شماره: 251491 تاریخ : 1395/09/22-02:18:47

اما و اگرهای لایحه بودجه 96 کل کشور

بررسی اجمالی بودجه سال جاری با لایحه بودجه سال آتی نشان از رشد چشمگیر اعداد و ارقام دارد ومیزان افزایش حقوق،تعیین نرخ ارز به عنوان مبنای تبدیل دلار به ریال، قیمت‌گذاری هر بشکه نفت و میزان فروش آن، بودجه عمومی ،بودجه عمرانی و درآمدهای مالیاتی از اهم مباحث قابل طرح و بررسی در بودجه 96 است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،  لایحه بودجه، سند مالی است که دولت در آن پیش‌بینی از دخل ‌و خرج سال آینده را تعیین و مجلس آن را تصویب می‌کند، بررسی اجمالی بودجه سال جاری با لایحه بودجه سال آتی نشان از رشد چشمگیر اعداد و ارقام دارد به گونه ای که در بسیاری از بخش ها به اذعان کارشناسان امر عدم تحقق بودجه پیشنهادی را از جمله بودجه عمرانی شاهد خواهیم بود.

در میان آمار و ارقام لایحه بودجه سال آتی، قیمت مبنای ارز و قیمت پایه نفت صادراتی، مهم‌ترین شاخص‌های اثرگذار بر بودجه به شمار می روند،در بودجه سال آینده نرخ دلار 3300 تومان درنظرگرفته شده که یعنی 300 تومان گران‌تر از رقم سال جاری که به زعم متخصصان این حوزه دلیل این افزایش گرانی بیشتر دلار در بازار آزاد است.

در این رابطه سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به درنظر گرفتن قیمت 3300 تومانی برای ارز در بودجه سال 96 می گوید: دولت ادعا دارد که قصد تک نرخی کردن ارز را دارد و این با شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی امکانپذیر نیست و نمی توان به آن ثبات بخشید و دولت تنها می تواند نرخ دولتی را به نرخ آزاد نزدیک کند و در شرایطی که قیمت ارز به 3900 رسیده قیمت دولتی با قیمت بازار باید تطابق پیدا کند.


جعفرزاده ایمن آبادی:قیمت 55 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده خوشبینانه است 

با مقایسه نسبی بودجه سال جاری با سال آتی در بخش اعتبارات درنظرگرفته شده برای نفت افزایش این میزان برای سال آتی را مشاهده خواهیم کرد،به گونه ای که درنظرگرفتن قیمت معقولانه 50 دلار برای نفت صادراتی در بودجه سال آینده به مراتب بیشتر از نفت 40 دلاری برای بودجه سال جاری بوده اما اگر قیمت نفت کمتر از این میزان نیز در نظر گرفته می شد ریسک پذیری بودجه بیشتر بود،دراین راستا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی-عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- با بیان اینکه درنظرگرفتن قیمت 55 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده خوشبینانه است، می گوید: :سهم دولت از صادرات نفت 66/33 میلیارد دلار و 14 هزار میلیارد تومان برای افزایش 10 درصدی حقوق و دستمزد پیش بینی شده است.

فرشادان: سهم بودجه عمرانی کشور در سال آتی ناچیز است 

در حالی که بسیاری از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس از سهم ناچیز بودجه عمرانی گله مند هستند اما همگی به این مهم واقف هستند که با شرایط فعلی اقتصادکشور امکان تحقق بودجه عمرانی بسیار پایین است،در همین رابطه سیدمهدی فرشادان-عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس- با انتقاد از سهم ناچیز بودجه عمرانی کشور در سال آتی،می گوید:با شرایط فعلی اقتصاد کشور تحقق مالیات نیز ممکن نیست از این رو نمی توان امیدی به تحقق بودجه عمرانی داشت.


رضایی کوچی:بودجه عمرانی سلیقه ای و با بی عدالتی درنظر گرفته شده است 

در رابطه با بودجه های عمرانی و سهم آن از اعتبارات کشور محمدرضا رضایی کوچی-رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به رقم بودجه های عمرانی که در لایحه بودجه 96 کل کشور آمده می گوید: بودجه عمرانی با اعمال سلیقه و به دور از منطق تهیه شده است از این رو باید در کمیسیون تلفیق مورد چکش کاری های اساسی واقع شود.

موافقت کمیسیون عمران مجلس با واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی

نکته دیگر ذکر شده در لایحه مذکور موافقت دولت با واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی است که در این رابطه اکثریت اعضای کمیسیون عمران مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در این رابطه موافق هستند.

