شماره: 376001 تاریخ : 1397/06/15-09:48:15

کلانتری خبر داد :

تعاونی‌های پایش از حریم رودخانه‌ها و منابع زیرزمینی آب ایجاد می شوند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها خواست تا ظرفیت‌های بخش تعاون را به کار گرفته و برابر ماده 26 برنامه ششم، طرح‌ها و پروژه‌های خود را به تعاونی‌ها واگذار کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، سیدحمید کلانتری در همایش تعاون، کشاورزی و روستا که امروز چهارشنبه چهاردهم شهریور در هتل المپیک برگزار شد با تاکید بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های بخش تعاون در عرصه مدیریت منابع آب گفت: تعاونی‌ها این ظرفیت را دارند که در طرح‌های وزارت نیرو از جمله مدیریت آب و اجرای کل فاضلاب روستایی نقش آفرین باشند.

وی گفت: با مجوزی که سازمان برنامه و بودجه در ماده 26 برنامه ششم داده دستگاه‌ها مجازند فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و آموزشی و رفاهی خود را به بخش‌های خصوصی واگذار کنند لذا بنیاد مسکن می‌تواند به تعاونی‌های دهیاری اعتماد کند و پروژه‌های خود را به تعاونی‌ها بسپارد.
کلانتری افزود: امسال 800 تعاونی دهیاری، 18500 روستا را تحت پوشش گرفته‌اند و نقش پشتیبان روستاها را برعهده دارند.
 معاون وزیر تعاون که در همایش تعاون، کشاورزی و روستا سخن می‌گفت، با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید می‌تواند در زنجیره تامین مالی تعاونی‌ها ورود کند اظهار کرد: تعاونی‌ها تا 70 درصد به منابع داخلی خود متکی هستند و تنها به 30 درصد تسهیلات بانکی اتکا دارند.
وی همچنین به تفکیک سهم تعاونی‌های کشاورزی در اقتصاد پرداخت و تاکید کرد: برابر آمارها تعاونی‌ها 18 درصد تولید گوشت،  22 درصد تولید گوشت مرغ، 11 درصد تولید مرغ، 19 درصد تولیدات باغی، 65 درصد پرورش میگو ، 44 درصد تولید خوراک دام و طیور و 99 درصد امور صید و صیادی را برعهده دارند.
کلانتری تاکید کرد: باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه تعاون الگوبرداری کنیم و با نگاه به توسعه بخش تعاون به سمت توسعه تعاونی‌های روستایی، جنگلداری، مرتع‌داری و منابع طبیعی برویم.
قائم مقام وزیر نیرو نیز در این همایش  آمادگی وزارت نیرو برای استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون در طرح‌های این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: امروز در جایگاهی هستیم که کتمان و انکار تعاونی‌ها و توانمندی‌های بالای آن‌ها ممکن نیست و حوزه وزارت نیرو از جمله حوزه‌هایی است که به ویژگی‌های بخش تعاون و کارکردهای آن توجه خاصی دارد.
محمودی ادامه داد: تعاونی‌ها با داشتن ویژگی انعطاف‌پذیری و بهره‌وری تلاش می‌کنند خود را با شرایط موجود و قابلیت‌های منطقه‌ای وفق دهند و ما معتقدیم می‌توان از این ویژگی در جهت مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آب استفاده کرد و تعاونی‌های آب‌بران، تعاونی‌های منابع زیرزمینی آب و تعاونی‌های پایش از حریم رودخانه‌ها را ایجاد کرد.
به گفته وی هم‌اکنون بیش از 60 هزار روستا و بیش از 37 هزار روستا در کشور وجود دارد که می‌توان در زمینه تامین و توزیع آب روستایی، ارتقای کیفیت آب روستایی و بهداشت آب از آن‌ها کمک گرفت.
وی در پایان آمادگی وزارت نیرو برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با وزارت تعاون را به منظور بررسی ظرفیت‌های بخش تعاون در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و مدیریت منابع آبی اعلام کرد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تعاونی‌های-پایش-از-حریم-رودخانه‌ها-و-منابع-زیرزمینی-اب-ایجاد-می-شوند.bos