شماره: 250707 تاریخ : 1395/09/15-02:03:15

اقتصاد مقاومتی راهبردی بلند مدت و دائمی است

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت:اقتصاد مقاومتی، تاکتیکی موقت و زودگذر برای شرایط فعلی اقتصاد نیست، بلکه یک راهبرد بلندمدت و دائمی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,علی دیواندری در حاشیه همایش ملی سبک زندگی و در کارگاه زیرساخت های فرهنگی اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه به نظر می‌رسد برداشت از موضوع اقتصاد مقاومتی، باید برداشتی عمیق باشد و نه سطحی گفت: احساس این است که این موضوع به عنوان یک استراتژی و راهکار برای نجات کشور مطرح شده و بحث موقتی نیست؛ بنابراین نباید به فراموشی سپرده شود.اقتصاد مقاومتی، تاکتیکی موقت و زودگذر برای شرایط فعلی اقتصاد نیست، بلکه یک راهبرد بلندمدت و دائمی است که باعث می‌شود اقتصاد، در مقابل تکانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی مقاوم شود. کلیدواژه‌هایی همچون انعطاف‌پذیری، فرصت‌سازی، مولد بودن، درون‌زایی، پیشرو بودن، برون‌گرایی، کارآفرینی، نوآوری، دانش‌بنیانی، رقابت‌پذیری و اصلاح الگوی مصرف، می‌تواند مختصات و مشخصه‌های این نوع اقتصاد را بیش از پیش برای ما روشن سازد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: چالش‌های اقتصادی خود می‌تواند یکی از علل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. به عنوان مثال، افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی می‌تواند باعث تضعیف پول ملی و در نتیجه فشار به اقشار ضعیف جامعه شود که این موضوع با مبانی اقتصاد مقاومتی در تعارض است.

دیواندری به موضوع رابطه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با نگاهی به کلیدواژه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی درمی‌یابیم که یکی از ساحت‌هایی که می‌تواند در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش اثرگذار و کلیدی داشته باشد، حوزه فرهنگی است. فرهنگ در سطوح کلان خود به مثابه مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورها و همچنین در سطوح رفتاری و نمادین، می‌تواند هم به عنوان پیشران عرصه اقتصاد مقاومتی عمل کرده و هم می‌تواند تولید ارزش افزوده نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: ارتباط فرهنگ و اقتصاد، ارتباطی ناگسستنی و در عین حال هم‌افزاست. فرهنگ به عنوان عامل تعیین‌کننده نحوه حضور و فعالیت افراد جامعه در عرصه‌های مختلف، این قابلیت را دارد که بر همه شئون زندگی مردم اثر بگذارد. فرهنگ با پشتوانه ثروت و اقتصاد پویا (به عنوان کاتالیزگر) فراگیر خواهد شد و در مقابل اقتصادی پویا و پایدار خواهد بود که بر مبنای فرهنگی غنی و مستحکم بنا گرفته باشد.

وی ادامه داد: در یک تقسیم‌بندی می‌توان ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ را در دو حوزه بررسی کرد که عبارت‌اند از فرهنگ اقتصادی یا تحلیل ابعاد اقتصادی پدیده‌های فرهنگی (Economics of Culture) و اقتصاد فرهنگی یا تحلیل ارتباط فرهنگ و علم اقتصاد (Cultural Economics). فرهنگ اقتصادی به اقتصاد صنایع و کالاهای فرهنگی مانند اقتصاد سینما، کتاب، هنرهای تجسمی، تئاتر، گردشگری، میراث فرهنگی، مطبوعات، موسیقی و غیره می‌پردازد. اما اقتصاد فرهنگی، به فرهنگ به مثابه پیشران اقتصاد نگاه می‌کند و در راستای ایجاد ذهنیت و رفتارهای مناسب (فرهنگ‌سازی) در ذینفعان اقتصادی تلاش دارد. برخی از مباحثی که می‌تواند در بحث اقتصاد فرهنگی مطرح شود عبارت‌ از تقویت فرهنگ همیاری و تعاون، فرهنگ مصرف صحیح، فرهنگ قناعت، فرهنگ صبر، عدالت‌خواهی، قانون‌گرایی، شفاف‌سازی، کارآفرینی و غیره است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان صحبت‌های خود به برخی محورهای قابل تفکر در رابطه با زیرساخت‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که مهمترین آن‌ها عبارت‌ از نقش و اهمیت خانواده، نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه؛ تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری و پذیرش خطر در عموم مردم؛ احترام به سرمایه و سرمایه‌گذار؛ رعایت پرکاری و پرهیز از تنبلی؛ عدم استفاده از کالاهای قاچاق؛ اصلاح الگوی مصرف؛ ترغیب جامعه به خرید کالای ایرانی و در نهایت ارتقای سطح نوآوری و خلاقیت است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اقتصاد-مقاومتی-راهبردی-بلند-مدت-و-دایمی-است.bos