهای داخلی نگهداری می‌شود و حفظ و صیانت از این اطلاعات  بسیار حیاتی است .

جهانگرد در ادامه با بیان این مطلب افزود : اطلاعات مکان‌یابی نیز به عنوان پایه استراتژیک سوم در دارایی های داده ای ، دارای ارزش است به این مفهوم که چه چیزی کجا قرار دارد البته بعضی از این اطلاعات عمومی است اما برخی دیگر جنبه محرمانه دارد .

وی با تاکید به اینکه امروزه بسیاری از سرویس‌های الکترونیکی در بستر گوگل مبادله می‌شود ، گفت : متأسفانه حوزه مکان‌یابی در کشور عقب‌مانده است و ما نیازمند نقشه بومی ملی ژئو کد شده هستیم که داده‌های مکانی را بر روی آن قرار دهیم و موتورهای جستجوگر ملی بتوانند اطلاعات را از آن‌ها استخراج کنند و شهرداری تهران گام‌هایی در راستای ایجاد نقشه بومی برداشته است و باید دستگاه‌ های مربوطه در این حوزه وارد شوند .

معاون وزیر ارتباطات در جمع‌بندی سخنان خود تاکید کرد: مولفه‌های هویتی ،مکانی و اقتصادی  پایه و ستون دنیای دیجیتال و سایبری ما هستند و افشای این اطلاعات اجازه اقدام  و جعل به دشمن و رقبا  را در اندازه‌های بین‌المللی  می‌دهد.

وی در جمع نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و  اعضای کارگروه بررسی و نظارت ستاد پیشگیری با جعل اسناد و مدارک رسمی، گفت : حمل ارزش‌افزوده بر روی کاغذی که داری ارزش‌افزوده شود به دست کاربران یا صاحب تقاضا زمینه جعل را فراهم می‌کند و اگر قرار است  سندی در دست فرد قرار گیرد باید به‌عنوان  آگهی باشد و ارزش‌افزوده بر روی شبکه  و سیستم های رایانه ای قرار گیرد.

جهانگرد در این جلسه افزود : یکی از کارهای افراطی که در کشور انجام می‌شود صدور انواع کارت‌های هوشمند است و ما با تولید هر نوع کارت هوشمند اضافه در کشور مخالف هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که هر شخصی دارای یک کارت هوشمند باشد که از طریق آن احراز هویت شود و بقیه اطلاعات و امتیازات به‌وسیله  بررسی سیستم و دیتابیس  مشخص شود.

وی  در ادامه گفت :  90 درصد دستگاه‌های اجرایی کشور با کیفیت‌های متفاوت الکترونیکی شده است و حدود 1800 سرویس و خدمت دستگاه‌ها احصا شده است و شبکه دولت الکترونیک هم موجود است  هم‌اینک  به‌واسطه این امکانات و اطلاعات، افقی پیش روی ستاد مبارزه با جعل قرارگرفته است که می‌تواند با الویت بندی مشخص کند که اسناد کاغذی حذف‌شده و به‌تدریج به‌صورت الکترونیکی ارایه شود .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ، افزود: ما در طی این مسیر با امکانات فنی در کنار شما هستیم  و هر نوع کمک نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای دستگاه‌ها فراهم می‌کنیم تا به‌تدریج اسناد کاغذی حذف‌شده و به سمت استعلامات الکترونیکی حرکت کنیم.

وی در پاسخ به چالش‌های مطرح‌شده از سوی اعضای کارگروه گفت : جعل اسناد بعد از حذف نسخه کاغذی کمتر می‌شود ولی کاملاً از بین نمی‌رود بلکه وارد سطوح دیگری می‌شود و باید در صیانت از اطلاعات بسیار دقت کرد .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری افزود : در طول سال‌های گذشته همه آیین‌نامه‌ها ، دستورالعمل‌های  اداری ،مالی ،نظارتی،  دیوان محاسبات مبتنی بر نگهداشت کپی کاغذی بوده  است هنوز برخی از دستگاه‌ها به شیوه قدیمی عمل می‌کنند  و این عملکرد  به مانعی جهت حذف نسخه کاغذی  تبدیل‌شده است .

وی تصریح کرد: در این راستا اصلاح آیین‌نامه‌های اداری و مالی از جهت دریافت نسخه کاغذی و قبول نسخه الکترونیکی مطمئن را پیشنهاد می‌کنیم به‌طوری‌که ارایه نسخه الکترونیکی مطمئن در محاکم قابل استناد باشد تا به‌مرور شاهد کاهش تبادل اسناد کاغذی و به دنبال آن کاهش جعل و مشکلات ناشی از آن در کشور باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تمام-اطلاعات-بانکی-کشور-در-سرورهای-داخلی-نگهداری-می‌شود.bos