شماره: 311090 تاریخ : 1396/09/23-12:45:05

بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد/خرید 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در کشور بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد، گفت: طی سال جاری قریب به 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده و 116 هزار میلیارد ریال بر سفره کشاورزان رفته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، یزدان سیف با اشاره به اینکه، کشور اکنون نسبت به 10 سال گذشته در حوزه کالاهای اساسی در وضعیت بسیار آرامی قرار دارد، اظهار داشت: امسال شرایط بازار کالاهای اساسی به‌صورت اعم و در حوزه مواد غذایی به‌صورت اخص شرایط آرامی در کشور دارد.

وی با توضیح اینکه در حوزه مواد پروتئینی دو حوزه وجود دارد، افزود: یکی تولید موادی مانند گوشت قرمز است که به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و مدیریت زیادی نمی‌توان بر آن داشت و حوزه دیگر بخش صنعتی مانند گوشت مرغ است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: زمانی واردکننده گوشت مرغ بودیم اما امروزه در شرایطی قرار داریم که تبدیل به صادرکننده شده‌ایم و این امر در سایه تولید مستمر و منظم در داخل کشور است.
سیف بابیان اینکه امروز در کشور دغدغه تأمین ارز برای گندم و شکر وجود ندارد، یادآور شد: اکنون در حوزه کالاهای اساسی در شرایط تولید خوبی قرار داریم و قریب به یک سال است که واردات گندم به‌جز برای ورود موقت و صادرات آرد صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری قریب به 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده و 116 هزار میلیارد ریال بر سفره کشاورزان رفته، توضیح داد: به‌واسطه خرده‌مالکی که در کشور وجود دارد، بیش از 80 درصد گندم دریافتی توسط کشاورزانی بوده است که زیر پنج‌تن گندم تحویل دادند و اگر به مقوله تجارت گندم نگاه کنیم مشاهده می‌شود 116 هزار میلیارد ریال را به‌صورت خرد به اقتصاد کشاورز و روستاها وارد کردیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع گندم فقط یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی نیز محسوب می‌شود و منجر به تقویت روستاها همچنین نگهداشت جمعیت در روستاها می‌شود، علاوه بر آن‌یک موضوع تأمین اجتماعی نیز به شمار می‌رود که تولید و اشتغال را در بردارد و اکنون ارزش‌افزوده این بخش نصیب داخل شده است.
سیف درباره قیمت خرید گندم بیان داشت: به علت خروج برخی از کشورها مانند روسیه و ایران از بازار تقاضای جهانی، با افت تقاضای جهانی مواجهیم و عرضه گندم در جهان نیز به دلیل تولید روسیه و قزاقستان افزایش پیداکرده، به همین دلیل قیمت گندم کاهش پیداکرده است.
وی افزود: این موضوع به این معناست که تمام کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که غذا موضوع مهمی است و امنیت غذایی‌شان باید در داخل کشور رقم بخورد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید روغن اظهار داشت: دولت نه‌فقط به‌واسطه تولید روغن بلکه به‌واسطه تحقق کشاورزی پایدار و تنوع و تناوب کشت برای افزایش بهره‌وری عوامل تولید ازجمله آب، توسعه کشت دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار داده است و این امر اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه سیاست‌های بازرگانی مناسبی در این امر قرار گیرد و کشاورز از اقتصاد خود مطمئن شود.
سیف با اشاره به اینکه، یکی از ابزارهای این کار خرید تضمینی چه در مورد قیمت تضمینی و چه خرید تضمینی است، گفت: در سال جاری قریب به 300 هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری‌شده و قریب به 800 میلیارد تومان از محل تولید دانه‌های روغنی به کشاورزان پول پرداخت‌شده است درحالی‌که قبلاً این پول از کشور خارج می‌شد.
وی اضافه کرد: با این نظام بهره‌برداری خرد، رکورد تولید 50 ساله شکر خام در کشور در سال 95 با تولید یک‌میلیون و 650 هزار تن شکسته شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تاکنون قریب به 6.5 میلیون تن چغندر از چغندرکاران تحویل گرفته‌شده که پیش‌بینی می‌شود تا 7 میلیون تن نیز برسد، همچنین در سال جدید تولید گندم قریب به 13 میلیون تن و تولید دانه‌های روغنی قریب به 500 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
سیف تأکید کرد: بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد و ما در حال بررسی راه‌های حمایت از تولیدکنندگان هستیم که در صورت ادامه یافتن این روند، شرکت بازرگانی دولتی ایران به این موضوع وارد می‌شود تا به کشاورزان صدمه‌ای وارد نشود.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بازار-شکر-وضعیت-نامناسبی-داردخرید-8-میلیون-و-900-هزار-تن-گندم-از-کشاورزان.bos