شماره: 313828 تاریخ : 1396/10/24-06:59:19

ترانسفورماتور دوم پست 230/63 کیلوولت آبشار بهینه سازی شد

مهندس علی اسلامی معاون بهره برداری این شرکت در این باره گفت: ترانسفورماتور مذکور به قدرت 125 مگاولت آمپر در سطح ولتاژ 230،63،20 کیلوولت دارای قدمت 38 سال و ساخت شرکت ELIN بوده که به دلیل عمر بالا و توقف تولید و عدم پشتیبانی فنی از سال 2002 میلادی واشکالات فنی زیاد بخصوص در قسمت تپ چنجر، تصمیم به تعویض و جایگزینی کامل تپ چنجر با تپ چنجر HYUNDAI که از کیفیت بالایی برخوردار است گرفته شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت توانیر، مهندس اسلامی در خصوص مشکلات این ترانسفورماتور افزود: تپ چنجرهای ELIN به دلیل اشکال در سیستم خاموش کننده قوس الکتریکی در دایورترسویچ به دفعات حادثه ایجاد کرده است و در مواقع تغییر تپ پشت سر هم و طولانی بودن زمان قوس باعث بالا رفتن دمای روغن محفظه دایورترسویچ می شود که به دلیل حجم کم روغن محفظه، سبب انفجار و آتش سوزی روغن محفظه و بدنبال آن آتش گرفتن ترانس می شود.

وی گفت: انفجار محفظه دایورترسویچ باعث اتصال کوتاه دو سر اتصالات سیم پیچ تنظیم ولتاژ گشته و در مواردی باعث سوختن و آسیب دیدن سیم پیچ های ترانس نیز می شود.

مهندس اسلامی همچنین عمربالای بوشینگ های ترانسفورماتورو مشکلات ناشی ازآن را منجربه تصمیم گیری جایگزینی و تعویض کلیه بوشینگ های20، 63 و230 کیلوولت با بوشینگ های تولید داخل ( شرکت نیرو ترانس) عنوان کرد.

معاون بهره برداری برق منطقه ای اصفهان مراحل بهینه سازی این پروژه را شامل: لجن زدایی از اکتیوپارت به دلیل وجود لجن در کف ترانس در اثر تجزیه شیمیایی عایق های سلولزی و روغن ،تعویض روغن به دلیل تجزیه روغن و کاغذ و همچنین شکست های مولکولی عنوان کرد.

وی یکی دیگر از اهداف اورهال را بررسی کاهش حجم و ابعاد عایق در اثر تجزیه کاغذ و عایق های سلولزی ایجاد شده عنوان کرد و افزود: این موضوع تاثیر مستقیم بر کاهش نیروی پرس سیم پیچ ها وشل شدن مهارهای موجود در اکتیوپارت دارد که محکم کردن و آچارکشی قسمت های مختلف اکتیوپارت و نیز تجدید نیروی پرسهای مربوطه باعث می شود تا در مقابل تنش های مکانیکی ناشی از کلید زنی و تغییرات شدید جریان، استحکام لازم وجود داشته باشد.

مهندس اسلامی در پایان گفت: به جهت ممانعت از ورود رطوبت به داخل روغن ترانسفورماتور و افزایش عمر روغن و سلولز عایقی تصمیم به اصلاح سیستم کنسرواتور و افزودن کیسه هوا به مخزن کنسرواتور ترانسفورماتور گرفته شد.

شایان ذکر است پروژه بهینه سازی ترانسفورماتور دوم پست 230/63 کیلوولت آبشار با هزینه ای معادل 6 میلیارد و 150 میلیون ریال و در مدت زمان 3 ماه توسط شرکت آزمون نیروی فرهنگ و با نظارت دفتر فنی انتقال و مجری بهینه سازی به انجام رسید.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ترانسفورماتور-دوم-پست-23063-کیلوولت-ابشار-بهینه-سازی-شد.bos