شماره: 452458 تاریخ : 1398/01/18-03:13:22

وزیر اقتصاد:

تحقق شعار سال و رونق تولید، نیازمند بکارگیری روش های نوآورانه و هوشمندانه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع رونق تولید، در شرایط حاضر یک نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر است که تحقق آن نیازمند انسجام ارکان جامعه و بکارگیری روش های نوآورانه و هوشمندانه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در گردهمایی سراسری معاونین و روسای سازمان های وابسته و مدیران کل ستادی و استانی وزارت اقتصاد در محل این وزارتخانه برای تبیین برنامه ها و ماموریت های پیش رو در سال 1398، افزود: یکی از ویژگی های امسال، تداوم وجود برخی تنگناها در ورود درآمدهای کشور از خارج در قالب صادرات نفت و یا محصولات غیر نفتی است. 

وی ادامه داد: همه تلاش دشمن این است که نتوانیم کالاها و محصولاتمان به ویژه نفت را صادر کنیم که خوشبختانه به این هدف به خصوص در بخش صادرات غیر نفتی نرسیده است.
وزیر اقتصاد به محدودیت در ورود منابع در قالب مبالغ حاصل از صادرات، فاینانس و یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی اشاره کرد و گفت: وقتی بخشی از درآمدهای دولت، بدین شکل مورد تهدید قرار می گیرد، باید به دنبال افزایش درآمد از محل دیگر منابع مانند اوراق خزانه و افزایش درآمدهای مالیاتی رفت، البته مشروط به اینکه به تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی که عملکرد شفافی دارند، فشار وارد نشده و این مهم با گسترش پایه مالیاتی و جلوگیری از اجتناب و یا فرار مالیاتی تحقق یابد.
وی اظهار داشت: مراقب هستیم بخش تولید با مشکل مواجه نشود و به همین سبب، جلوی وارد آمدن فشار مضاعف مالیاتی به این بخش را خواهیم گرفت.
وی اضافه کرد: براین اساس به سازمان امور مالیاتی ماموریت داده ام با سرعت بخشیدن به فرآیند تکمیل بانک اطلاعاتی خود و اتصال شبکه ای به سایر دستگاه ها، تور مالیاتی را گسترش دهد تا با شناسایی شخصیت های حقیقی و حقوقی دارای فرار و یا اجتناب مالیاتی، امکان افزایش درآمدهای پایدار را برای دولت فراهم سازد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه از محل جهش ارزی، عوایدی نصیب دولت نخواهد شد، افزود: می توان با اخذ مالیات بر درآمدهای اتفاقی که برای برخی از بنگاه ها از اینگونه محل ها اتفاق می افتد، به دولت و کشور کمک کرد.
عضو کابینه دوازدهم افزود: عملکرد دولت در سال گذشته به صورتی بود که مانع از تحقق برخی پیش بینی ها مبنی بر تورم 55 درصدی شد.
دژپسند گفت: باید به دنبال این باشیم که با افزایش بهره وری منابع داخلی، کاهش درآمدهایمان از منابع بیرونی را جبران کنیم و در این زمینه، به ویژه بانک ها دارای جایگاه ویژه ای هستند و باید با یک حرکت جهشی، در تامین منابع مالی بخش تولید و رونق آن ایفای نقش کنند.
وی افزود: به اعتقاد من بانک ها، به منظور رونق تولید، باید بگونه ای در تامین مالی عمل کنند که پروژه های مربوط به واحدهای تولیدی ناتمام که بالای 75 درصد پیشرفت دارند، به ویژه واحدهایی که کالای واسطه ای تولید می کنند، تا پایان سال 98 تکمیل شده و به بهره برداری برسند.
این مقام مسوول یکی از راه های دستیابی به چنین هدفی را واگذاری اموال مازاد بانک ها و پیگیری جدی مطالبات معوق آنها عنوان کرد.
وی یکی از عوامل تحقق شعار رونق تولید در سال 1398 را جهش و عملکرد موفق بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار باید با طراحی یک برنامه جامع و عملیاتی، نقش پررنگ تری در تامین مالی بنگاه ها و واحدهای تولیدی ایفا کرده و سهم خود در تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به بیش از 40 درصد برساند.
دژپسند با اشاره به خسارات ناشی از جاری شدن سیل در روزهای نخست فروردین ماه، گفت: امیدواریم طرح صندوق بیمه حوادث به سرانجام رسیده و به کل جامعه تعمیم پیدا کند تا از این پس نگران تامین خسارت آسیب دیدگان سیل و زلزله نباشیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه لایحه مربوط به صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به منظور رفع برخی ابهامات، در دستور کار دولت است، ابراز امیدواری کرد در نیمه اول امسال شاهد به نتیجه رسیدن آن باشیم. 
عضو کابینه دوازدهم، اقتصاد کشور را در معرض انواع رخدادهای احتمالی طبیعی و نیز عوامل برون داد همچون تحریم ها دانست و گفت: طرح های جدید بیمه ای باید بگونه ای طراحی شوند که یک فعال اقتصادی، نگران در خطر قرار گرفتن سرمایه خود در صورت وقوع بلایای طبیعی و یا سیاسی همچون تحریم ها نباشد و پوشش بیمه از سطح افراد و خانوار به اقتصاد کشیده شده و به کل اقتصاد گسترش پیدا کند.
دژپسند استفاده اهرمی از دارایی های دولت را سرمایه با ارزشی عنوان کرد و گفت: با اعمال برنامه های منسجم باید بتوانیم از 10 تا 15 درصد از دارایی های دولت در مسیر رشد با قابلیت اهرمی بهره مند شویم.
وی در خصوص نحوه فعال کردن دارایی های دولت تصریح کرد: مدیران استانی در بکارگیری دارایی های دولت نقش موثری دارند و براین اساس یکی از شاخص های ارزیابی مدیران در سال جاری باید میزان موفقیت مدیران استانی در شناسایی و مولدسازی دارایی های دولت باشد.
دژپسند همچنین با انتقاد از بیمه نبودن بخش بزرگی از دارایی های دولت در حوادث سیل اخیر اظهار داشت: من پیشنهاد داده ام که همه دستگاه های دولتی، ساختمان و تاسیسات خود را در برابر حوادث طبیعی، بیمه کنند و امیدوارم در سال پیش رو این پیشنهاد به واقعیت بپیوندد.
وی همچنین با اشاره به شرایط جغرافیایی کشورمان و استفاده از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: بازار کشورهایی چون عراق و افغانستان و دیگر همسایگان ما می تواند تا سه برابر جمعیت کشورمان فرصت فروش محصولات و تولیداتمان را برای ما فراهم سازد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تحقق-شعار-سال-و-رونق-تولید-نیازمند-بکارگیری-روش-های-نواورانه-و-هوشمندانه-است.bos