شماره: 519481 تاریخ : 1399/06/24-04:54:56

در سال جاری انجام شد؛

تجهیز 174 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری، حدود 174 هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، هدف از اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری را افزایش بهره وری و پایداری منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: با حمایت های مادی و معنوی دولت و مقام معظم رهبری از این طرح، از 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود 2میلیون و 400 هزار هکتار از آن به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال 99، از بودجه سنواتی و محل صندوق توسعه ملی، حدود 1,600 میلیارد تومان برای توسعه انواع روش های نوین آبیاری، تسهیلات پیش بینی شده است و با این اعتبارات تا امروز حدود 174 هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح قرار گرفته که از این میزان، 130 هزار هکتار در حال اجرا بوده و 44 هزار هکتار نیز به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: با اجرای این طرح، افزایش راندمان آبیاری تا 44 درصد در مزرعه، افزایش 30 درصدی ظرفیت تولید محصولات کشاورزی، کاهش 30 درصدی مصرف نهاده های کشاورزی و کاهش اثرات زیست محیطی رقم خواهد خورد.

زارع ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که اعتبارات تخصیص یافته برای تجهیز مزارع به سامانه هایی با راندمان بالاتر مانند آبیاری میکرو و موضعی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه آبیاری هوشمند مزارع سه رکن دارد که باید همزمان در مزرعه انجام شود، تصریح کرد: یکی از ارکان این است که کشاورز بتواند در مزرعه اطلاعات مورد نیاز مانند رطوبت خاک و نیاز گیاه به تبخیر را جمع آوری کند و این اطلاعات توسط سیستم به یک سرور ارسال شود تا برنامه ریزی در این بخش انجام شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موافقت نامه سال 99، ایجاد چند مزرعه پایلوت برای سیستم آبیاری هوشمند پیش بینی شده که در آن تولید اطلاعات، انتقال آن و سیستم برنامه ریزی به صورت هم زمان فعال باشند.

زارع با اشاره به بازدید از طرح 2400 هکتاری سعدآباد بوشهر خاطرنشان کرد: در این طرح که در بوشهر در حال اجرا است، 1431 نفر بهره بردار مشغول به کار هستند و تمام محصول آن ارقام مختلف خرما است.

وی افزود: هدف از این طرح، استفاده از سهمیه 1550 لیتر آب در ثانیه، در این منطقه است تا بتوانند حداقل 25 تا 30 درصد افزایش محصول خرما داشته باشد و به احیا و حفظ منابع خاک نخیلات بپردازند.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این پروژه، شرکت آب منطقه ای استان، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری بوشهر با هم تعامل دارند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تجهیز-174-هزار-هکتار-از-اراضی-به-سامانه-های-نوین-ابیاری.bos