شماره: 279979 تاریخ : 1396/03/04-05:56:43

ترویج فرهنگ کار-اشتغال -تولید ملی

یکی از دغدغه های اصلی دولت ها ایجاد شغل و نیز بالابردن سطح تولید در کشورهایشان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در واقع افزایش درآمد داخلی کشورها وابسته به این دو مقوله میباشد .

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما یک نکته اصلی که لازم است در این راستا مورد توجه قرار گیرد این نکته است  که ایجاد اشتغال و افزایش تولید ملی بر اساس اراده و تصمیم گیری محض دولت و پیاده سازی آن با دستورالعمل ها به تنهایی امکانپذیر نیست و در واقع این اقدام به تحریک تقاضای نیروی کار و فعال سازی کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی بستگی دارد.

متاسفانه در این سالها علاقه به استخدام و تقاضای پشت میزنشینی بصورت «مد» در آمده و این هرگز به نفع یک کشور در حال توسعه نیست و نخواهد بود.

در برنامه ششم توسعه پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل گردیده است که برای تولید این میزان شغل نیاز به توزیع فرصت ها در بخش های صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی و فرهنگ سازی شغلی-آموزشهای مهارتی میباشد.

فرهنگ سازی شغلی مقدمه تحریک و زمینه سازی ایجاد علاقه برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در نزد افراد مستعد است. فرهنگ سازی شغلی نیازمند معرفی و آشنا سازی جوانان با مشاغل مختلف دارد. فرهنگ سازی شغلی به منظور ایجاد علاقه به کار و فعالیت در نزد جوانان صورت میپذیرد. تولید ملی و نیز علاقه به مشارکت در تولید ملی نیازمند نهادینه شدن علاقه به کار و فعالیت در ذهن نیرو های کار است. فقط با وام و مجوز دادن تولید ملی افزایش نمییابد بلکه مشارکت در تولید و ایجاد علاقه به مصرف تولیدات داخلی در نزد مردم ضمن ارتقا کیفیت محصولات داخلی و کاهش بهای تمام شده آنها نیازمند فرهنگ سازی وسیع دارد. دعوت ازهنرمندان ، نویسندگان ، شعرا ، مستند سازان برای مشارکت در ترویج فرهنگ کار و تلاش و مصرف تولیدات داخلی ضرورت دارد. ایران مهد ادب و هنر اکنون نیازمندسرودن  اشعار زیبا در تعریف به اهتمام به کار و تلاش و مصرف تولیدات داخلی میباشد. دعوت از موسقیدانان برای ساخت آهنگ ها و سرودهای ستایش از کار و تلاش اکنون یک ضرورت است. معرفی مردان و زنان کار آفرین موفق در داخل و خارج از کشورتوسط  فیلم های مستند و نشان دادن این فیلم ها بصورت مکرر از طروق مختلف برای جوانان و کودکان در منازل ، مدارس ، دانشگاهها ، کتابخانه ها و ... یک ضرورت است. از پوسترها و بیل بردهای درون و برون شهری برای تبلیغ مستمر کار ، تلاش و تولید ملی میتوان استفاده نمود... و بطور کلی در اولین گام و درفشرده ترین زمان، سرمایه گذاری در امرتبلیغات و ترویج فراگیر فرهنگ کار وآشنا نمودن جوانان با انواع مشاغل ضرورت دارد. زمینه سازی علاقمندی و نهادینه شدن فرهنگ  کار و تلاش درنزد آحاد مردم برای از بین بردن تمایل و علاقه به مشاغل دلالی و پشت میز نشینی اجرای بازاریابی منفی در مورد آنها یک ضرورت است.

مشکل امروز کارآفرینان و سرمایه گذاران کشورمان ، عدم تسلط به علم بازاریابی است. واقعیت اینست که بسیاری متولیان تولید و کار در کشور و کارآفرینان نمیدانند در این برهه زمانی تقاضای داخلی و خارجی برای چه محصولاتی وجود دارد و روند آتی مصرف آنها چگونه است ؟

آنها با انواع ریسک هایی که درحین کار مواجه اند بطور دقیق آشنا نیستند .

کسانی که وارد فعالیت های تولیدی و پر زحمت میشوند نیازمند بر خوردار بودن ازخدمات رفاهی و بیمه کامل هستند. افزایش اشتغال و تولید داخلی نیازمند برخوردار بودن از رویکرد مدیریتی سیستمی و استراتژیک است. بدون ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش هرگز امکان رسیدن به موفقیت در این زمینه وجود ندارد. کودکان ، نوجوانان و جوانان باهوش ول ایق ایران زمین اکنون نیازمند شنیدن مکرر سرودهای زیبا و تاثیر گذار در تعریف و تمجید از کار و تلاش هستند تا امید به زندگی و علاقه به سازندگی کشور همواره در باور آنها نهادینه گردد.

کارشناس ریسک و بیمه ، حمیدرضا حاجی اشرفی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ترویج-فرهنگ-کار-اشتغال-تولید-ملی.bos