شماره: 635287 تاریخ : 1402/01/27-04:55:19

یادداشت

تفاوت قوطی آهن و پروفیل

پروفیل ها مجموع مقاطع طولانی هستند که سطح مقطع ثابتی دارند. طول این محصولات می تواند متفاوت باشد و در جنس های مختلفی تولید می شود. پرکاربردترین پروفیل هایی که با آن ها روبه رو می شویم شامل مواردی مثل تیرآهن، سپری، نبشی و ... است.

به گزارش بانک و صنعت ، در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی، مصالح و تجهیزات متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد هر کدام از این ابزار و مصالح با یکدیگر متفاوت است. در صورتی که ممکن است در ظاهر شباهت زیادی با یکدیگر داشته باشند. قوطی آهن و پروفیل دو نام آشنا در این صنعت است که هر کدام موارد مصرف متفاوتی دارد.

پروفیل ها مجموع مقاطع طولانی هستند که سطح مقطع ثابتی دارند. طول این محصولات می تواند متفاوت باشد و در جنس های مختلفی تولید می شود. پرکاربردترین پروفیل هایی که با آن ها روبه رو می شویم شامل مواردی مثل تیرآهن، سپری، نبشی و ... است. قوطی آهن اما خود به تنهایی نوعی از پروفیل است که سطح مقطعی به شکل مربع یا مستطیل دارد. قوطی ها مصالحی طولانی هستند که جنس های متفاوتی دارند. اما شناخته شده ترین و پرکاربردترین آن ها قوطی آهنی است. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت های این دو محصول خواهیم پرداخت.

تعریف پروفیل

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی، پروفیل ها هستند. به طور کلی پروفیل به مقطعی می گویند که طول زیادی دارد و سطح مقطع آن در تمام طول آن ثابت و یکسان است. ساده ترین و پرکاربردترین پروفیلی که اکثر افراد آن را می شناسند، تیر آهن است. سطح مقطع تیر آهن که به شکل حرف H است در تمام طول آن ثابت و یکسان است. همچنین انواع مختلف دیگر پروفیل ها شامل مواردی مثل نبشی، ناودانی، میل گرد، لوله و ... می شود. قیمت پروفیل نیز با توجه به مواردی مثل جنس آن، ابعاد و اندازه آن و ... می تواند کاملا متفاوت باشد. اما برای اطلاعات بیشتر از قیمت آن می توانید با پشتیبانی شرکت شاهین فلز سپاهان تماس بگیرید و با کارشناسان آن مشورت کنید.

پروفیل ها بر اساس شکل سطح مقطعشان به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می شوند. پروفیل های باز مثل ناودانی، تیرآهن و نبشی، سطح مقطعی باز دارند. همچنین پروفیل های بسته مثل قوطی، لوله و ... نیز دارای سطح مقطعی بسته هستند.

از مهم ترین ویژگی های پروفیل می توان به وزن کم، قیمت مناسب، قابلیت آبکاری، جوشکاری و قابل تولید بودن در اندازه های مختلف اشاره کرد. این مصالح معمولا در تولید محصولاتی مثل نرده های فلزی، تخت های بیمارستانی، درب و پنجره، نرده های پیاده رو و ... به کار می روند.

تعریف قوطی آهنی

اولین چیزی که در تعریف قوطی آهنی باید بدانید این است که قوطی ها، خود یکی از انواع پروفیل ها هستند. در همین راستا قوطی آهنی یک نوع پروفیل باز محسوب می شود. این ابزارهای فولادی که در جنس های مختلفی تولید می شوند، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. به نوع فلزی آن باکس نیز گفته می شود.

قوطی آهنی یک پروفیل چهارگوش است که سطح مقطع ثابتی دارد و به معنای واقعی کلمه شبیه به یک قوطی است. کاربرد قوطی ها با توجه به جنسی که دارند متفاوت خواهد بود. این محصولات در جنس های استیل، آلومینیوم، گالوانیزه، آهن و ... به تولید می رسد. از میان آن ها قوطی آهنی بیشترین کاربرد را دارد. قیمت قوطی آهن نیز متناسب با ابعاد و اندازه آن می تواند متفاوت باشد. ضمن اینکه عواملی مثل نوسانات ارز نیز می تواند روی قیمت آن تأثیرگذار باشد.

