شماره: 349160 تاریخ : 1397/02/29-03:41:53

آغاز مرمت بافت تاریخی کرمان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز مرمت بافت تاریخی شهر کرمان با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد ریال در هفته میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت  غلامرضا فرخی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به آغاز  هفته میراث فرهنگی، اظهار کرد: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای آثار تاریخی و محوطه های باستانی فراوانی است که متاسفانه برای حفظ و صیانت از این اماکن و ایجاد زیرساختهای گردشگری با کمبود اعتبارات مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه در 2 سال اخیر بیش از 210 اقامتگاه بوم گردی در استان کرمان راه اندازی شده است، افزود: با راه اندازی این اقامتگاه ها به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم که خوشبختانه تاکنون  در این زمینه موفق بوده ایم  و کسب رتبه برتری در سطح کشور دلیلی بر این ادعا است. 

فرخی به ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم اشاره و تصریح کرد: این اتفاق مهم در حوزه صنایع دستی، تحولی عظیم در تولید گلیم و صادرات آن به کشورهای دیگر  رقم زد. 

وی از احیاء برخی از رشته های منسوخ شده صنایع دستی در استان کرمان خبر داد و گفت: امیدواریم با احیای این رشته ها بحث اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی نیز ارتقاء یابد. 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز گفت: حفظ و احیاء بناهای تاریخی مهمترین ماموریت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان محسوب می شود. 

 حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی در دیدار با سرپرست و معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به سه ماموریت مهم این اداره کل اشاره کرد و افزود: مهم ترین این ماموریتها صرف هزینه در جهت حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی می باشد که اجتناب ناپذیر است. 

وی از میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه یک ملت نام برد و اظهار کرد: کشور ایران و به دنبال آن استان کرمان دارای بناهای تاریخی فراوانی هستند  که باید حفظ و به بهترین شکل ممکن به آیندگان سپرده شوند. 

علیدادی سلیمانی از حوزه  های صنایع دستی و گردشگری به عنوان حوزه های درآمد زا و اشتغالزای کشور یاد کرد و گفت: باید سایر حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی را با کسب درآمد از این بخشها،  تقویت و احیاء کرد. 

وی با بیان اینکه تاریخ به دو بخش معاصر و گذشته تقسیم می شود، افزود: آثار متعلق به دوره های قبل باید توسط میراث فرهنگی و همکاری دستگاههای مرتبط مرمت و بازسازی شوند تا بتوانیم به خوبی واقعیت های استان کرمان را به همگان بشناسانیم. 

امام جمعه کرمان در ادامه به بناهای ساخته شده در دوره معاصر اشاره کرد و گفت: متاسفانه با علم و تکنولوژی امروز شیوه فضاسازی، شهرسازی و طراحی کوچه ها و خیابانها قابل دفاع نیست و باید در این خصوص فعالیت های جدی تری صورت گیرد.

وی خواهان همکاری بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان جهت مرمت و بازسازی اماکن مذهبی و تاریخی از جمله مسجد امام(ره) و جامع کرمان شد و خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که برای حفظ بناهای مذهبی وارد صحنه شویم تا این مساجد بیش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گیرند. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اغاز-مرمت-بافت-تاریخی-کرمان.bos