شماره: 467435 تاریخ : 1398/04/12-04:40:06

ایستگاه های دام و طیور با مشارکت بخش خصوصی اداره می شوند

ایستگاه های دام و طیور کشور با هدف چابک سازی و افزایش کارایی به زودی تعیین تکلیف و در صورت لزوم با مشارکت بخش خصوصی اداره می شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزرات جهاد کشاورزی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سراسری معاونان بهبود تولیدات دامی کشور با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر بیش از 30 ایستگاه دام و طیور در زمینه های مختلف اصلاح نژاد، حفظ ذخایر ژنتیکی و یا ترویج، آموزش و انتقال دانش روز به بهره برداران و مهندسان پرورش دام در کشور فعالیت می کنند که سابقه برخی از آنها به پیش از انقلاب اسلامی می رسد.

دکتر مرتضی رضایی افزود: ما به دنبال آن هستیم این ایستگاه ها با مالکیت دولتی و مشارکت بخش خصوصی اداره شوند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی چابک است و اگر درست انتخاب شوند هم اهداف شرکت خود و هم اهداف وزارتخانه را پیش می برند.

رضایی از تشکیل کارگروهی برای بررسی این ایستگاه ها خبر داد و تصریح کرد: ظرف یک ماه این کارگروه راه اندازی و تعسسن تکلیف می شود که کدام ایستگاه ها را باید تمام قد حفظ و به روز کنیم و در کدام ایستگاه ها باید بخش خصوصی مشارکت کند.

وی با بیان این که تغییر نگرش در معاونت امور دام ایجاده شده است، گفت: رویکرد کنونی ما، اصلاح نژاد در گله های مردم است و در این راستا راهی جز مشارکت بخش خصوصی نداریم و ایستگاه های دام و طیور در همین جهت باید مجهز و سازماندهی شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این ایستگاه ها باید بهترین دام های اصلاح شده نگهداری شود و خروجی آن به صورت اسپرم، جنین و غیره در اختیار دامداران به منظور اصلاح گله های مردمی قرار گیرد.

وی درباره نظارت معاونت امور دام بر توزیع نهاده های دام و طیور در کشور گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی مصمم است محصولات دامی مثل گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد از این رو اکثر نهاده ها با ارز ترجیحی 4200 تومانی وارد کشور و توزیع می شود.

رضایی ادامه داد: با توجه به چند نرخی شدن ارز ممکن است این تمایل در برخی ها وجود داشته باشد که نهاده های وارداتی خارج از شبکه، توزیع و موجب افزایش قیمت شود، از این رو در اواخر سال 97 طبق ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی تمام معاونت های امور دام در سراسر کشور و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها موظف شدند با هماهنگی ستاد معاونت، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری و دامداری را به تفکیک در اختیار آنان قرار دهند.

وی اظهار داشت: سیستم نظارت به گونه ای طراحی شده که تمام وارد کنندگان و توزیع کنندگان را زیر پوشش قرار می دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اصلاح نژاد دام کوچک و گوسفند و بز نیز گفت: بازنگری در اصلاح نژاد دام کوچک از دیگر برنامه های ما است که در این گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که عملیات اصلاح نزاد دام کوچک نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

رضایی همچنین از تدوین و طراحی سند توسعه دامپروری کشور تا پایان امسال خبر داد و اذعان داشت: در این سند توسعه افق تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز مشخص می شود و مناطقی که دارای استعداد توسعه برای تولید محصولات پروتئینی هستند ارزیابی می شوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ایستگاه-های-دام-و-طیور-با-مشارکت-بخش-خصوصی-اداره-می-شوند.bos