قوطی آهنی، یک نوع پروفیل

برای ساخت این نوع از پروفیل معمولا از روش متداول نورد سرد استفاده می کنند. ضخامت آن ها نیز با توجه به کاربردی که دارند می تواند بین 0.5 تا 4 میلی متر ساخته شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قوطی آهنی بر اساس ضخامتی که دارد به سه دسته تقسیم می شود:

• 0.5 تا 1.5 میلی متر، سبک

• 2 تا 3 میلی متر، ساختمانی

• بیشتر از 4 میلی متر، صنعتی

قوطی های سبک معمولا برای ساخت میز و صندلی مورد استفاده قرار می گیرد. قوطی های ساختمانی و صنعتی نیز به ترتیب در ساختمان سازی و خودروسازی کاربردی ویژه خواهند داشت. در همین راستا خوب است به کاربردهای دیگر یک قوطی آهنی اشاره کنیم:

• ساخت اسکلت سازه های فلزی

• ساخت تریلر، نفتکش و ...

• ساخت انواع تخت خواب، مبل، صندلی، میز و ...

• ساخت اتاقک ماشین، باربند

تولید کنندگان و افراد فعال در صنایع مختلف معمولا به دلیل ویژگی های خاصی که قوطی ها دارند از آن ها استفاده می کنند. اصلی ترین ویژگی های یک قوطی آهنی شامل مواردی مثل تنوع بالا، جوش پذیری خوب، کیفیت بالا، شکل پذیری و فرم پذیری و کاربری آسان است.

تفاوت قوطی آهن و پروفیل

احتمالا تا کنون متوجه شده اید که قوطی آهن خود به تنهایی یک نوع پروفیل محسوب می شود. اما با این حال هنوز تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند. اگر قصد داشته باشید از این مصالح در جای درست و به شکلی صحیح استفاده کنید، باید با تفاوت ها و ویژگی های آن ها به طور کامل آشنا باشید. واضح ترین تفاوت های قوطی آهن و پروفیل معمولا در فاکتورهایی مثل ترکیبات شیمیایی، کاربرد، قیمت و استاندارد قابل مشاهده است.

قوطی ها با سطح مقطع هایی به شکل مربع یا مستطیل

قوطی ها معمولا سطح مقطعی به شکل مربع یا مستطیل دارند. در صورتی که سایر پروفیل ها تنوع بیشتری در شکل سطح مقطع خود خواهند داشت. یکی دیگر از تفاوت های این دو محصول در ترکیبات شیمیایی آن ها خلاصه می شود. در ساخت هر کدام از آن ها از استانداردها و مواد شیمیایی متفاوتی استفاده می شود. نتیجه آن می تواند خواص فیزیکی متفاوتی به همراه داشته باشد. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که قوطی آهنی و پروفیل در تحمل بار، میزان انعطاف پذیری، خاصیت کشسانی و مواردی از این قبیل با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

آخرین تفاوت قوطی آهنی و پروفیل در قیمت آن ها است. قیمت قوطی به ابعاد، ضخامت و طول آن بستگی دارد. همان طور که قیمت پروفیل نیز با توجه به اندازه و جنس آن تعیین می شود. برای اینکه به شکل دقیق تری درباره قیمت پروفیل و قوطی آهنی اطلاعات کسب کنید، می توانید از کارشناسان سایت شاهین فلز سپاهان مشورت و راهنمایی بگیرید.

جمع بندی

پروفیل ها یکی از کاربردی ترین مصالح مورد نیاز در صنایعی مثل ساختمان سازی، خودروسازی و ... هستند. قوطی آهنی که یکی از انواع پروفیل است نیز کاربرد زیادی در این صنایع دارد. قوطی ها در شکل سطح مقطع، قیمت، ساختار شیمیایی و ویژگی های فیزیکی با سایر پروفیل ها متفاوت هستند. اگر دوست دارید یک سازنده موفق و حرفه ای باشید، باید در زمینه کاری خود بیشترین اطلاعات را داشته باشید. به همین دلیل با آگاهی از تفاوت های این دو محصول پرکاربرد می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

قیمت پروفیل و قوطی آهنی با توجه به مواردی مثل ضخامت، ابعاد، مواد اولیه، نوسانات ارز و میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. برای اینکه از قیمت روز این محصولات آگاه شوید می توانید از سایت شاهین فلز سپاهان کمک بگیرید. شرکت شاهین فلز سپاهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر انواع پروفیل، می تواند محصولاتی مثل قوطی آهنی و ... را با مناسب ترین قیمت و بیشتری کیفیت ممکن در اختیار شما قرار دهد.

منبع: عصر ایران


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تفاوت-قوطی-اهن-و-پروفیل.bos