شماره: 278671 تاریخ : 1396/01/27-06:11:21

با حضور رییس جمهور؛

بهره برداری از فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه آغاز شد

بهره برداری از فازهای 17 و 18 منطقه گازی پارس جنوبی در عسلویه که با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محقق گردید امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور و مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت آغاز شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،  رییس جمهور در بازدید از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با توضیح مدیران و متخصصان اجرای این پروژه ملی، در جریان روند احداث، فعالیت ها و میزان بهره برداری این فازها از میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفت.


همچنین مسوولان، مدیران و مهندسان در نشستی گزارش هایی در راستای چگونگی توسعه و تکمیل فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 میدان گازی و لایه نفتی پارس جنوبی به رییس جمهور ارائه کردند و پس از آن دکتر روحانی از یادمان افتتاح فازهای 17 و 18 پارس جنوبی پرده برداری کرد.

رییس جمهور در فرمان بهره برداری از فازهای 17 و 18 و پرده برداری از یادمان آن گفت: در ایام ماه مبارک رجب و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و به افتخار ایران عزیز و صنعت ایران و مهندسین و کارگران در روز پیشرفت ملی و افتتاح بزرگ برای ایران، بهره برداری از فازهای 17 و 18 را آغاز می کنیم.

فازهای 17 و 18 در زمره مگاپروژه های پارس جنوبی به شمار می آید که با توجه به سهم بالای بخش داخلی در اجرای طرح و دستاوردهای بالای فنی و مهندسی آن و همچنین ارزش افزوده اقتصادی بالای طرح، برای اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته مسئولان، مجموع تولیدات این فاز در حوزه فراساحل روزانه 56/6 میلیون متر مکعب است.

قرارداد اجرای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی ، در سال 85 به ارزش دو میلیارد دلار منعقد و با همت دولت یازدهم در قالب اولویت بندی فازهای پارس جنوبی ، طرح توسعه این فازها نیز در دستور کار قرار گرفت.

یکی از ویژگی های مهم فازهای 17 و 18سهم بالای شرکت های ایرانی در اجرا و ساخت پروژه است .

در این طرح 4 سکوی 2300 تنی ، دو رشته خط لوله دریایی 32 اینچ هریک به طول 105 کیلومتر برای انتقال سیالات تولیدی از سکو به پالایشگاه عسلویه ، یک خط لوله 4.5 اینچی انتقال مواد شیمیایی (به منظور ممانعت از خوردگی و یخ‌زدگی خطوط لوله)، واحدهای سیلاب‌گیر مشترک، شیرین سازی و نم‌زدایی گاز، تولید گاز اتان، تفکیک مایعات گازی، مرکاپتان‌زدایی از پروپان و بوتان، 2COزدایی از گاز اتان، افزایش فشار گاز برای انتقال به خط لوله سراسری ، واحد تثبیت میعانات گازی، بازیافت گوگرد، انجماد گوگرد مایع و فرم دهی به آن، مخازن ذخیره LPG و تلمبه های انتقال گاز مایع، مخازن ذخیره میعانات گازی و تلمبه های انتقال میعانات گازی و سرویس های جانبی لازم به جز تولید برق نیز احداث و ایجاد شده که در شمار تاسیسات پالایشگاه خشکی و دریای این پروژه به شمار می رود.

پالایشگاه ساحلی این طرح در زمینی به مساحت تقریبی 155 هکتار احداث شده که شامل 4 واحد شیرین‌سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن ، واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز ، تبرید گاز و جداسازی گازاتان ، پروپان و بوتان ، واحد سولفور و مرکاپتان‌زدایی و تراکم گاز جهت انتقال ، واحد بازیافت و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول است. بخار ، آب شیرین مورد نیاز و خنک‌کردن این پالایشگاه از سوی واحدهای پشتیبانی پالایشگاه و برق موردنیاز نیز از نیروگاه مشترک سایر طرح های پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

تولید روزانه 56/6 میلیون مترمکعب گاز پالایش شده برای انتقال به شبکه سراسری، تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع، و همین مقدار اتان برای صادرات به همراه تولید روزانه 400 تن گوگرد (به عنوان محصول جانبی فرآیند شیرین‌سازی گاز) از اهداف اجرای طرح توسعه فازهای 17 و 18 می باشد.



URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بهره-برداری-از-فازهای-17-و-18-میدان-گازی-پارس-جنوبی-در-عسلویه-اغاز-شد.bos