شماره: 247479 تاریخ : 1395/08/04-05:08:41

درحاشیه سمپوزیوم بین المللی معدن؛

تفاهمنامه همکاری ایران و فنلاند در زمینه فرآوری مواد معدنی امضا شد

تفاهمنامه همکاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین شناسی فنلاند در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  این تفاهمنامه روز سه شنبه در حاشیه نخستین سمپوزیم بین المللی فعالان فرآوری مواد معدنی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، به امضای «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو و «میکانن» رییس سازمان زمین شناسی فنلاند رسید.

این تفاهمنامه حول پنج محور تنظیم شده که همکاری ایمیدرو ، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و سازمان زمین شناسی فنلاند را به دنبال دارد.

همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان های یاد شده، همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و همکاری های آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی از محورهای این تفاهمنامه است.

دو طرف از زمینه های مناسبی در همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی برخوردارند و امروز با توجه به رویکرد جمهوری اسلامی ایران به موضوع عناصر نادرخاکی، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

اکتشافات انجام شده و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد، ایران دارای 300 هزار تن عناصر نادر خاکی است و در طبیعت 17 عنصر نادرخاکی وجود دارد .

همکاری های آموزشی از دیگر موضوع های مورد تفاهم ایران و فنلاند است و تاکنون ایران میزبانی دوره های آموزشی برای کارشناسان معدنی کشورهای منطقه را داشته و برپایه این تفاهمنامه، فنلاند نیز مشارکت لازم را در این بخش خواهد داشت.
دولت یازدهم موضوع توسعه اکتشافات مواد معدنی را در دستور کار قرار داده و فعالیت اکتشافی بر روی گستره ای به مساحت 250 هزار کیلومتر در شرق کشور از اواخر آذرماه 1393 کلید خورد و دستاوردهای مقدماتی آن نقاط امیدبخشی را گواهی می دهد.

ایران وفنلاند در چارچوب این تفاهمنامه توسعه فعالیت اکتشافی و استخراج مواد معدنی را در دستور کار دارند و تبادل اطلاعات فنی از نکات مورد توجه دو طرف در این بخش است .

موضوع صنعتی شدن فعالیت های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به عنوان یکی از زمینه های مورد نظر در این تفاهمنامه است .

نخستین سمپوزیوم بین المللی فرآوری مواد معدنی از سوی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برای افزایش تعاملات بین المللی و استفاده از تجربیات متخصصان، پیشکسوتان و صاحب نظران برجسته جهانی در این بخش و سومین کارگاه آموزشی بین المللی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه، روزهای چهارم و پنجم آبان ماه جاری به میزبانی ایران برگزار می شود.

افزون بر مسوولان سازمان زمین شناسی فنلاند، مقام هایی از هندوستان، ترکیه و ... در این سمپوزیوم حضور دارند.
همزمان با برگزاری این سمپوزیوم، سومین کارگاه آموزشی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه با هدف گسترش روابط و تعاملات دوجانبه و چندجانبه با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه از طریق ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای و تخصصی و آشنایی با امکانات و تجهیزات و ظرفیت های مرکز تحقیقات در زمینه فرآوری مواد معدنی برگزار می شود.

قرار است کارشناسانی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شامل ترکیه، پاکستان، قرقیزستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در این کارگاه آموزشی حضور یابند.

امضای یک قرارداد آموزشی با شرکتی از آفریقای جنوبی دیگر برنامه پیش بینی شده در این سمپوزیوم است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تفاهمنامه-همکاری-ایران-و-فنلاند-در-زمینه-فراوری-مواد-معدنی-امضا-شد.bos