شماره: 377060 تاریخ : 1397/06/31-04:23:44

دیدار خسروتاج با سفیر اتریش و رایزنان تجاری-اقتصادی کشورهای اروپایی؛

بررسی مشکلات شرکت‌های ایرانی و اروپایی در مبادلات تجاری

مشکلات شرکت های ایرانی و اروپایی در امر مبادلات تجاری-تولیدی فیمابین، در نشست ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، سفیر اتریش در ایران و رایزنان تجاری-اقتصادی کشورهای اروپایی مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست، مجتبی خسروتاج خواستار گزارش اقدامات اجرایی صورت گرفته این کشورها در موضوع خروج آمریکا از برجام و تدابیر اندیشیده شده برای حفظ روابط گردید.

بخشی از مشکلات مطرح شده در این جلسه مربوط به امور بانکی در زمینه کمبودهای یورو بود که خسروتاج در این خصوص گفت: باید موضوعات کلیدی ارتباطات بانکی هرچه سریع تر توسط کشورهای اروپایی اجرایی شود تا منابع یورویی برای اختصاص به امر تجارت با اروپا فراهم گردد و محدودیتی در کار تامین پیش نیاید.

در این نشست طرف‌های اروپایی به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی و مشکلاتی که در انتقال سود سرمایه وجود داشت اشاره کردند که ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح دلایل به وجود آمده اظهار داشت: تحریم و محدودیت بانکی باعث می‌شود منابع لازم در اختیار نباشد. در ضمن نرخ رسمی ارز کشور در حال حاضر صرفا برای کالاهای یارانه‌ای و سوبسیدی پرداخت و نه پرداخت دیگری، منظور شده است. همچنین، دلایل و سیاست های دولت برای ممنوعیت برخی از اقلام وارداتی و صادراتی توضیح داده شد.

در این جلسه اعلام شد استفاده از ارز صادراتی با ترتیباتی برای صادرکننده بلامانع است، مجوز دولت در مورخه 1397/06/21 برای واردات بدون انتقال ارز کالاهای موجود در گمرکات موجب تسریع در ترخیص و حل و فصل برخی از مشکلات واردکنندگان کالاهای اروپایی خواهد بود.

گفتنی است، طرف‌های اروپایی در این جلسه بر قابل پیش‌بینی بودن سیاستها و شفافیت آن برای فعالیت بخش خصوصی و برنامه ریزی آنها، تاکید داشتند تغییرات در فهرست اقلام ممنوعه با اعلام و فرصت کافی باشد تا برای فعالین اقتصادی ایجاد مشکل نکند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بررسی-مشکلات-شرکت‌های-ایرانی-و-اروپایی-در-مبادلات-تجاری.bos