شماره: 278068 تاریخ : 1395/12/26-03:29:59

گفتگوی هفته:

آموزش ریسک در چهارشنبه سوری

بدون شک برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امسال با سالهای گذشته تفاوت بسیاری داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در چهارشنبه سوری امسال از شدت خطر و فراوانی ، بطور محسوسی کاسته شده بود. این را در گشت و گذار در شهر میتوانستیم متوجه شویم . البته معدودی از نوجوانان و جوانان به اعمال خطرناک در این شب همچون روال گذشته ادامه دادند اما تعداد آنها بسیار اندک و نسبت به سالهای قبل کاهش معنی داری داشت. به همین جهت آمار امسال فوت شدگان و مجروحین پایین تر از سنوات گذشته بود. البته همین تعداد فوت شدگان و مجروحین در مراسم شب چهارشنبه سوری ابدا قابل پذیرش و توجیه نیست.

هرگز در فرهنگ والای ایرانی و جشنهای ملی آن بر اساس سنت های به ارث رسیده ، اعمال فردی و جمعی خطرناک و شرایط حادثه آفرینی دیده نشده است. همه جشنهای ملی و مذهبی ایرانیان در دوره پیش از اسلام و در دوره اسلامی مملو از محبت ، مهربانی ، کمک به همنوع ، دستگیری نیازمندان و بسط شادی و امید بوده است.

زیبایی و غنای فرهنگ ایرانی در مراسمات اجتماعی و ملی بیگانگان و دشمنان ایران زمین را نیز مقهور خود ساخته و آنان نیز از آثار و پیامهای این جشن ها متاثر گردیده اند و ناخودآگاه زبان و رفتار به تحسین ایرانیان برداشته و گشوده اند.

واقعا حیف و هزاران دریغ که این جشنها و مراسمات ارزشمند فرهنگی تحت شعاع استفاده از مواد و وسایلی خطرناک ، منفجره و پرسروصدای آلوده قرار گیرد و با کشته و آسیب دیدن مردم و برگزار کنندگان ، این برداشت در ذهن مردم کشورهای همسایه و در سطح دنیا خطور نماید که مراسم چهارشنبه سوری ایرانیان « یک مراسم خطرناک و حادثه آفرین بدون پیام فرهنگی » است .

مراسم چهارشنبه سوری ، اگر چنانچه بر اساس روش های سنتی گذشته اجرا شود نه تنها موجب نشاط و اشاعه مهربانی میشود بلکه پتانسیل جذب و رونق گردشگری تحت همین عنوان را دارد.

چهارشنبه سوری سال 1395 با تاثیر گرفتن از درس واقعه دردناک پلاسکو و به پاس احترام به روح پاک شهدای آتش نشان این واقعه و سایر هموطنان در این حادثه با تلاش فرهنگی و پیامهای ایمنی رسانه ها بخصوص صدا و سیما مطلوب تر از سالهای پیش برگزار شد و انشاالله در سالهای بعد بسیار کم خطرتر و البته با بارفرهنگی و سنت های گذشته برگزار گردد.

ای کاش ، سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد ، صدا و سیما و سایر رسانه ها در کنار توصیه های اجتناب از ریسک در این جشن ملی روشهای برگزاری آرام و بدون حادثه این مراسم در نزد اقوام مختلف ایرانی را برای جوانان و نوجوانان به تصویر بکشانند تا به موازات نفی این اعمال خطرناک ، جایگزینی فرهنگی و ارزشی در ذهن ها ایجاد نمایند. زیرا جشن ها و سنن ملی از قرنی به قرن دیگر منتقل میشوند و برای انتقال مفاهیم و پیامهای این سنت ها نیاز به کار فرهنگی و اجتماعی همواره وجود دارد .

به امید چهارشنبه سوری هایی که هیچ انسانی در آن کوچکترین آسیب را نبیند. 

 


حاجی اشرفی ، کارشناس ریسک و بیمه 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اموزش-ریسک-در-چهارشنبه-سوری.bos