لایحه بودجه سال 96 کل کشور که آخرین بودجه‌ریزی دولت یازدهم به شمار می رود، به سبک بودجه‌ریزی سنتی چند دهه اخیر، تدوین شده که ایرادات و نواقص همیشگی از جمله از پیش‌برآورد درآمدها تا کسری‌های پنهان و آشکار بودجه را دارد.


زارع: درآمدهای دولت از مالیات صد درصد حاصل نمی شود 

هر چند آمار و ارقام مندرج در لایحه بودجه رشد 11 درصدی آن نسبت به سال جاری را نشان می دهد اما با توجه به شرایط رکودی دامنه دار کشور امکان تحقق این بودجه از حیث درآمدها به ویژه در آمدهای مالیاتی تقریبا در بسیاری از مشاغل پایین خواهد بود،در این رابطه رحیم زارع –عضو کمیسیون اقتصادی مجلس- با انتقاد از شرایط فعلی اقتصاد کشور، می گوید: تحقق درآمدهای مالیاتی از مشاغل درگیر مشکلات عدیده اقتصادی تقریبا غیرممکن است.

جای خالی اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 96

با توجه به اینکه بودجه سال 96 کل کشور نواقص و معایب بسیاری همچون سال های قبل دارد،متاسفانه بزرگ ترین عیب این لایحه نادیده گرفتن مباحث اقتصاد مقاومتی است،در این رابطه لطف‌الله فروزنده،عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس می گوید: سیاست‌های اقتصادمقاومتی از جمله بهره‌وری و اشتغال در بودجه سال آینده دیده نمی‌شود و باید مسئولان در این زمینه به مردم پاسخگو باشند.


بائوج لاهوتی: بودجه سال آتی نیز مانند امسال عملیاتی نخواهد بود 

انتقادات وارده به لایحه بودجه از حیث آرمانی دیدن شرایط قابل اعتنا است؛زیرا درآمدهای درنظرگرفته برای سال 95 با توجه به شرایط فعلی کشور محقق نشده که این مهم به سال آتی نیز سرایت خواهد کرد در این رابطه مهرداد بائوج لاهوتی-عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس - با بیان اینکه بودجه امسال عملیاتی نبوده و مجلس روی قیمت 50 دلار نفت و ارز 3هزار و 300 تومان بحث دارد،می گوید: بودجه سال 95، 297 هزارمیلیارد تومان بود که کلا 210 هزار میلیارد تومان آن وصول شد؛لذا بودجه سال 96 اوضاع بهتری از امسال نخواهد داشت.

شایان ذکراست،از دیگر انتقادات وارده به لایحه بودجه 96 کل کشور در نظر گرفتن 58 هزار میلیارد تومان از بودجه در ردیف متفرقه است که به اذعان کارشناسان امر این میزان باعث بی نظمی شده و مشخص نیست صرف چه اموری خواهد شد،در این رابطه مهرداد بائوج لاهوتی با انتقاد از این موضوع،می گوید:درنظرگرفتن رقمی از بودجه در ردیف متفرقه باعث آشفتگی های مالی بسیار خواهد شد.

اما مورد انتقادترین موضوع در بودجه به عقیده اقتصاددانان این است که اگر وصولی دولت از نفت به 116 هزار میلیارد تومان نرسید،مابقی را از صندوق حساب ذخیره ارزی برداشت کند که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان است.

حال با توجه به اینکه 14 آذرماه سال جاری رئیس جمهور لایحه بودجه 96 کل کشور را به مجلس تقدیم کرده و بلافاصله چاپ و توزیع لایحه، پیوست‌ها و سوابق آن آغاز شده است.نمایندگان مجلس پس از توزیع لایحه، 10 روز فرصت خواهند داشت تا پیشنهادهای خود را در مورد بودجه سال آینده به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه دهند.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز 15 روز زمان خواهند داشت تا گزارش خود را به کمیسیون تلفیق که برای بررسی لایحه بودجه تشکیل می‌شود، ارسال کنند.

همچنین کمیسیون تلفیق مجلس به مدت 15 روز لایحه بودجه و گزارش‌های دریافتی را بررسی می‌کند و در پایان این مهلت که البته با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید نیز است،باید گزارش خود را در مورد این لایحه به صحن علنی مجلس ارائه کند.

حال باید منتظر چکش کاری های موافقان و مخالفان لایحه بودجه 96 در کمیسیون تلفیق برای تصویب قانونی همسو با واقعیت باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اما-و-اگرهای-لایحه-بودجه-96-کل-کشور.bos