شماره: 518156 تاریخ : 1399/06/01-09:30:19

بررسی عملکرد خرید و فروش ها در مرداد نشان می دهد؛

انتقال بیش از 22هزار میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد

بررسی تغییر مالکیت ها در مردادماه نشان از انتقال 22هزار و 617 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دارد.

به گزارش بانک و صنعت، بورس تهران آخرین هفته مردادماه را با کاهش 11درصدی شاخص کل بورس سپری کرد، این عملکرد سبب شد تا نخستین ماه منفی در کارنامه بورس 99 ثبت شود. به این ترتیب نماگر اصلی بازار با زیان 8.3 درصدی در مردادماه مواجه شد. در این میان بررسی خرید و فروش های بازیگران اصلی بازار نشان از برتری معامله گران حقیقی در سمت خرید دارد.

جزئیات جابجایی ها در ماه گذشته نشان می دهد که در بیشتر روزهای معاملاتی، سهامداران خرد در نقش خریدار ظاهر شدند. به طوری که از 20 روز معاملاتی، تنها 4روز سهامداران عمده خالص خرید مثبتی داشتند. در این میان سهامداران خرد در 16 روز کاری مردادماه در مجموع خالص خرید بیش از 25هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود انتقال دادند. این در حالی است که حقوقی ها ، خالص خرید 2.5هزار میلیارد تومانی در ماه گذشته داشتند. برآیند این عملکرد سبب شد تا 22هزار و 617 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد معامله گران خرد بازار منتقل شود.

بیشترین خرید حقیقی ها در چه صنعتی بود؟

بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در مردادماه نشان می دهد که سهام گروه فرآورده های نفتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. در این راستا اخبار پیرامون واگذاری باقیمانده سهام دولتی پالایشگاه ها در قالب دومین ETF یعنی صندوق قابل معامله دارادوم ، در تشدید خرید و فروش های صورت گرفته در گروه پالایشی، بی تاثیر نبود. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در گروه پالایشی به حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

در این راستا پالایش نفت اصفهان بیشترین خرید را از سوی حقیقی ها تجربه کرد. به طوری که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «شپنا» به بیش از 3هزار و 600میلیارد تومان رسید. نفت سپاهان نیز با ثبت خالص خرید بیش از 2هزار و 700میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در ماه گذشته بود. در همین راستا پالایش نفت تهران نیز خالص خرید 2.4هزار میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

خریدهای پرحجم در نمادهای چند رشته ای

در ماه گذشته سهامداران خرد به جمع آوری سهام گروه چند رشته ای صنعتی نیز تمایل نشان دادند. در مجموع بیش از 3هزار و 250میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه جابجا شد. در صدر این خریدها نیز ، دو نماد سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری غدیر قرار داشتند. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد «وبانک» به بیش از 2هزار میلیارد تومان رسید. «وغدیر» نیز شاهد انتقال بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار بود.

خرید و فروش ها در نمادهای فلزی

در ادامه این روند ، سهامداران خرد به خرید سهام گروه فلزی تمایل نشان داده و 2هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام این گروه به پرتفوی خود منتقل کردند. در صدر این خریدها جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت که حقیقی ها بابت خرید سهام مزبور، 2هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود که در مجموع خالص خرید 802میلیارد تومانی در این نماد ثبت شد.

بیشترین حمایت حقوقی ها از چه سهامی بود؟

بررسی روند خرید معامله گران عمده در مردادماه نیز نشان می دهد که بیشترین حمایت حقوقی ها از سهام گروه محصولات شیمیایی بود. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این گروه به 303میلیارد تومان رسید. در این راستا بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران تعلق داشت. حقوقی ها حدود 200میلیارد تومان خالص خرید در نماد «شیران» ثبت کردند. «تاپیکو» نیز با ثبت خالص خرید 196میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در ماه گذشته بود.

در همین راستا توسعه معادن روی ایران بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها در مردادماه تجربه کرد و 276 میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی حقوقی های «کروی» منتقل شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/انتقال-بیش-از-22هزار-میلیارد-تومان-به-پرتفوی-سهامداران-خرد.bos