شماره: 281369 تاریخ : 1396/04/19-03:15:13

بهره برداری از توربین جدید گازی مپنا

مدیرعامل شرکت مپنا: توربین گازی (3) MGT-70 جدیدترین گروه مپنا در صنعت نیروگاهی به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عباس علی آبادی در نشست خبری امروز در معرفی این محصول افزود: ظرفیت توربین جدید در شرایط ایزو، 185 مگاوات است که نسبت به ظرفیت 157 مگاواتی نسخه اولیه خانواده توربین کلاس e 28 مگاوات افزایش یافته است.

وی گفت: با طراحی جدید راندمان این محصول در سیکل ترکیبی با افزایش 2 درصدی به 36 و 4 دهم درصد ارتقاء یافته است.
علی آبادی درباره ویژگی های توربین گازی جدید افزود: طراحی سه بعدی جدید برای پره های ثابت و متحرک، روش بهبود کننده خنک کاری و هوابندی، سیستم هوای ثانویه بهسازی شده، استفاده از فلز پایه و پوشش های جدید در ساخت پره ها از ویژگی های این نوع توربین گازی جدید است.
وی اضافه کرد: در بخش کمپرسور ، طراحی سه بعدی جدید برای پره های کمپرسور، استفاده از مواد جدید ، طراحی جدید یاتاقان ، بالا رفتن حد تحمل مکانیکی و عمر ماشین، طراحی جدید فیلترینگ هوا، تغییرات طراحی و بهبودها در محفظه احتراق و مسیر گاز داغ از دیگر ویژگی های این محصول جدید است.
مدیرعامل گروه مپنا درباره مزیت های جدید این شرکت نیز گفت: ظرفیت افزایش یافته، بهبود راندمان تبدیل انرژی، مزیت اقتصادی در تولید برق، کاهش مصرف به میزان 20 میلیون متر مکعب در سال به ازای هر واحد، در مقایسه با واحدهای قدیمی در توان یکسان و در نتیجه کاهش اثرات زیست محیطی، بهینه سازی و افزایش ظرفیت ژنراتور برای دستیابی به حداکثر توان تولید قابل استحصال متکی به دانش و برابری بومی و در نتیجه پشتیبانی کامل در بهره برداری بلندمدت حاصل تلاش همکاران است.
علی آبادی افزود: چون همه مراحل طراحی، ساخت، مونتاژ، نصب و راه اندازی و بهره برداری از این توربین گازی جدید در مپنا انجام شده است قطعات یدکی و خدمات پشتیبانی نگهداری و تعمیرات دوره ای و اساسی این محصول با کیفیت و قیمت مطلوب نیز به مشتریان عرضه خواهد شد.
وی گفت : اجرای این طرح در طول تعمیرات دوره ای دو سال آینده کشور می تواند بیش از هزار و 300 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق و یک میلیارد مترمکعب صرفه جویی سوخت را ایجاد کند.
مدیرعامل مپنا افزود : توانسته ایم ظرفیت ها و توانمندی های خودمان را پیرامون یکی از پیچیده ترین تجهیزات صنعتی تجمیع کنیم که به این معناست هم ردیف بزرگان دنیا حرکت می کنیم.
علی آبادی گفت : این نوید را به مسئولان و مردم کشور می دهیم که در یک فاصله کوتاه ؛ قدرت نیروگاهی را به سرعت می توان بدون سرمایه گذاری افزایش داد و با استفاده از این تکنولوژی حدود 25 درصد قدرت نیروگاهی را افزایش داد که نتیجه آن صرفه جویی در سوخت و حفظ محیط زیست است.
وی تاکید کرد : موفق شدیم پیش از آنکه این محصول جدید را در داخل کشور عرضه کنیم در سطح بین المللی آن را بفروشیم.
مدیرعامل مپنا گفت : در تولید توربین های گازی موفقیت های خوبی بدست آمده و توانستیم محصول را خلق کنیم که قطعاً جزو بهترین هاست.
علی آبادی افزود: 12توربین جدید گازی (3) MGT-70 و 6 توربین بخار به عراق فروخته شد که در حال حمل به این کشور است و ارزش این قرارداد 2 میلیارد و پنجاه میلیون دلار است.
مدیرعامل مپنا ادامه داد: در واحد 6 نیروگاه پرند نیز یک توربین جدید گازی (3) MGT-70 نصب شده است.
وی گفت: مپنا توان تولید 40 توربین (3) MGT-70 در سال دارد و هر 45 روز نیز می تواند یک توربین قدیمی را اصلاح و به فناوری توربین جدید تبدیل کند.
مدیر عامل مپنا افزود : 170 توربین کلاس E در کشور وجود دارد که در فرصت کوتاه و با هزینه کمتر می توانیم با تبدیل توربین های قدیمی که به عمر 33 یا 66 هزار ساعت کارکرد رسیده باشد به بیش از 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بدون مصرف سوخت اضافه کنیم.
علی آبادی درباره میزان صرفه جویی این نوع توربین ها گفت : در هر بلوک سیکل ترکیبی حدود 12 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی گاز خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو قصد دارد نیروگاه های خود را مجهز به این توربین کند، افزود: این فناوری در خدمت صنعت برق خواهد بود و وزارت نیرو نیز بر استفاده آن تاکید دارد ، گرچه امروز فقط تنها دارنده توربین نیست بلکه در نیروگاه های خصوصی زیادی هم توربین ها نصب شده است.
مدیر عامل مپنا گفت: تا پایان سال می توانیم 20 تا 30 واحد نیروگاهی را به توربین های گازی (3) MGT-70 مجهز کنیم.
علی آبادی با اشاره به اینکه در صنعت توربین سازی جزو 4 تا 5 کشور اول توربین ساز جهان هستیم ، افزود : این محصول در سبد کالای ما قرار دارد که امیدواریم مورد استقبال سایر کشورها که از توربین های کلاس E استفاده می کنند قرار بگیرد و 
این محصول با کیفیت و با قیمت مناسب را از ما بخرند.
وی گفت : حتی مواد اولیه طرح های این توربین در داخل کشور تهیه شده است و 5 سال مراحل تحقیق، طراحی، ساخت و تست نمونه آن طول کشید که این موفقیت علمی ثروت بزرگی برای کشور ایجاد می کند و یک جهاد اقتصادی است.
مدیر عامل مپنا تاکید کرد : جوانان این مرز و بوم راه بزرگی را پیش گرفتند و قدم بزرگی در زمینه صنعت برداشتند.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بهره-برداری-از-توربین-جدید-گازی-مپنا.bos