شماره: 421669 تاریخ : 1397/08/27-04:16:24

انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در استان سیستان و بلوچستان

عملیات ژئوفیزیک هوایی به مساحت 16 هزار کیلومتر مربع با سرمایه گذاری 16 میلیارد تومان در پهنه زاهدان – سفیدآبه انجام شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محسن اسماعیلی مدیر پروژه پهنه هوایی ژئوفیزیک زاهدان - سفید آبه در سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو )، اظهار داشت: توسط سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان از تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان – سفید آبه به مساحت 16 هزار کیلومتر و با سرمایه گذاری 16 میلیارد تومان به جهت شناسایی مواد معدنی، استفاده می شود و این پروژه تا رسیدن به نتایج مد نظر در حال انجام است.

وی ادامه داد: جهت توسعه اکتشاف کانسارهای پنهان فلزی و عمقی و شناسایی محدود های پر پتانسیل در سطح استان، عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان _ سفید آبه بر اساس تفاهمنامه ای که مورخ 29 خرداد 95 با سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) منعقد شد در تاریخ 11 خرداد سال 95 از طرف وزارت صنعت ، معدن و تجارت استان به این سازمان واگذار شد.

اسماعلی تصریح کرد: برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی درپهنه زاهدان - سفید آبه در حال انجام است و این درحالی است که از شروع عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور تا پایان سال 1392، یکصد و بیست هزار کیلومتر خطی ، پرواز انجام شده که تا کنون به بیش از 270 هزار کیلومتر خطی رسیده است.

وی افزود: جهت انجام پروژه، ایمیدرو با شرکت پیمانکار ژئوفیزیک در تاریخ 3 مهر ماه 95 قرارداد منعقد شد و از همان زمان جهت اجرای عملیات پرواز هوایی با بالگرد شروع به اخذ مجوز پرواز از نهادهای امنیتی استان کرد.

اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: با پی گیری ها و تلا های مکرر نهایتا" مجوز در مهرماه 96 برای پرواز صادر شد و بالگرد وارد فرودگاه زاهدان گردید و به دلیل برخی هماهنگی ها ، نهایتا" پرواز بالگرد از تاریخ 13 اسفندماه 96 لغایت 30 اردیبهشت 97 انجام گردید.

وی ادامه داد: با برداشت داده های ژئوفیزیک هوایی در این پروژه هم اکنون کارهای پردازش و تعبیر و تفسیر داده ها در حال انجام است و با تکمیل تفسیرها و مشخص شدن ژئوفیزیکی ، با تلفیق با سایر لایه های اکتشافی ( دورسنجی، ژئوشیمی، زمین شناسی ) نهایتا" محدوده های امید بخش تا پایان سال 97 معرفی خواهند شد.

لازم به ذکر است: از داده های خام ژئوفیزیک هوایی به عنوان داده های پایه در سایر موارد توسعه ای استان مانند سد سازی ، لرزه نگاری ، آبخیزداری و ... می توان استفاده کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/انجام-عملیات-ژیوفیزیک-هوایی-در-استان-سیستان-و-بلوچستان.bos